سوپراسپرت برقی ایپکس AP-0 معرفی شد

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اولین خودروی برقی شرکت انگلیسی ایپکس، سوپراسپرت AP-0 با قدرت ۶۵۰ اسب‌بخار و نهایت سرعت ۳۰۵ کیلومتربرساعت است که براساس طراحی و فناوری خودروهای فرمول یک تولید خواهد شد.
تبلیغات

با گسترش فناوری‌های مرتبط با خودروهای برقی و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، تقریبا هرچند ماه یک استارتاپ و شرکت کوچک به‌دنیای سوپراسپرت‌ها و ابرخودروهای الکتریکی وارد می‌شود. شرکت بریتانیایی ایپکس موتورز (Apex Motors) جدیدترین برند در دنیای خودروهای برقی قدرتمند است که دومین محصولش را در قالب مدل مفهومی با نام AP-0 رونمایی می‌کند.

مدل مفهومی ایپکس AP-0، در کلاس خودروهای سوپراسپرت برقی طبقه‌بندی می‌شود و باید اعتراف کرد که در نگاه اول، بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. AP-0 از فیبرکربن با فریم ماژولار و میله‌ی مرکزی در بدنه با استحکام بالا ساخته شده و از فناوری‌ خودروهای فرمول یک و مسابقات لمان هم کمک گرفته است.

Apex AP-0

طراحی آیرودینامیک خودروی برقی ایپکس کاملا براساس شکل‌دهی به جریان هوا در اطراف بدنه شکل گرفته است و در مرکز آن، باله‌ی کوسه‌ای روی سقف قرار دارد. ایپکس AP-0 به‌‌قدری نیروی روبه پایین (Downforce) تولید می‌کند که نیازی به اسپویلر یا باله‌ی بزرگ در عقب بدنه ندارد؛ باله‌ی کوسه‌ای روی سقف و بخش انتهایی بدنه علاوه بر طرح آیرودینامیکی، نمایی مشابه لوگوی شرکت را هم با روشن شدن چراغ‌ها در نمای عقب ایجاد کرده است.

مثل تمام خودروهای برقی قدرتمند، ایپکس AP-0 هم باهدف نمایش لذت و هیجان محصولات التریکی تولید می‌شود، بنابراین باید قوای محرکه درخورتوجه داشته باشد. قدرت و گشتاور این سوپراسپرت انگلیسی به‌ترتیب معادل ۶۵۰ اسب‌بخار و ۵۸۰ نیوتن‌متر با باتری ۹۰ کیلووات ساعتی است. به‌لطف وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی، AP-0 در زمان ۲/۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. نهایت سرعت اولین محصول برقی ایپکس هم ۳۰۵ کیلومتربرساعت اعلام شده است؛ بنابراین عملکرد فنی AP-0 بین ابرخودروهای برقی آینده مثل پینین‌فارینا باتیستا و مدل‌های اسپرت سبک‌وزن بنزینی X-Bow و RP1 قرار می‌گیرد.

Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0
Apex AP-0

شعاع حرکتی ایپکس AP-0 در بهترین حالت ۵۱۵ کیلومتر است و می‌توان با شارژر CSS، تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ این سوپراسپرت را شارژ کرد. سیستم تعلیق AP-0 دقیقا مشابه خودروهای فرمول یک است؛ علاوه بر این، حالت نشستن راننده هم مشابه خودروهای مسابقه‌ای است و سیستم تنظیم ارتفاع خودکار بهترین حالت رانندگی جاده‌ای و پیست را فراهم می‌کند.

کابین ایپکس AP-0 یادآور خودروهای آینده است. فرمان مربعی، سه نمایشگر روبه‌روی راننده، سیستم لیدار و واقعیت افزوده و سطح سه فناوری خودران همه نشان‌گر آینده‌نگرانه بودن اولین خودروی شرکت بریتانیایی ایپکس هستند. مدیران ارشد ایپکس تأیید کرده‌اند که پس از عرضه‌ی AP-0 و پیشرفت زیرساخت‌ها، این خودرو می‌تواند از سطح چهار فناوری خودران هم بهره ببرد. البته رسیدن به سطح چهار فناوری خودران سال‌ها طول می‌کشد؛ درحقیقت، پیشرفته‌ترین خودروهای امروز به سطح دو خودران مثل سیستم‌های تسلا اتوپایلوت و سوپرکروز کادیلاک مجهز هستند.

Apex AP-0

شرکت ایپکس با تلاش‌های دو برادر اهل هنگ‌کنگ فعالیتش را آغاز کرده است، اما مهندسی، طراحی و تولید محصولات در بریتانیا انجام خواهد شد. احداث کارخانه‌ی ایپکس با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ دستگاه AP-0 به‌زودی در انگلستان آغاز می‌شود.

قیمت پایه ایپکس AP-0 در بریتانیا ۱۵۰ هزار پوند (معادل ۱۸۴٬۵۰۰ هزار دلار آمریکا) و زمان تولید آن، سال ۲۰۲۲ اعلام شده است. باید دید که درصورت تولید شدن ایپکس AP-0، مدل نهایی تا چه اندازه به نمونه‌ی مفهومی معرفی شده، شباهت خواهد داشت. اولین خودروی ایپکس مدل AP-1 با یپشرانه‌ی ۴۰۰ اسب‌بخاری و وزن ۶۲۰ کیلوگرم بود که تا امروز ۱۰ مشتری داشته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات