اولین کنفرانس مطبوعاتی کارلوس گون بعد از فرار انجام شد

پنج‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
پس از خروج موفق کارلوس گون از حصر خانگی در ژاپن، او لحظاتی پیش نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود را برگزار کرد و اتهامات واردشده به خود را بی‌اساس خواند.
تبلیغات

مدیرعامل سابق نیسان که زمانی در راس هیئت مدیره‌ی یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی جهان قرار داشت، حالا با ماجرای دستگیری به جرم فرار مالیاتی در ژاپن و فرار حیرت‌انگیز به لبنان، یکی از بحث‌برانگیزترین شخصیت‌های ابتدای سال ۲۰۲۰ است.

ساعاتی پیش، کارلوس گون در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او یک‌بار دیگر اتهامات مالی وارد شده به خود را بی‌اساس خواند و البته مسئولان شرکت نیسان را به دسیسه‌چینی متهم کرد. کارلوس گون، همچنین رفتار مقامات قضایی و دادستان ژاپن را وحشیانه دانست و گفت:

خروج از ژاپن سخت‌ترین تصمیمی بود که تاکنون گرفتم؛ اما حقیقت و عدالت موضوعاتی ناهماهنگ در پرونده‌ی من بودند. تنها راه رسیدن به یک دادگاه عادل، خارج شدن از ژاپن بود. من از عدالت فرار نکردم، از بی‌عدالتی و آزار و اذیت فرار کردم. اتهامات علیه من بی‌اساس هستند. تبانی کارکنان نیسان و دادستانی ژاپن در همه جا وجود داشت.این رفتار، سیاسی است. حالا از اتهامات مبرا هستم و می‌توانم بی‌گناهی خود را ثابت کنم. مستندات زیادی برای ارائه دارم که به‌زودی جمع‌آوری می‌شوند.
Carlos Ghosn / کارلوس گون

فرار یا مرگ در ژاپن

گوسن در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی به شرایط بازداشت خود اشاره کرد. بنابر اظهارات او، زندان گون در ژاپن، یک سلول کوچک بدون پنجره بوده و تنها ۳۰ دقیقه در هفته، اجازه‌ی خروج داشته است. برای استفاده از حمام نیز، محدودیت یک‌بار در هفته وجود داشت. کارلوس گون به ۶ روز بدون ملاقات با دیگران هم‌زمان با تعطیلات سال نو اشاره می‌کند، درحالی‌که امکان حضور مترجم نیز به یک‌بار در هفته محدود بوده و هر نوع نسخه پزشکی هم ممنوع است. او شرایط رفتاری با خود را به تعامل با یک تروریست تشبیه می‌کند که برای شکست روحی و روانی طراحی شده بود:

من ماه‌های اخیر را بدون حضور وکیل تحت بازجویی تا ۸ ساعت در روز گذراندم. آن‌ها از من می‌خواستند اعتراف کنم و تهدید می‌کردند که سراغ اعضا خانواده‌ام خواهند رفت.وقتی آمار رسمی ژاپن، محکومیت به میزان ۹۹/۴ درصد برای بازداشت‌شدگان دارد، من شانسی برای محاکمه‌ی عادلانه نداشتم و خود را قربانی حبس خانگی در شرایط غیر انسانی می‌دانم. بعد از ۱۴ ماه بازداشت، وکلای من مدعی بودند که برگزاری اولین دادگاه ممکن است ۵ سال بعد باشد.دادستانی ژاپن، حداقل ۱۰ مورد برخورد غیرقانونی در روند بازداشت و دادرسی داشته است. باوجود ۳ قاضی در مراحل پیش‌دادگاه، مشخص بود که دادستان‌ها رئیس اصلی هستند.
Renault Nissan Mitsubishi Alliance

دخالت نیسان در پرونده‌ی قضایی

تاکنون کارلوس گون از اشاره‌ی مستقیم به‌ نام افراد درگیر با پرونده خودداری کرده؛ اما معتقد به تبانی بین دادستانی ژاپن و افرادی در شرکت نیسان است. او دلایل مختلفی برای اثبات خصومت با خود ارائه می‌کند. تنفر ژاپنی‌ها از برند رنو و کاهش فروش جهانی نیسان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، مورد اشاره‌ی کارلوس گون هستند. او معتقد است، اعمال قدرتی که از سمت اعضای فرانسوی هیئت مدیره بر گروه خودروسازی رنو نیسان و میتسوبیشی انجام می‌شد، بیش از ژاپنی‌ها بود:

آن‌ها فکر می‌کردند تنها راه کاهش قدرت رنو در مدیریت نیسان، حذف من است تا دست بازتری در کنترل امور داشته باشند.من ژاپن و مردم آن را دوست دارم. فرزندان من در ژاپن تحصیل کرده‌اند و من همیشه با ترک نیسان مخالف بودم. باوجود خدماتی که به این کشور داشتم، رسانه‌های ژاپن تصویری شیطانی از من ارائه دادند. من حریص نبودم؛ چراکه در سال ۲۰۰۹ با حقوق دو برابری امکان استخدام در سمت مدیرعاملی جنرال موتورز داشتم. معتقدم ناخدا نباید هنگام سختی و بحران، کشتی را ترک کند.ادغام گروه آلیانس (رنو نیسان میتسوبیشی) با فیات- کرایسلر به‌شکلی ناباورانه انجام نشد. حالا پژو- سیتروئن با فیات- کرایسلر وارد همکاری شده است تا فرصتی استثنائی از آلیانس گرفته شود.ارزش فروش نیسان و رنو از زمان دستگیری من تاکنون، به ترتیب بیش از ۱۰ میلیارد و ۵/۵ میلیارد دلار کم شده است. تنها شرکت‌هایی که از آن زمان با کاهش ارزش بازار رو‌به‌رو شده‌اند، رنو، نیسان و میتسوبیشی هستند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات