دوچرخه برقی ریوو با چرخ بدون محور معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
مطالعه 7 دقیقه
استارتاپ Beno مستقر در سیاتل آمریکا دوچرخه برقی جدید و نوآورانه‌ای را با نام Reevo معرفی کرده است که از چرخ بدون توپی و موتور الکتریکی با قدرت ۷۵۰ وات بهره می‌برد.
تبلیغات

طی سال‌های گذشته با موارد متعددی از دوچرخه برقی (ebike) روبه‌رو شده‌ایم که طرح‌های ابتکاری برای جذب مشتری ارائه داده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم با یکی از جدیدترین دوچرخه‌های الکتریکی آشنا شویم؛ این دوچرخه الکتریکی حدود ۷۵۰ وات قدرت و ۵۰۰ وات ساعت ظرفیت باتری به‌همراه فهرستی طولانی از تجهیزات جالب و یک جفت چرخ بدون توپی (hubless) با ظاهری عجیب ارائه می‌دهد. 

دوچرخه برقی بدون توپی ریوو / Hubless Reevo ebike سیاه رنگ در خیابان و کنار درختان

نام شرکت سازنده این دوچرخه، Beno و کوتاه‌شده جمله «be innovative» یا «نوآور باش» است. مسئولان این شرکت مستقر در سیاتل، حرف‌های جالبی درباره دوچرخه جدید می‌گویند. به‌عنوان مثال آن‌ها می‌گویند که «پره‌های چرخ یا اسپوک از سال‌های خیلی دور وجود داشته‌اند» و «برخی عمر پره چرخ را حداقل ۴۰۰۰ سال می‌دانند». پره‌های چرخ یکی از موفقیت‌های کلیدی در اختراع چرخ بودند، چیزی که ممکن است از آن شنیده باشید و خود به‌تنهایی نوآوری بسیار مفیدی به شمار می‌رود. پره‌های چرخ در عین وزن پایین و تقویت ساختار چرخ، کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهند. آن‌ها در برابر ضربات از هر جهت مقاوم هستند و اجازه می‌دهند اگر چرخ کمی دچار تغییر شکل شد، دوباره به شکل قبلی خود برگردد.

از سوی دیگر، چرخ‌های بدون توپی در این دوچرخه برقی اساساً یک هدف دارند: زیبا به‌نظر رسیدن. برای به ثمر رساندن پروژه دوچرخه برقی ریوو (Reevo)، تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفته است. Beno برای نهایی کردن طرح خود مجبور به حل کردن برخی مشکلات در زمینه‌ی نصب کردن، ترمزگیری و هدایت چرخ‌های دوچرخه شد. این تیم همچنین مجبور شد سیستم‌های محرکه جدیدی را کشف کند تا نیرو را هم از پدال و هم از موتور الکتریکی به چرخ برساند.

چرخ عقب دوچرخه برقی بدون توپی ریوو / Hubless Reevo ebike سیاه رنگ

از نزدیک به لاستیک‌های این دوچرخه الکتریکی دقت کنید. آن‌ها بدون طوقه سنتی هستند و Beno مجبور شده است سوپاپ باد تایر را ازطریق دیواره لاستیکی Kenda  وارد چرخ کند. درواقع هر دو پایه چرخ در جلو و عقب باید یک‌طرفه باشند، در غیر این صورت فرد نمی‌تواند لاستیک‌ها را از دوچرخه جدا کند. ما هم علاقمندیم بدانیم روند تعویض لاستیک این دوچرخه چگونه است. چون نمی‌توان برای خارج کردن چرخ، فقط یک محور آن را به سمت بیرون کشید.

بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که مهندسان Beno تمام مشکلات را برطرف کرده و دوچرخه‌ای طراحی کرده‌اند که بدون پره چرخ کار می‌کند. اما گاهی اوقات شرکت‌های به خاطر جلب توجه مردم، کارهای عجیبی انجام می‌دهند که شاید در عمل خیلی مناسب نباشد. این شرکت می‌گوید چرخ‌ها با وزن ۱۲۰ کیلوگرم آزمایش شده‌اند و در مقابل فشار مقاوم بودند. اما آیا می‌توان این دوچرخه را با هر نوع سرعت، مخصوصاً بدون سیستم تعلیق، از روی دست‌اندازها عبور داد؟ آیا این دوچرخه می‌تواند با اعتماد کامل یک فرد را به مدت یک سال هر روز سر کار برساند؟

نمای جانبی دوچرخه برقی بدون توپی ریوو / Hubless Reevo ebike سیاه رنگ

در فیلمی که توسط وب‌سایت Indiegogo برای این دوچرخه الکتریکی بارگذاری شده، دوچرخه‌سواری با آن بسیار کند و نیازمند دقت زیاد است. لرزش جانبی چرخ در این فیلم دیده می‌شود و مشخص نیست که چه تدبیری برای رفع آن صورت گرفته خواهد شد. مطمئناً حتی هدایت دوچرخه نیز مقداری گشتاور روی طوقه‌ها ایجاد می‌کند. ما علاقه‌مندیم بدانیم که این چرخ‌های بدون پره چقدر در مقابل غلتش مقاومت دارند. به گفته‌ی تیم سازنده، ظرفیت پیمایش این دوچرخه برقی به‌طور متوسط حدود ۶۰ کیلومتر است که باتوجه‌به اندازه باتری، بد به‌نظر نمی‌رسد. از جمله سایر مشکلات این دوچرخه می‌توان به تک‌سرعته بودن اشاره کرد که برای بیشتر دوچرخه‌سواران، پارامتر مهمی در خرید است. از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست که ترمزهای نصب‌شده روی لبه چرخ چه اندازه نسبت به ترمزهای معمولی کارایی دارند

قطعاً نمی‌توان این دوچرخه برقی را به فقدان فناوری متهم کرد. تیم Beno درکنار فهرست طولانی از مشکلات مربوط به چرخ که باید آن را برطرف کنند، امکانات بسیار زیادی نیز ارائه می‌دهند.

نمای جلو دوچرخه برقی بدون توپی ریوو / Hubless Reevo ebike سیاه رنگ

Beno قفل چرخ تعبیه شده در داخل قاب برای این دوچرخه عرضه می‌کند که دور از دسترس است و توسط حسگر اثر انگشت باز و قفل می‌شود. همچنین حسگرهای ضد سرقت و ردیابی GPS برای محافظت از این دوچرخه وجود دارد. در ضمن پایه دوچرخه جمع‌شدنی و مخفی وجود دارد که خیلی جالب به‌نظر می‌رسد. پایه نگهدارنده تلفن، گوشی هوشمند تلفن دوچرخه‌سوار را به داشبورد تبدیل می‌کند.

چراغ‌ها نیز بسیار جالب هستند. باتوجه‌به اینکه طوقه داخلی این دوچرخه اساساً ثابت باقی می‌ماند و مجموعه تایر به دور آن می‌چرخد​​، Beno توانسته سیستم روشنایی خودکار LED را برای چراغ جلو، چراغ‌های ترمز و حتی نشانگر‌های عقب قرار دهد. نشانگرهای عقب با کم شدن نور محیط، به‌طور خودکار روشن می‌شوند.

چرخ جلو و فرمان دوچرخه برقی بدون توپی ریوو / Hubless Reevo ebike سیاه رنگ

قیمت اولیه اعلام‌شده توسط Beno برای این دوچرخه الکتریکی ۱،۹۹۹ دلار است. چنین قیمتی برای یک ebike معمولی که در آن مجموعه‌ای از امکانات و تجهیزات ساده استفاده شده باشد، بسیار مناسب خواهد بود.  حال اگر این قیمت برای تعداد زیادی از ایده‌های جالب و قطعات مدرن در یک دوچرخه برقی پیشرفته ارائه شود، واقعا مناسب است.

درباره‌ی قابل اعتماد بودن این شرکت نیز تردیدهای زیادی وجود دارد؛ آخرین بار استارتاپ سیکلوترون در سال ۲۰۱۶ دوچرخه‌ای بدون توپی برای جذب سرمایه در کیک‌استارتر معرفی کرد. این استارتاپ مبلغ ۲۰۰ دلار برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ی خود دریافت کرد و مدتی بعد به‌طور کامل ناپدید شد و چیزی جز اظهارنظرهای بغض‌آلود در قسمت نظرات کیک‌استارتر باقی نگذاشت. 

آیا Beno به نوعی با سیکلوترون ارتباط دارد؟ هیچ مدرکی برای این ادعا وجود ندارد. اما در صفحه Beno در Indiegogo نیز چیزهای زیادی برای آرامش خاطر علاقه‌مندان به چشم نمی‌خورد. هیچ یک از اعضای تیم Beno، نام خانوادگی ندارند که بتوانیم آن‌ها را به یک شخص واقعی پیوند دهیم؛ اگرچه مدیرعامل آن با نام Alec چند هفته پیش با شجاعت ویدیویی از خود در Reddit منتشر کرد تا از ایده‌های شرکتش دفاع کند.

اگر بخواهیم منصف باشیم، داشتن دفتر مرکزی در سیاتل لزوماً اعتبار خیلی زیادی ندارد بلکه یک آدرس تجاری ثبت شده در ساختمانی در پناهگاه مالیاتی معروف دلاور است. آن‌طور که بیشتر علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری اشاره می‌کنند، حدود ۲۵۰ شرکت دیگر نیز آدرس مشابهی دارند. در حقیقت این روشی قانونی برای طفره رفتن از پرداخت مالیات به دولت است. به همین ترتیب، هیچ ایده واقعی درباره ساخت و نمونه‌سازی این دوچرخه در پنانگ مالزی وجود ندارد.

بنابراین می‌خواهیم بگوییم که شما در حال مشاهده محصولی جذاب، اما احتمالاً غیر عملی هستید.با توجه به طراحی و فناوری‌های گران‌قیمت، به‌نظر می‌رسد که عرضه دوچرخه برقی توسط چنین شرکتی تا حدودی غیرواقعی باشد.

گوشی هوشمند روی فرمان دوچرخه برقی بدون توپی ریوو / Hubless Reevo ebike سیاه رنگ

مطمئناً ما نمی‌خواهیم نتیجه‌ی تلاش‌های واقعی یک تیم جوان را بر باد دهیم و قطعا آن‌ها زمان زیادی را برای تولید نمونه اولیه دوچرخه برقی ریوو صرف کرده‌اند.به هر حال این یک وسیله نقلیه ابتکاری است، حتی اگر سودمندی آن برای خریداران و دوچرخه‌سواران به خاطر نوآوری اصلی فدا شده باشد. اما می‌خواهیم بگوییم که Beno قطعاً می‌تواند کارهای بیشتری برای جلب اعتماد افراد در سطح جهان انجام دهد تا آن‌ها بتوانند با اعتماد روی چنین محصولاتی سرمایه‌گذاری کنند. زیرا بسیار از افراد سرمایه‌های خود را روی شرکتی مشابه از دست داده‌اند و شاید حاضر نشوند دوباره به چنین اشتباهی دست بزنند.

ما مشتاقانه منتظریم ببینیم که سرانجام دوچرخه برقی ریوو چه خواهد شد و چگونه توسعه می‌یابد. در زمان نوشتن مقاله، دوچرخه برقی ریوو نزدیک به نیم میلیون دلار آمریکا سرمایه‌ جذب کرده و هدف خود را برای جمع‌آوری کمک‌های مالی ۹ برابر کرده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات