فولکس واگن: از ورود اپل به صنعت خودرو نمی‌ترسیم

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل خودروسازی فولکس‌واگن می‌گوید از رقابت با اپل هراسی ندارد؛ زیرا این شرکت در کوتاه‌مدت نمی‌تواند بازار دو‌تریلیون‌دلاری این صنعت را مختل کند.
تبلیغات

بنابر گزارش اپل‌اینسایدر، هربرت دیس، مدیرعامل گروه فولکس‌واگن، به شایعات اخیر درباره‌ی تولید Apple Car پاسخ داده و گفته است این خودروساز بزرگ آلمانی از دستاوردها اپل برای صنعت خودرو هراسی ندارد. وی بر این باور است که اپل در کوتاه‌مدت مشکلی برای صنعت چند‌تریلیون‌دلاری خودرو ایجاد نخواهد کرد.

مدت‌ها است که شایعه می‌شود اپل در حال تولید خودرو الکتریکی خودران است و طبق ادعای گزارش‌های اخیر، این شرکت با همکاری یکی از تولید‌کنندگان فعلی خودرو به‌دنبال تحقق آن است. هربرت دیس با تأیید شایعات اخیر مبنی‌بر تولید Apple Car، باور دارد ورود بازیگران جدید به این صنعت موجب نوآوری‌ بیشتر خواهد شد؛ اما این بدان‌معنا نیست که اپل می‌تواند خطری برای تولیدکنندگان خودرو به‌وجود آورد. او در‌این‌باره می‌گوید:

صنعت خودرو بخش فنی معمولی نیست که بتوانید به‌سرعت بر آن مسلط شوید. یقین دارم اپل یک‌شبه بر این صنعت نمی‌تواند تسلط پیدا کند.

تاکنون، اپل از اظهارنظر درباره‌ی ورود به صنعت خودرو خودداری کرده‌؛ اما دیس معتقد است شایعه‌ها و گزارش‌های اخیر منطقی به‌نظر می‌رسند. او استدلال می‌کند اپل در فناوری باتری و نرم‌افزار و طراحی تخصص دارد و به‌راحتی می‌تواند از تمام مهارت‌هایش در این زمینه‌ها برای ایجاد خودرو استفاده کند. مدیرعامل این غول خودروساز آلمانی می‌افزاید با وجود داشتن فناوری‌های یادشده، پیوستن اپل به بازار سلطه‌ی فولکس‌واگن را مختل نخواهد کرد. این در حالی است که در گذشته هربرت دیس به تأثیرگذاربودن اپل در ورود به صنعت خودرو اشاره کرده بود. دیس در بیانیه‌ی قبلی‌اش گفته بود:

منتظر رقبای جدیدی هستیم که مطمئنا به تغییر و پیشرفت در صنعت ما دوباره سرعت می‌بخشند و مهارت‌های جدیدی به‌ارمغان می‌آورند. ارزش‌گذاری باورنکردنی رقبای جدید، ازجمله اپل و در‌نتیجه دسترسی تقریبا نامحدود آن‌ها به منابع، توجه‌ بیشتری به صنعت ما جلب می‌کند. این چالشی واقعی خواهد بود؛ چالشی که ابعادی بزرگ‌تر از صنعت ما خواهد داشت. چندی پیش، گفته بودم باارزش‌ترین شرکت جهان دوباره می‌تواند یکی از شرکت‌های خودروسازی همچون تسلا و فولکس واگن و شاید اپل باشد. 

گفته‌های دیس ورود اپل به صنعت گوشی‌های هوشمند را یادآوری می‌کند و اظهارات مشابه را در سال ۲۰۰۶ و یک سال قبل از عرضه‌ی آیفون به بازار می‌توان جست‌وجو کرد. مدیرعامل پالم (Palm)، یکی از سازندگان برجسته تلفن‌های همراه آن‌زمان، اظهار کرد اپل نمی‌تواند در بازار ما مشکلی به‌وجود آورد‌؛ اما درحال‌حاضر، گوشی‌های آیفون، تنها در یک سه‌ماهه‌ی مالی بیش از ۶۵ میلیارد دلار درآمد را به اپل تزریق می‌کنند و شاید بتوان گفت تأثیرگذارترین محصول بازار محسوب می‌شوند. 

گروه فولکس‌واگن از سال ۲۰۱۶ بزرگ‌ترین خودروساز جهان از نظر فروش محسوب می‌شود. غول صنعت خودرو وسایل نقلیه‌ با برندهای آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه، اسکانیا، اشکودا، MAN و فولکس‌واگن روانه‌ی بازار می‌کند که این خودروساز را به یکی از شرکت‌های باارزش‌ترین دنیا تبدیل کرده است. دیدگاه مدیرعامل این شرکت نشان می‌دهد شایعات اخیر درباره‌ی خودرو اپل چقدر صنعت خودرو را فراگرفته است.

تاکنون، اطلاعات ضدونقیضی درباره‌ی چگونگی ساخت خودرو خودران واقعی‌ اپل منتشر شده است. در وضعیت کنونی، اهالی کوپرتینو از بازوی تولیدی شرکت‌های شخص ثالثی مانند TSMC و فاکسکان برای ساخت محصولاتشان، مانند ‌آیفون و کامپیوترهای مک بهره می‌ببرند؛ اما هیچ‌یک از تأمین‌کنندگان فعلی از شرایط لازم برای تولید خودرو برخوردار نیستند. ازاین‌رو، گفته می‌شود اپل برای تحقق جاه‌طلبی‌اش و برون‌سپاری فرایند تولید با برخی از خودروسازهای سرشناس وارد مذاکره شده است.

با استناد به یادداشت اخیر گروه تحلیلی Wedbush خطاب به سرمایه‌گذاران، فولکس‌واگن با وجود موضع‌گیری درمقابل اپل، هنوز یکی از شرکای بالقوه برای این شرکت به‌منظور برون‌سپاری تولید خودرو می‌تواند باشد. اگر به‌خاطر آورده باشید از فولکس‌واگن و هیوندای به‌عنوان دو گزینه‌ی برتر خودروساز برای همکاری با کوپرتینویی‌ها یاد می‌شد و اکنون با کناره‌گیری هیوندای، فولکس یکی از خودروسازان موردانتظار برای مراوده با اپل محسوب می‌شود. فولکس واگن نیز در پروژه‌ی PAIL با اپل همکاری‌هایی کرده است.

گفته می‌شود اپل در حال جست‌وجو برای تولیدکننده‌ای به‌مراتب بهتر از هیوندای است که از قرار معلوم، رنو و نیسان نیز می‌توانند گزینه‌ای ایدئال برای این کار باشند. به‌طورکلی، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اپل برای تولید Apple Car در حال مذاکره با خودروسازان ژاپنی ازجمله نیسان و هوندا و میتسوبیشی است. شواهد نشان می‌دهد که محتمل‌ترین زمان برای عرضه‌ی نخستین نسل از خودرو‌های اپل می‌تواند سال ۲۰۲۴ باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات