فروش رنو برای پنجمین فصل متوالی کاهش یافت؛ دولت فرانسه کمک مالی خواهد کرد

سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فروش رنو برای پنجمین فصل متوالی به‌علت همه‌گیری کرونا و از‌دست‌دادن بازار چین کاهش یافت. رنو برای کاهش اثرهای منفی این موضوع، استراتژی‌اش را تغییر داده است.
تبلیغات

فرانسه از افتتاح صندوق ۵۰ میلیون یورویی (۶۰/۵ میلیون دلاری) برای بازآموزی کارگران ساخت قطعات خودرو خبر داد که شغلشان به‌دلیل روی‌آوردن صنعت به وسایل نقلیه الکتریکی در‌معرض خطر قرار دارد. به‌گزارش اتونیوز، برونو لو مایر، وزیر دارایی فرانسه، دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «وضعیت ریخته‌گری‌های فرانسه نگران‌کننده است. تولید ما بسیار کم و پراکنده است و موقعیت بازار در سال‌های آینده امیدوارکننده نیست.»

لو مایر گفت دولت فرانسه سه‌پنجم هزینه‌های این صندوق را کمک خواهد کرد و رنو و استلانتیس، مالک گروه خودروسازی PSA، هزینه‌های باقی‌مانده را پرداخت خواهند کرد. این اقدام نشانه اضطراب فزاینده‌ای در میان دولت‌‌های اروپایی درباره تحول صنعت خودرو است که میلیون‌ها کارگر را در سراسر منطقه اروپا تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

خودروسازان اروپایی ازجمله رنو، استلانتیس، دایملر و فولکس‌واگن گفته‌اند سرعت حرکت به‌سمت خودروهای الکتریکی را تسریع می‌‌کنند. تولید این خودروها به کارگران کمتری نیاز دارد و برخی از کارخانه‌های تخصصی ساخت پیشرانه‌های احتراق داخلی را منسوخ می‌کند،. لو مایر در این زمینه گفت: «می‌دانیم مشکلاتی وجود خواهد داشت؛ اما سعی می‌کنیم از چنین مشکلاتی پیش‌گیری کنیم و حداکثر تلاشمان را برای محافظت از کارگران به‌کار می‌گیریم.»

کارخانه ریخته گری رنو کودان / Renault Caudan

اوایل روز دوشنبه، لو مایر به رادیو Europe ۱ اعلام کرد موتورهای الکتریکی به چدن یا آلومینیوم بسیار کمتری احتیاج دارند. وزیر دارایی فرانسه افزود:

این مشاغل به‌وضوح درمعرض تهدید هستند؛ اما می‌‌توانند در بخش‌های دیگر مانند صنعت هسته‌ای استفاده شوند. فرانسه ۳۵۵ کارخانه ریخته‌گری دارد که حدود ۳۰،۰۰۰ کارگر را به‌کار می‌گیرد و نیمی از آن‌ها به صنعت خودرو وابسته هستند. هر خودرو الکتریکی چهار برابر کمتر از معادل گازوئیلی‌اش به آلیاژهای آهنی نیاز دارد.

فرانسه سهام رنو و استلانتیس را دراختیار دارد و مدت‌های زیادی است که در این صنعت مداخله می‌کند و اخیرا استلانتیس را زیر فشار قرار داده است تا تولید برخی از پیشرانه‌ها را در این کشور حفظ کند. همچنین، دولت فرانسه زیر فشار رنو برای فروش ریخته‌گری کودان خود در بریتانیا قرار دارد.

به‌طور جداگانه، دولت فرانسه یارانه‌هایی نیز وضع کرد تا شرکت‌های سازنده سرعت ایستگاه‌های شارژ سریع خودرو الکتریکی را افزایش و مشوق‌هایی برای خرید خودروهای برقی و ون‌های تجاری بزرگ‌تر ارائه دهند. بیش از نیمی از ۳۶۸ ایستگاه در امتداد بزرگراه‌های کشور فرانسه برنامه‌ریزی شده است که تا پایان سال به شارژرهای سریع مجهز می‌شوند.

لو مایر اعلام کرد صندوق ۱۵۰ میلیون یورویی برای حمایت از تحقیق‌و‌توسعه در صنعت خودرو تا پایان سال ۲۰۲۲ تأسیس خواهد شد. لو مایر گفت: «می‌خواهیم به ۳۰ سال حضور در صنعت خودرو خاتمه دهیم. این مداخله هزینه اجتماعی و صنعتی هنگفتی به‌دنبال داشته است.»

کاهش درآمد رنو طی پنجمین فصل متوالی

رنو در فصل اول سال ۲۰۲۱ هم طبق روند سه فصل گذشته قیمت خودرو را افزایش داد؛ اگرچه این افزایش قیمت برای جبران کاهش میزان موجودی قطعات و سایر موانع مانند اثرهای نامطلوب ارز خارجی کافی نبود. خودروساز فرانسوی رنو روز پنجشنبه ۱/۱ درصد کاهش درآمد را در سه‌ماهه منتهی به مارس گزارش کرد. این پنجمین فصل از کاهش فروش متوالی شرکت فرانسوی است؛ زیرا تلاش می‌کرد از عواقب همه‌گیری کووید ۱۹ جلوگیری کند.

رنو / Renault

رنو زیر نظر لوکا دومئو، مدیرعامل جدیدش، به‌دنبال تولید کمتر خودرو و تمرکز روی مدل‌هایی با حاشیه سود بیشتر است؛ استراتژی‌ای که احتمالا کم‌کم اثرهایش را نشان می‌دهد. رنو نیز مانند همتایان خود با کمبود جهانی تراشه‌‌های نیمه‌رسانا دست‌وپنجه نرم می‌‌کند و مانند برخی از رقبا، از‌جمله دایملر و فولکس‌واگن نمی‌‌تواند از بازار سودآور خودرو در چین بهره‌مند شود.

سال گذشته، رنو به‌دلیل ضعف فروش در چین، تجارت اصلی خودروهای سواری‌اش را متوقف کرد و بیشتر روی بازار اصلی اروپا متمرکز شد؛ جایی که برخی اقدامات برای مقابله با بحران کرونا‌ هنوز در حال انجام است. کلوتیلد دلبوس، مدیر امورمالی رنو، در کنفرانس تلفنی به ایکانومیک تایمز گفت:

هنوز از وضعیت طبیعی فاصله داریم. گروه رنو ترجیح می‌دهد به‌دلیل وضعیت نامشخص اقتصادی، به کسی راهنمایی مالی نکند. 

رنو برندهای داچیا و لادا را نیز تولید می‌کند و یک واحد مالی دارد. این شرکت گفت فروش کلی درمقایسه‌با سال گذشته به ۱۰ میلیارد یورو (۱۲ میلیارد دلار) کاهش یافته است. درصورت حذف ارز و سایر اثرها، درصد رشد فروش رنو به ۴/۴ می‌رسد. حجم فروش خودروهای برند رنو درمقایسه‌با سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ تقریبا  ۱/۱ درصد افزایش یافت؛ اما این بسیار کمتر از جهش ۲۱/۲ درصدی خودروساز آلمانی فولکس‌واگن در آن دوره بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات