جدایی سه مدیر بالارده بخش اپل کار در شش ماه گذشته

پنج‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
گفته می‌شود دیو اسکات که در رأس تیم رباتیک Apple Car قرار داشت، اپل را به مقصد هایپرفاین ترک کرده است. او سومین مدیر ارشد بخش اپل کار است که در شش ماه گذشته این شرکت را ترک کرده‌اند.
تبلیغات

به گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به بلومبرگ، دیو اسکات (رهبر تیم رباتیک پروژه‌ی اپل کار) کوپرتینویی‌ها را به‌ دلیل تصدی سمَت مدیرعاملی شرکتی فعال در حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی ترک کرده است. این سومین خروج بزرگ از پروژه‌ی خودروهای الکتریکی و خودران اپل از آغاز سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

اعتقاد بر این است که دیو اسکات در بخش SPG (گروه ویژه‌ی پروژه‌ها) که تیم‌های اصلی را در زمینه‌ی مهندسی رباتیک Apple Car هدایت می‌کرد، در ماه می ۲۰۲۱ اپل را به مقصد شرکت هایپرفاین ترک کرده و سکان مدیرعاملی آن را در اختیار گرفته است‌. به گفته بلومبرگ، عزیمت اسکات نشانه فرسودگی در تیم اتومبیل اپل است؛ زیرا مدتی پیش دو مدیر بالارده‌ی دیگر این بخش را ترک کرده بودند.

در فوریه سال جاری میلادی (اسفند ۱۳۹۹) مدیر ارشد اپل، جیمه ویدو که احتمالا تیم‌های فعال در زمینه ایمنی خودرو را هدایت می‌کرد، این شرکت را ترک کرد. وی اکنون به‌عنوان مدیر ارشد فناوری روی همان موضوعات در شرکت حمل‌ونقل کاونو مستقر در واشنگتن دی‌سی کار می‌کند. افزون بر این، بنجامین لیون، کارشناس حسگر، مدیر باسابقه و یکی از اولین اعضای پروژه‌ی تیتان، اپل را به قصد کار روی پروژه‌ی جدید استارتاپ آسترا (Astra) ترک کرده است.

پیش از ترک اپل، لیون روی آیفون، سخت‌افزار حسگرها و در نهایت، خودرو خودران اپل کار می‌کرد. در سال ۲۰۱۹، لیون زیر نظر باب منسفیلد فعالیت می‌کرد؛ اما با کناره‌گیری منسفیلد و آغاز رهبری جان جیاناندریا، گفته می‌شود او یکی از معدود افرادی بود که گزارش‌های خود را مستقیما به داگ فیلد، مهندس سابق تسلا و معاون رئیس پروژه تحویل می‌داد. لیون از سال ۲۰۱۴ عضو تیم توسعه‌ی Apple Car بوده و به نقل از بلومبرگ، تمام تغییرات ساختاری در پروژه را تجربه کرده است.

این اولین‌بار نیست که بلومبرگ از مشکلات بخش Apple Car و خروج مدیران بالارده‌ی آن گزارش می‌دهد. برای مثال، در سال ۲۰۱۶ خبرگزاری مذکور گزارش داد که استیو زادسکی، مدیر ارشد پروژه‌ی تیتان به دلیل برخی جنجال‌ها و مسائل شخصی اپل را ترک کرده و مدیر سابق سخت‌افزار این شرکت، یعنی باب منسفیلد جایگزین وی شده است تا پروژه‌های ویژه این شرکت در حوزه خودرو را هدایت کند. استیو زادسکی مهندس اسبق فورد موتور بود و در سال ۱۹۹۹ این شرکت را به مقصد غول دنیای فناوری واقع در کوپرتینو ترک کرد و از آن به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین افراد در ایجاد آیفون و آیپد یاد می‌شود. زادسکی در طی حضور در اپل بیش از ۹۰ پتنت برای این شرکت به‌ ثبت رساند.

البته اپل در سال‌های اخیر تعداد زیادی مدیر و مهندس فعال در حوزه خودرو را از شرکت‌های بزرگی مانند تسلا، فورد، فراری و... استخدام کرده است. برای مثال، اپل چندی پیش دکتر مانفرد هارر، نایب‌رئیس بخش کاین و مدیر توسعه‌ی شاسی خودروهای پورشه را استخدام کرد. مشخص نیست که هارر چه نقشی بر عهده خواهد گرفت؛ اما تصور می‌شود در ساخت شاسی Apple Car نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

به‌طور کلی مشخص نیست که چند مدیر در پروژه‌ی Apple Car حضور دارند؛ اما بارها گزارش شده است که صدها نفر از پرسنل اپل روی آن کار می‌کنند. به نظر می‌رسد غول دنیای فناوری حداقل از سال ۲۰۱۴ در حال کار روی پروژه اتومبیل بوده و اخیرا در حال مذاکره با شرکت‌های دیگر برای برون‌سپاری یک وسیله نقلیه است. این گزارش‌ها توسط هیوندای و بخش کیا آن در اوایل سال ۲۰۲۱ تأیید شده؛ اما گفته می‌شود این گفت‌وگوها بی‌نتیجه مانده است.

هنوز مشخص نیست اپل چگونه خودروی خودران را به‌صورت فیزیکی تولید خواهد کرد؛ ولی با استاد به گزارش‌های اخیر، احتمال دارد کوپرتینویی‌ها برای ساخت وسایل نقلیه از بازوی تولیدی شرکای خودروساز استفاده کنند. گفته می‌شود اپل به‌صورت سنتی و مانند آنچه در آیفون‌ و سایر محصولاتش انجام می‌دهد، قطعات خاصی از جمله حسگرهای لایدار (LiDAR) برای استفاده در Apple Car را از شرکت‌های شخص ثالث تهیه خواهد کرد.

در سالیان اخیر، پروژه‌ی تیتان با تغییر جهت و کاهش کارکنان رو‌به‌رو شده است؛ اما به نظر می‌رسد توسعه سیستم‌های خودران همچنان ادامه دارد و منابع متعددی عرضه‌ی خودرو خودران اپل را در سال‌های آینده قطعی می‌دانند. خبرگزاری دیجی‌تایمز بر این باور است که اپل خودروی خودران را تا سال ۲۰۲۵ روانه‌ی بازار خواهد کرد و مینگ-چی کو، تحلیل‌گر نام‌آشنای محصولات اپل، معتقد است این شرکت در نهایت Apple Car را در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ رونمایی و عرضه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات