سه محصول نیسان در خط تولید سایپا

یک‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مدیر عامل سایپا اعلام کرد توافقات اولیه برای تولید سه محصول نیسان با پلت‌فرم مشترک انجام شده است. در این مطلب به گمانه‌زنی درباره‌ی این خودروها می‌پردازیم.
تبلیغات

محسن جهرودی، در پاسخ به این سؤال که چه خودروهایی با برند نیسان، توسط سایپا عرضه می‌شوند، به خبرنگاران گفت:

 در جلسه‌ هفته گذشته با مدیران این شرکت، مقدمات توافق با نیسان مورد توافق واقع شد تا یک پلت‌فرم سه‌منظوره نیسان، به‌زودی وارد مجموعه سایپا شود. در آینده برای تولید یک پلت‌فرم پیشرفته و مدرن سه‌کاره با همکاری شرکت نیسان اقدام خواهیم کرد. خودروی کراس‌اور روی این پلت‌فرم سوار می‌شود. بازه قیمتی این خودرو در حد خودروهای کراس‌اور است و قیمتی بالای ۱۴۰ میلیون تومان خواهد داشت. 

مدیر عامل سایپا در ادامه با اشاره به قدمت شرکت پارس‌خودرو در همکاری با خودروسازان برتر دنیا گفت:

ما امیدواریم که رابطه پارس‌خودرو و نیسان را دوباره احیا کنیم و امیدواریم این محصول را برای تولید در شرکت پارس‌خودرو نهایی کنیم.
جهرودی مدیرعامل سایپا

محسن جهرودی در مراسم افتتاحیه‌ی طرح خدمات و امداد نوروزی سایپا، خدمت در مرکز امداد خودروی سایپا را افتخاری برای کارکنان آن دانست و افزود:

ارائه خدمات به تمام مردم ایران فارغ از برند خودرویی، باید در دستور کار کارکنان این حوزه باشد.

او در ادامه با اشاره به طرح امداد نوروزی سایپا، به تمام امدادگران این طرح توصیه کرد تا هر کاری که می‌توانند برای آرامش و اطمینان مردم در روزهای تعطیل سال نو و افزایش سفرهای نوروزی انجام دهند تا نوروز امسال تبدیل به زمانی برای افزایش رضایت مشتریان شود. جهرودی امدادرسانی را امری مقدس خواند و مرکز امدادخودروی سایپا را به‌عنوان یکی از مجهزترین و آماده‌ترین زیرمجموعه‌های این گروه در سطح کشور دانست.

افزایش قیمتی برای خدمات امدادی نوروز نخواهیم داشت

در این مراسم مدیرعامل شرکت سایپا یدک از هدف‌گذاری این شرکت برای کاهش زمان امدادی از ۳۱ دقیقه سال گذشته به ۲۸ دقیقه خبرداد و گفت:

با استفاده از روش‌های نوین امدادی، تلاش می‌کنیم سطح خدمات را در سال جاری ارتقاء دهیم.

اردشیر امینی از ضرورت تلاش برای ایجاد آرامش در مشتریان و ارتقاء سطح رضایت‌مندی آنان خبر داد و افزود:

خدمات گروه سایپا باید شامل تمام خودروهای گروه فارغ از شرکت تولیدکننده باشد تا از این طریق، هم مسئولیت اجتماعی خود را در این عرصه انجام دهیم و هم جایگاه برند سایپا را ارتقاء بخشیم.

کدام خودروهای نیسان، مورد توجه سایپا هستند؟

مدیر عامل سایپا از اعلام نام پلت‌فرم مورد نظر خود برای همکاری با نیسان، خودداری کرد؛ ولی گمانه‌زنی‌ برای پیش‌بینی این محصولات آغاز شده است. از سویی دیگر، بازه‌ی قیمتی مورد توجه مسلما کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. با این اوصاف، می‌توان اطمینان داشت که خودروهای نیمه لوکس نیسان، مثل ماکسیما و مورانو با آستانه‌ی قیمت بیش از ۳۰ هزار دلار، در خط تولید سایپا یا پارس‌خودرو حضور نداشته باشند.

Nissan juke kicks

از دیدگاه نگارنده‌، احتملا کراس‌اور نیسان کیکس (کیکز) و سدان کامپکت سنترا، با پلت‌فرم مشترک موسوم به پلت‌فرم V، مورد توجه مدیر عامل سایپا هستند. این خودروها، محصولاتی اقتصادی در سبد نیسان ژاپن محسوب می‌شوند و آستانه‌ی قیمتی در حدود ۱۸ هزار دلار دارند. از سویی دیگر، ون تجاری و سایز کوچک نیسان NV200 هم می‌تواند برای مونتاژ در ایران مناسب باشد؛ اما این خودرو با پلت‌فرم B نیسان تولید می‌شود. با این حساب، می‌توان مطمئن بود که تولیدات نیسان با پلت‌فرم V، موضوع مذاکره‌ی سایپا و غول خودروسازی ژاپن هستند. مدل هاچ‌بک و اقتصادی میکرا، دیگر خودرویی است که با این پلت‌فرم در خط تولید نیسان وجود دارد و با آستانه‌ی قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار، فروش قابل قبولی در کشورها جهان سوم مثل هندوستان دارد.

nissan kicks

بسیاری از کارشناسان معتقدند که نیسان کیکس، در نهایت جایگزین جوک در بازار جهانی خواهد شد. این خودرو، طراحی میانه‌رو و عامه‌پسندتری در مقایسه با جوک دارد؛ ضمن اینکه با هزینه‌ی تولید و قیمت نهایی کم‌تری عرضه می‌شود. در بخش قوای محرکه، تمامی تیپ‌های این خودرو یکسان هستند و تفاوتی در بخش فنی با یکدیگر ندارند. نیسان کیکس از یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تنفس طبیعی با حجم ۱.۶ لیتر بهره‌مند است که می‌تواند ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. ممکن است تصور کنید این خودرو از نظر قوای فنی کمی ضعیف است و باید در این مورد بگوییم که درست فکر می‌کنید؛ چون پیشرانه‌ی نه‌چندان قدرتمند این خودرو به یک جعبه‌دنده‌ی ضریب متغیر از نوع CVT متصل شده است و انتقال نیرو تنها به چرخ‌های جلو انجام می‌شود. هیچ یک از مدل‌های نیسان کیکس به سیستم چهارچرخ محرک مجهز نیستند. اما در عوض این خودرو مصرف سوخت پایینی دارد و در سیکل ترکیبی خود تنها ۷.۱ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. 

Nissan Sentra

نیسان سنترا، یکی از ارزان‌ترین و البته محبوب‌ترین خودروهای سدان در بازار جهانی است. هرچند مقایسه‌ی محبوبیت این خودرو با تویوتا کورولا و هیوندای النترا، اشتباه به نظر می‌رسد، می‌توان قیمت نهایی و کیفیت قابل قبول را به‌عنوان مهم‌ترین عوامل موفقیت سنترا برشمرد. نسخه‌ی پایه‌ی ارزان‌ترین محصول نیسان در بازار آمریکا، دارای پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی است. سنترا با این مشخصات، در زمانی حدود ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.

Nissan micra

هاچبک اقتصادی میکرا، دیگر محصولی است که بر اساس پلت‌فرم مشترک با کیکس و سنترا تولید می‌شود. بیشترین فروش این خودرو در سال‌های اخیر، با پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱.۰ لیتری  تنفس طبیعی به قدرت ۷۵ اسب بخار همراه جعبه‌دنده‌ی دستی یا CVT بوده است. نسخه‌های گران‌تر نیسان میکرا، با پیشرانه‌های ۹۰۰ سی‌سی توربوشارژ به قدرت ۹۰ اسب بخار و ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۰۸ اسب بخار تولید می‌شوند. ارزان‌ترین مدل میکرا با پیشرانه‌ی ۷۵ اسب بخار، ۱۵ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات