خودروی خودران اپل احتمالا با فناوری باتری انقلابی همراه خواهد بود

سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
براساس اخبار منتشرشده، اپل در حال پیشروی در توسعه‌ی خودروی خودران است که احتمالا با فناوری باتری پیشرفته‌ در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.
تبلیغات

اپل چندین سال است که خودروی خودران پروژه‌ی تایتان یا همان اپل کار (Apple Car) را توسعه می‌دهد و اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید که بارها اقدام به ثبت اختراع جدید با موضوع سیستم‌ها و مکانیزم‌های خودران کرده است. روز گذشته خبری مبنی بر عرضه‌ی خودروی فیزیکی اپل در سال ۲۰۲۱ منتشر شد؛ البته کمی دور از انتظار است که اپل سال آینده‌ی میلادی این اتومبیل را عرضه کند. زمان یادشده را بعضی از منابع، مانند افشاگر نام‌آشنای محصولات اپل، جان پراسر، رد کرده‌اند. حال گفته می‌شود اپل این خودرو را در سال ۲۰۲۴ و مجهز به باتری انقلابی عرضه خواهد کرد که به نظر می‌رسد این خبر کمی به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

اولین زمزمه‌های خودروی خودران اپل در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ و در قالب پروژه‌ی تایتان رسانه‌ای شد و تاکنون بارها اخباری مبنی بر عرضه‌ی این اتومبیل با نام احتمالی «Apple Car» منتشر شده است و تصور می‌شود فعالیت اپل به طراحی سیستم‌ها و خدمات برای وسایل نقلیه خودران معطوف شده باشد. البته جزئیاتی از توسعه‌ی خودروی فیزیکی نیز منتشر شده و واضح است که اپل هنوز در حال توسعه‌ی فناوری‌های وسایل نقلیه‌ی فیزیکی است. برای مثال، روز گذشته رویترز با استناد به منابع نزدیک به زنجیره‌ی تأمین اپل، گزارش داد که خودروی خودران کوپرتینویی‌ها واقعا یک وسیله نقلیه‌ی فیزیکی خواهد بود و به ادعای منبع، محوریت استراتژی وسایل نقلیه‌ی اپل، طراحی باتری جدیدی است که می‌تواند به‌طور بنیادی هزینه‌های باتری را کاهش و دامنه‌ی مسافت طی‌شده‌ی Apple Car با یک بار شارژ را افزایش دهد.

به گفته‌ی خبرگزاری رویترز، کوپرتینویی‌ها با معرفی این خودرو قصد دارند بازار انبوه را هدف قرار دهند. این گزارش خاطرنشان می‌کند که استراتژی اپل کاملا در تضاد با شرکت‌هایی مانند Waymo و Cruise (متعلق به GM) است که به سمت توسعه خدمات اشتراک رانندگی با استفاده از اتومبیل‌های خودران حرکت کرده‌اند. با این اوصاف، این روش بیشتر شبیه به استراتژی تسلا خواهد بود که با خودروهای الکتریکی خودران، موفقیت‌ بسیاری کسب کرده است. مطمئنا غیر ممکن است که بدانیم چهار سال دیگر مقررات مربوط به اتومبیل‌های خودران چگونه خواهد بود؛ بنابراین کیت مستقل اپل می‌تواند به‌تدریج وارد بازار شود و با آرامش قوانین محدودکننده را پشت سَر بگذارد.

apple car

باتری یادشده مبتنی بر طراحی «تک سلولی» خواهد بود و این امکان را به مهندسان می‌دهد که سلول‌های منفرد را در یک باتری جمع و فضای بسته و غیر قابل استفاده در باتری را آزاد کنند. این طراحی به معنای ماده‌ای فعال‌تر است که می‌تواند پیمودن مسافت بیشتر را به ارمغان آورد. همچنین گفته می‌شود اپل در حال ساخت یک مخلوط شیمیایی جدید برای استفاده در باتری، به نام لیتیوم فسفات آهن (LFP) است که ایمنی بیشتری دارد و احتمال گرم شدن آن کمتر است. به نظر می‌رسد غول فناوری کوپرتینو در حال دستیابی به یک فرمول باتری انقلابی است که یکی از منابع مطلع به دانش فناوری باتری، آن را سطح بعدی باتری‌ها نامیده و به انقلاب نسل اول آیفون تشبیه کرده است.

هنوز مشخص نیست اپل چگونه خودروی خودران را به‌صورت فیزیکی تولید می‌کند؛ ولی احتمال دارد برای ساخت وسایل نقلیه از شرکای تولیدی استفاده کند. علاوه بر این، گفته می‌شود اپل به‌صورت سنتی و مانند آنچه در آیفون‌ و سایر محصولاتش انجام می‌دهد، قطعات خاصی از جمله حسگرهای لایدار (LiDAR) برای استفاده در Apple Car را از شرکت‌های شخص ثالث تهیه خواهد کرد.

براساس اطلاعات منتشرشده، غول فناوری کوپرتینو برای مقطعی مذاکره با شرکت کانادایی مگنا اینترنشنال را آغاز کرد؛ اما با توجه به مشخص نبودن هدف اپل، این مذاکرات بی‌نتیجه ماند. شرکت یادشده بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قطعات خودرو در آمریکای شمالی و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی قطعات مورد نیاز جنرال موتورز، فورد و کرایسلر است. اصلی‌ترین مشتریان مگنا در سطح بین‌المللی شرکت‌های فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و تویوتا به حساب می‌آیند.

به ادعای رویترز، این احتمال وجود دارد که اپل دامنه‌ی توسعه‌ی وسایل نقلیه را به سیستم‌های خودران و کیت‌های سخت‌افزاری محدود کند که می‌توانند با یک وسیله نقلیه ادغام شوند و در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که محدودیت‌های ایجادشده مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند معرفی Apple Car را تا سال ۲۰۲۵ یا حتی بیشتر، به تأخیر بیندازد.

شایعات مربوط به پروژه تایتان طی سال‌های گذشته به‌صورت دوره‌ای منتشر می‌شود. این پروژه با تغییر جهت و کاهش کارکنان رو‌به‌رو شده است؛ اما به نظر می‌رسد توسعه سیستم‌های خودران همچنان ادامه دارد و منابع و خبرگزاری‌های مختلفی عرضه‌ی این خودرو را در سال‌های آینده قطعی می‌دانند. خبرگزاری دیجی‌تایمز بر این باور است که اپل خودروی خودران را تا سال ۲۰۲۵ روانه‌ی بازار خواهد کرد و مینگ-چی کو، تحلیل‌گر نام‌آشنای محصولات اپل نیز معتقد است این شرکت در نهایت Apple Car را در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ رونمایی و عرضه خواهد کرد.

چندی پیش مشخص شد که جان جیاناندریا (John Giannander) رئیس بخش هوش مصنوعی اپل، رهبری تیم پروژه‌ی تایتان را بر عهده گرفته است و از این پس خودروی خودران اپل تحت نظارت او توسعه خواهد یافت. علاوه بر این، اخباری مبنی بر همکاری TSMC و اپل به‌منظور تولید تراشه‌های این نوع اتومبیل‌ منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات