بر اساس قرارداد استلانتیس، پژو-سیتروئن مالک فیات-کرایسلر خواهد بود

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
سند ۷۱۴ صفحه‌ای در متن قرارداد استلانتیس، نشان می‌دهد که پژو سیتروئن فرانسه به‌نوعی فیات کرایسلر را خریداری می‌کند و مالک آن خواهد بود.
تبلیغات

پس از پایان تعطیلات شکرگذاری که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تقریبا در سکوت کامل برگزار شد، جزئیاتی از ادغام آتی پژوسیتروئن با فیات کرایسلر (PSA-FCA) معروف به استلانتیس (Stellantis) منتشر شده است. پیش از این زمزمه‌هایی درباره تمایل پژو سیتروئن برای تصاحب کامل فیات کرایسلر به گوش می‌رسید؛ اما در آن زمان هنوز هیچ کاری برای مذاکره انجام نشده بود. 

همان‌طور که تصور می‌کنید، ادغام دو شرکت بزرگ خودروساز کار آسانی نیست. تیم اتوموتیو نیوز اروپا در پیگیری‌های خود برای بررسی قرارداد ادغام این دو شرکت، به سرنخ‌ جالبی دست یافت که شایعات پیشین را تأیید می‌کند. به گزارش اتوموتیو نیوز اروپا، قرارداد PSA-FCA درواقع ادغام دو شرکت نیست بلکه تصاحب است و PSA شریک اصلی این قرارداد به شمار می‌رود. یعنی از نظر حسابداری، پژو سیتروئن دست برتر را دارد و می‌توان آن را به‌نوعی مالک آینده فیات کرایسلر دانست.

آن‌چه در اینجا داریم، سندی ۷۱۴ صفحه‌ای است که با کلماتی مانند درآمد، سهام، افزونگی و عباراتی مانند سود و زیان و هزینه کل و سایر عبارات مالی و حسابداری پر شده است. این سند در حقیقت مرام‌نامه مالی رسمی شرکت استلانتیس است و امنیت مالی آن را به تصویر می‌کشد. در این سند، عبارات و اصطلاحات فنی زیادی وجود دارد؛ اما به چند بخش تقسیم می‌شود که هضم آن برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر است.

اگر به متن سند رجوع کنید، در بخش‌ حسابداری به‌طور خلاصه در بالای صفحه ۲۳، متن زیر را پیدا خواهید کرد:

این ادغام با استفاده از روش حسابداری تصاحب مطابق با IFRS 3، ترکیبات تجاری (IFRS 3) که مستلزم شناسایی مالک و دارنده دارایی برای اهداف حسابداری است، محاسبه می‌شود. بر اساس ارزیابی شاخص‌های مندرج در IFRS 3 و درنظرگرفتن تمام واقعیت‌ها و شرایط مربوطه، مدیریت FCA و PSA تشخیص دادند که شرکت PSA برای اهداف حسابداری، خریدار است و به همین ترتیب، این ادغام یک تصاحب (مالکیت) معکوس محسوب می‌شود.

طبق این سند، ۶ عضو از ۱۱ عضو هیئت مدیره استلانتیس توسط پژو سیتروئن انتخاب و منصوب می‌شوند. این موضوع، فیات کرایسلر را در هیئت مدیره استلانتیس در اقلیت قرار می‌دهد و اولین مدیرعامل آن، کارلوس تاوارس، مدیرعامل فعلی گروه PSA فرانسه خواهد بود.

کارلوس تاوارس مدیرعامل پژو سیتروئن

چنین مطالبی چه تأثیری برای آینده فیات کرایسلر خواهد داشت؟ گفتن این مسئله دشوار است، اما قبلا شایعاتی مبنی بر حذف برخی برندهای FCA و/یا PSA در نتیجه ادغام را گزارش کرده‌ایم. مدت‌ زیادی است که کرایسلر در وضعیت مالی بدی قرار دارد و نیازی به گفتن نیست که لانچیا هم وضعیت چندان مناسبی ندارد. درباره تلاش برای ادغام برابر، حداقل از نظر مالی به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها از دیگران «برابرتر» هستند.

حذف احتمالی برندهای کرایسلر و لانچیا

ارتباط بین گروه خودروسازی پژو سیتروئن و فیات کرایسلر می‌تواند زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، نهایی شود. به گزارش بلومبرگ این دو خودروساز به‌دنبال تکمیل فرایند ادغام در اسرع وقت هستند و به‌طور بالقوه آن را قبل از پایان ژانویه نهایی می‌کنند. بااین‌حال، نهایی شدن قرارداد ادغام خیلی زودتر از موعد مقرر نخواهد بود. هنگامی که خبر ادغام این دو شرکت در اواخر سال ۲۰۱۹ اعلام شد، آن‌ها همچنین به‌طور آزمایشی مهلت سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ را برای نهایی کردن معامله تعیین کردند.

افراد مطلع در این زمینه ادعا می‌کنند که ایجاد اختلال در صنعت خودروسازی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، باعث فوریت بخشیدن برای نهایی کردن قرارداد ادغام شده است. به گفته‌ی منابع بلومبرگ، انتظار می‌رود این معامله تا پایان سال تاییدیه ضد انحصار اتحادیه اروپا را دریافت کند. بااین‌حال، در تاریخ ۴ ژانویه هر دو شرکت جلساتی را برای گرفتن تأیید سهام‌داران برگزار می‌کنند، حتی اگر تأییدیه ضد انحصار به تاریخ دیگری موکول شود.

با انجام این ادغام، چهارمین شرکت بزرگ خودروسازی جهان به نام استلانتیس ایجاد خواهد شد و ۱۳ برند خودروساز را زیر یک چتر جمع خواهد کرد. بااین‌حال، ممکن است مدتی بعد تعداد زیرمجموعه‌های استلانتیس به ۱۳ برند نرسد و برخی از آن‌ها حذف شوند. شایعاتی مبنی بر اینکه هم برندها و هم مدل‌ها می‌توانند کاهش یابند، وجود دارد زیرا دو خودروساز به‌دنبال کاهش هزینه‌ها هستند. این بدان معنی است که برندهایی مانند کرایسلر و لانچیا ممکن است در آینده نزدیک حذف شوند. مسئله دیگری که می‌تواند باعث شود هر دو شرکت از ظرفیت‌های استلانتیس  استفاده کنند، ظهور قدرت اقتصادی چین است؛ جایی که هر دو اخیرا برای افزایش فروش وارد آن شده‌اند.

Fiat Chrysler / فیات کرایسلر

سوالات زیادی درباره نقش مایک منلی، مدیرعامل کنونی فیات کرایسلر در ساختار استلانتیس مطرح شده است؛ هم‌اکنون شایعاتی مبنی بر احتمال استفاده از منلی برای هدایت فراری پس از کنار رفتن مدیرعامل این شرکت وجود دارد. بااین‌حال، چند روز پیش اتوموتیو نیوز اروپا گزارش داد که منلی مسئولیت عملیات استلانتیس را در آمریکای جنوبی و جنوبی بر عهده می‌گیرد و در هیئت مدیره آن مسئولیتی نخواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات