بی ام و از بررسی رایانش کوانتومی برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین خبر داد

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بی‌ام‌و با همکاری شرکت هانی‌ول و استارتاپی سنگاپوری در حال تحقیق روی پتانسیل‌های رایانش کوانتومی است تا زنجیره‌ی تأمین خود را بهینه‌سازی کند.
تبلیغات

بی‌ام‌و (BMW) جدیدترین شرکتی است که به حوزه‌ی رایانش کوانتومی علاقه نشان می‌دهد و در تلاش است به ‌لطف این فناوری، جهش نسلی محسوسی برای محصولاتش به همراه بیاورد. براساس گزارش ZDNet، خودروساز بزرگ آلمانی به‌صورت آزمایشی در حال استفاده از ابزارهای رایانش کوانتومی (Quantum Computing) است تا زنجیره‌ی تأمین خودروهای خود را بهینه‌سازی کند. بی‌ام‌و به‌تازگی نتایج نخستین آزمایش را منتشر کرده است که می‌دهد اوضاع به‌ شکل مناسبی پیش می‌رود.

آزمایش‌های کوانتومی بی‌ام‌و نتیجه‌ی همکاری مستقیم با شرکت خوشه‌ای چندملیتی هانی‌ول (Honeywell) است. هانی‌ول مدتی پیش رایانه‌ی کوانتومی بر پایه‌ی تکنیک تله‌ی یونی (Ion Trap) تولید کرد و از طریق فضای ابری در دسترس کاربران قرار داد و با این کار، نخستین قدم‌های خود را در حوزه‌ی رایانش کوانتومی برداشت. بی‌ام‌و همچنین با استارتاپی در سنگاپور به ‌نام اینتروپیکا لبز (Entropica Labs) ‌همکاری می‌کند.این استارتاپ مدت‌ها است نرم‌افزارهایی می‌سازد که امکان اجرای آن‌ها روی رایانه‌های کوانتومی نظیر آنچه هانی‌ول تولید کرد وجود دارد. 

مطابق اطلاعیه‌ای رسمی، گروه خودروسازی بی‌ام‌و همواره در حال تحقیق در مورد فناوری‌های جدید است تا بتواند عملیات‌ خود را بهبود ببخشد. جولیوس مارسیا، رئیس بخش فناوری اطلاعات (IT) در گروه خودروسازی بی‌ام‌و،‌ می‌گوید او و اعضای تیمش هیجان‌زده هستند تا در مورد پتانسیل‌های دگرگون‌کننده‌ی رایانش کوانتومی در صنعت خودروسازی تحقیق کنند و خود را به گسترش محدودیت‌های مهندسی متعهد می‌دانند.

همان‌طور که اشاره کردیم، هدف اصلی بی‌ام‌و از انجام آزمایش رایانش کوانتومی، افزایش بهره‌وری زنجیره‌ی تأمین تولید خودرو است. زنجیره‌ی تأمین بی‌ام‌و پر از فرآیندهای لجیستکی پیچیده برای جابه‌جایی بدون مشکل مواد، کالاها و خدمات بین عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان و مشتریان است. به‌منظور جلوگیری از بروز اختلال در زنجیره‌ی تأمین، ضروری است که بی‌ام‌و بتواند محصولات درست را در زمان درست در مکان درست قرار بدهد؛ انجام این کار نیازمند دسترسی به داده‌های بسیار زیادی است و تغییرات مداوم شرایط و عوامل تأثیرگذار، همواره آن را سخت می‌کند.

اینتروپیکا لبز در حال استفاده از الگوریتم کوانتومی RQAOA برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین بی‌ام‌و است

دستیابی به بهینه‌ترین پیکربندی برای زنجیره‌های تأمین، در واقع معادله‌ای است که در بسیاری از مواقع رایانه‌های سنتی توانایی حل کردن آن‌ را ندارند؛ چون به اندازه‌ی کافی قدرتمند نیستند. رایانه‌های معمولی حتی اگر توانایی حل این معادله را داشته باشند، این کار را در زمان کوتاهی انجام نمی‌دهند.

رایانه‌های کوانتومی به ‌لطف قدرت پردازشی زیاد، می‌توانند سراغ پردازش پیچیده‌ترین مسئله‌ها بروند. این نوع رایانه‌ برای دستیابی به این هدف می‌تواند به ‌لطف واحدهای منحصربه‌فرد کیوبیت (Qubit) چندین پردازش را به‌‌صورت هم‌زمان انجام بدهد.

ایجاد برنامه‌ای با محوریت حوزه‌ی رایانش کوانتومی نیازمند افرادی است که بتوانند الگوریتم‌های ویژه‌ای برای اجرا روی رایانه‌های کوانتومی توسعه بدهند. دقیقا همین‌جا است که تخصص نیروهای استارتاپ اینتروپیکا لبز وارد کار می‌شود. محققان این شرکت از مدتی پیش تحقیقات ویژه‌ای شروع کرده‌اند تا بفهمند که کوانتوم می‌تواند چه نقشی در زنجیره‌ی تأمین بی‌ام‌و ایفا کند. آن‌ها شروع‌به بررسی پتانسیل‌های سیستم کوانتومی H1 هانی‌ول کردند تا توانایی‌های آن را ارزیابی کنند.

اعضای تیم اینتروپیکا لبز سراغ استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی تقریبی بازگشتیِ کوانتومی (RQAOA) رفتند. این الگوریتم به‌نحوی طراحی شده است که بتواند بهینه‌سازی‌هایی با محوریت فرآیندهای لجیستیکی و زنجیره‌ی تأمین اعمال کند. محققان اینتروپیکا لبز الگوریتم RQAOA را روی سیستم H1 اجرا کردند؛ H1 رایانه‌ای ۱۰ کیوبیتی است که سال گذشته‌ی میلادی رونمایی شد. با درنظرگرفتن تعداد کم کیوبیت‌هایی که در حال حاضر برای اجرای برنامه‌های کوانتومی در دسترس هستند، اعضای تیم اینتروپیکا لبز فناوری را برای مسئله‌ای در ابعاد کوچک بهینه کردند؛ مسئله‌ای که حتی رایانه‌های معمولی توانایی حل کردن آن را داشتند.

مدیر ارشد فناوری استارتاپ اینتروپیکا لبز می‌گوید: «در حال حاضر صرفا به رایانه‌های کوانتومی کوچک دسترسی داریم. پردازش‌هایی که از طریق این نوع رایانه‌ انجام می‌دهیم، توسط رایانه‌های عادی با صرف زمان بیشتر قابل ‌انجام هستند. انگیزه‌ی اصلی اینتروپیکا لبز از همکاری با بی‌ام‌و، تجزیه‌و‌تحلیل نتایج دستگاه کوانتومی و استفاده از این اطلاعات برای طراحی استراتژی آینده‌ی شرکت است.»

آی بی ام (IBM) یکی از شرکت‌هایی است که به‌ شکل عمده در حوزه‌ی رایانش کوانتومی سرمایه‌گذاری کرده. این شرکت مدتی پیش از نقشه‌ی راه جدیدی رونمایی کرد که در قالب آن قصد دارد نهایتا سیستم کوانتومی با یک میلیون کیوبیت بسازد. آی بی ام احتمالا تا سال ۲۰۲۳ به این هدف دست پیدا می‌کند. چنین شبکه‌ای می‌تواند رایانه‌های کوانتومی هزار کیوبیتی در دسترس مشتریان آی بی ام قرار دهد.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات