کاهش شدید فروش شورولت کامارو در سال ۲۰۲۰

یک‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
آمار فروش خودروهای عضلانی در بازار آمریکا طی سال ۲۰۲۰، نشان می‌دهد که فروش شورولت کامارو با کاهش ۳۸ درصدی نسبت به سال قبل، بسیار بحرانی شده است.
تبلیغات

سال ۲۰۲۰ نه‌تنها برای جنرال موتورز و به‌طور خاص شورولت کامارو، بلکه برای تمام صنعت خودرو سال سختی بود. ما در حال دریافت تصویری کلی از شرایط بازار هستیم؛ زیرا تولیدکنندگان خودرو نتایج سه‌ماهه چهارم و فروش کلی سال ۲۰۲۰ را گزارش می‌دهند. اوضاع پیش از آن‌که ویروس کرونا به دنیا حمله کند و اقتصاد جهانی را تحت‌الشعاع قرار دهد، برای کامارو خوب نبود؛ اما چاره‌ای برای خودروی عضلانی محبوب آمریکایی‌ها وجود ندارد و حتی نمی‌توان تصور کرد که اکنون چقدر اوضاع برای کامارو بد شده است.

شورولت کامارو / Chevrolet Camaro Zl1 کانورتیبل در جاده

بیایید نگاهی سریع به آمار فروش این خودرو داشته باشیم و آن را با فروش برخی مدل‌های موجود در بازار مقایسه کنیم. به گزارش موتوروان، شورولت در سال ۲۰۲۰ فقط ۲۹,۷۷۵ دستگاه کامارو فروخت. این رقم نسبت به سال قبل از آن، ۳۸٫۳ درصد افت کرده است. به استثنای مدل‌هایی که تولیدشان متوقف شده، این بزرگ‌ترین افت سال به سال در سری محصولات شورولت به شمار می‌رود و بعد از بیوک انکور (Encore) با ۵۹٫۲ درصد افت، نایب قهرمان کاهش فروش در کل مجموعه جنرال موتورز است. بد نیست بدانید خودروی کوچک شورولت اسپارک در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۳,۴۷۸ دستگاه فروش داشت که در مقایسه با سال قبل از آن هفت درصد افزایش داشته است.

عادت خرید در سال ۲۰۲۰ بیش از آن‌که به تمایل مشتریان بستگی داشته باشد، بیشتر روی ضرورت متمرکز است؛ اما این موضوع به‌تنهایی کاهش فروش شورولت کامارو را توضیح نمی‌دهد. دوج چلنجر با وجود بیش از یک دهه قدمت طراحی، ۵۲,۹۵۵ دستگاه فروش داشته است. به گزارش Carscoops، فروش چلنجر در مقایسه با سال ۲۰۱۹، فقط ۱۳ درصد کاهش داشت؛ اما نکته‌ی مثبتی هم به چشم می‌خورد و فروش چلنجر در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰، دو درصد افزایش داشت؛ درحالی‌که فروش سه‌ماهه چهارم شورولت کامارو در سال ۲۰۲۰، کاهش ۳۴ درصدی نشان داد. 

فورد موستانگ / Ford Mustang عضلانی در پیست

بگذارید نگاهی به فروش مدل پیشرو فورد موستانگ داشته باشیم که به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی عضلانی ایالات متحده شناخته می‌شود؛ اما فاصله‌ی بین آن و چلنجر به اندازه انتظار کارشناسان نیست. در سال ۲۰۲۰، فورد در مجموع ۶۱,۰۹۰ دستگاه موستانگ (فقط ۸۱۳۵ دستگاه بیشتر از دوج چلنجر) فروخت. این سال با کاهش ۱۵٫۷ درصدی برای موستانگ به پایان رسید که به‌‎مراتب بهتر از کامارو اما نه خیلی بهتر از خودروی عضلانی دوج بود. عملکرد سه‌ماهه چهارم موستانگ کمی تفاوت نشان می‌دهد و فروش آن در این دوره ۲۱٫۴ درصد کاهش یافت؛ درحالی‌که فروش چلنجر اندکی افزایش داشت. اگر مدیران فورد در این مرحله حداقل کمی نگران جذابیت موستانگ برای خریداران نیستند، حتما باید این نگرانی را برای آینده داشته باشند.

چنین آمارهایی برای آینده کامارو به چه معنا است؟ اگر خبر خوبی وجود داشته باشد، این است که کاهش فروش ۵۰ درصدی خودروهای عضلانی در نیمه سال ۲۰۲۰ کمی بهبود یافت تا فقط ۳۸٫۳ درصد افت داشته باشند. علاوه بر این، گزارش‌های پس از کریسمس حاکی از آن بود که تولید کامارو تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت؛ اما هنوز این خبر و شایعات مربوط به سال ۲۰۱۹ درباره توقف تولید شورولت کامارو در سال ۲۰۲۳ تأیید نشده است. مدیران شورولت درباره‌ی آینده کامارو بسیار مادرانه عمل می‌کنند.

دوج چلنجر اس آر تی سوپر استاک / خودرو درگ دوج چلنجر اس آر تی سوپر استاک / Dodge Challenger SRT Super Stock قرمز رنگ در پیست

 همه‌گیری کووید-۱۹ خسارات زیادی به فروش خودروهای جدید وارد کرده است؛ اما با توجه به شرایط بهتر فورد موستانگ و دوج چلنجر، این همه‌گیری نمی‌تواند کاهش ۴۰ درصدی فروش سال به سال را توضیح دهد. علاقه‌مندان زیادی در سراسر جهان هستند که رقابت قدیمی خودروهای عضلانی شورولت را با فورد و دوج دوست دارند. اما حتی بزرگ‌ترین طرفداران خودروهای عضلانی باید تصدیق کنند که با توجه به این آمار فروش پایین، سرانجام روزی باید محصولاتی مانند کامارو یا چلنجر و موستانگ راهی موزه‌ خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات