تعرفه واردات خودرو مشخص شد

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
کمیسیون زیربنایی دولت، تعرفه‌های پیشنهادی واردات خودرو را اعلام کرد. بر این اساس، فقط خودروهای با حجم پیشرانه کمتر از ۲.۵ لیتر و حداکثر ارزش گمرکی ۴۰ هزار دلار، با محدوده تعرفه‌ی ۵۵ تا ۹۵ درصد وارد کشور خواهند شد.
تبلیغات

رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، ضمن اعلام نهایی شدن تعرفه واردات و ضوابط ثبت سفارش خودرو در دولت، از افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو تا ۱۳۰ درصد خبر داد. وی در این زمینه اعلام کرد:

از این پس سقف ارزش گمرکی خودروها ۴۰ هزار دلار خواهد بود و خودروهایی که قیمت آن‌ها از این مقدار بیشتر باشد، مجوز ورود به ایران نخواهند داشت.

وی همچنین درباره تغییر تعرفه‌های واردات برای خودروهای وارداتی با قیمت کمتر از ۴۰ هزار دلار اعلام کرد که واردات به چهار گروه تقسیم خواهد شد. وی در ادامه افزود:

ضوابط و تعرفه‌های جدید طی چند روز آینده در دولت نهایی و اجرایی خواهد شد و بر این اساس سامانه ثبت سفارش خودرو نیز طی روزهای آینده مجددا آغاز به کار خواهد کرد. سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی ۴۰ هزار دلار تعیین شده است و از این پس واردات خودروهای با حجم پیشرانه‌ی بیشتر از ۲.۵ لیتر و کمتر از ۳ لیتر که تا پیش از این ممنوع بود، بلامانع است.
واردات خودرو

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو درباره تعرفه‌ی خودروهای دارای مجوز ورود به کشور اعلام کرد:

خودروهای با پیشرانه‌ی ۱ تا ۱.۵ لیتری که تاکنون با ۴۰ درصد تعرفه وارد کشور می‌شدند، از این پس مشمول ۵۵ درصد گمرکی خواهند شد. خودروهای با پیشرانه‌ی ۱.۵ تا ۲ لیتر نیز با تعرفه‌ی ۷۵ درصدی از این پس مجوز ورود به کشور دریافت خواهند کرد. اما خودروهای با حجم پیشرانه‌ی ۲ تا ۲.۵ لیتر که پیش از این دارای تعرفه‌ی ۵۵ درصدی بودند مشمول ۹۵ درصد تعرفه‌ی واردات خواهند شد.اما از این پس ورود خودروهای با حجم پیشرانه‌ی بیش از ۲.۵ لیتر که تاکنون و به دلیل قرار گرفتن در شاخص لوکس بودن، اجازه ورود به کشو نداشتند، مجددا قابل سفارش خواهند بود و تعرفه‌ی این دست خودروها نیز ۱۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.

خودرو با حجم پیشرانه

تعرفه‌ی فعلی (٪)

تعرفه‌ی پیشنهادی (٪)

۱ تا ۱.۵ لیتر

۴۰

۵۵

۱.۵ تا ۲ لیتر

۴۰

۷۵

۲ تا ۲.۵ لیتر

۵۵

۹۰

۲.۵ تا ۳ لیتر

۵۵

۱۳۰

بیشتر از ۳ لیتر

۵۵

ممنوعیت واردات

سقف ارزش گمرکی خودرو ۴۰ هزار دلار و حداکثر حجم پیشرانه ۳ لیتر خواهد بود

رضایی در ادامه به دو پیش‌شرط مهم برای انتخاب خودروهای وارداتی پرداخت و اعلام کرد بر اساس قانون جدید واردات خودرو که به تصویب دولت رسیده است، هیچ خودرویی با حجم پیشرانه‌ی بیشتر از ۳ لیتر و ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار اجازه ورود به کشور نخواهد داشت. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پیش‌بینی تأثیرات احتمالی این مصوبه بر واردات خودروهای خارجی و تغییرات احتمالی در نوع و تیپ خودروهای ورودی به کشور گفت:

خودروهایی مانند هیوندای سانتافه یا کیا سورنتو که تا پیش از این با نسخه‌ی پیشرانه ۲.۴ لیتری وارد کشور می‌شدند، دارای مدل‌هایی با حجم پیشرانه‌ی ۳ لیتر نیز هستند. همین قاعده درباره بسیاری از خودروهای با حجم پیشرانه‌ی ۲ لیتر مانند توسان نیز صادق است و این خودروها دارای نسخه‌های قوی‌تر هستند که از این پس اجازه واردات خواهند داشت. اما تمام خودروهایی که دارای حجم پیشرانه‌ی بیشتر از ۳ لیتر باشند یا ارزش گمرکی آن‌ها بیش از ۴۰ هزار دلار باشد؛ ورودشان به کشور ممنوع خواهد بود. به‌عنوان نمونه، خودرویی مانند سانتافه دارای ارزش گمرکی ۲۰,۵۰۰ دلار است که نسخه‌های قوی‌تر آن با پیشرانه‌های بین ۲.۷ تا ۳ لیتر ارزش ۲۳ هزار دلار دارند و بنابراین ورود این خودروها به کشور بلامانع خواهد بود.

طبق مصوبه جدید کمیسیون زیربنایی دولت، تمرکز واردات بر خودروهای کره‌ای و ژاپنی خواهد بود

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام کرد که سیاست دولت بر عدم ورود خودروهای لوکس به کشور است و بدین ترتیب خودروهایی مانند لکسوس سری NX که دارای ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار است، از این به بعد ورودشان به کشور ممنوع خواهد بود. خودروی دیگر پورشه ماکان است که اجازه واردات نخواهد داشت. همچنین بی‌ام‌و سری ۷ با اتاق 730 به دلیل ارزش بالای گمرکی، از این پس قادر به ورود به کشور نخواهد بود.

BMW 7 series 760

رضایی همچنین از صدور مجدد مجوزهای لازم برای واردات خودرو توسط شرکت‌های غیر نمایندگی یا اصطلاحا «گری‌مارکت» خبر داد و اعلام کرد:

همانند گذشته شرکت‌های متفرقه از طریق انعقاد قرارداد با نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی در ایران، قادر خواهند بود نسبت به واردات خودرو اقدام کنند. توجیه افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو از سوی دولت، حمایت از تولید داخل است. در همین راستا اگر تولید مشترک در کشورمان انجام شود، تخفیف‌های گمرکی تا سقف ۵۰ درصد برای این دست خودروسازان خارجی لحاظ خواهد شد که این عامل باعث افزایش فساد می‌شود و هیچ‌گاه موجب انتقال تکنولوژی به داخل کشور نخواهد شد. در واقع این موضوع بیشتر با هدف حمایت‌ از شرکت‌هایی مانند رنو و پژو خواهد بود.
لکسوس-NX-اسپرت

طی هفته‌های اخیر به دلیل توقف شش‌ماهه‌ی ثبت سفارش خودرو و همچنین گمانه‌زنی‌های متعدد درباره تغییر قوانین واردات خودرو و افزایش احتمالی تعرفه‌ها، قیمت خودروهای خارجی به‌شدت افزایش یافته است. به‌عنوان نمونه خودروی لکسوس سری NX300 هیبریدی که تا پیش از این در بازه قیمتی ۳۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، با جهشی خیره‌کننده اکنون در محدوده ۴۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. نسخه‌ی بنزینی این خودروی یعنی NX200 که قبلا ۳۶۰ میلیون تومان قیمت داشت، اکنون در بازه ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اما در بازار خودروهای کره‌ای نیز تغییرات چشمگیری رخ داده است؛ به‌نحوی که توسان با افزایش قیمت ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومانی، اکنون در محدوه‌ی قیمتی ۲۶۰ میلیون تومان قرار دارد. دیگر خودروی محبوب هیوندای در ایران، یعنی سانتافه که پیش از این ۲۳۵ میلیون قیمت داشت، اکنون ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. سراتو و النترا نیز با رشد ۴۰ میلیونی، در بازه ۱۷۰ میلیون تومان قرار دارند.

بروزرسانی

وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز تعرفه‌ی نهایی واردات خودرو را منتشر کرد. برخلاف گمانه‌های پیشین واردات خودروهای با حجم پیشرانه‌ی بیش از ۲.۵ لیتر همچنان ممنوع بوده و تعرفه‌ی واردات در ۳ گروه با ۵۵ تا ۹۵ درصد حق گمرکی در نظر گرفته شده است. هنوز درباهر تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی اطلاع‌رسانی نشده اما بر اساس گمانه‌زنی‌ها این خودروها نیز ا افزایش تعرفه‌ی بی نصیب نخواهند بود

جدول جدید تغییرات تعرفه‌ی واردات خودرو اعم از بنزینیو هیبریدی را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

تعرفه‌ی نهایی برای خودروهای بنزینی با ارزش حداکثر ۴۰ هزار دلار

خودرو با حجم پیشرانه

تعرفه‌ی پیشین (٪)

تعرفه‌ی جدید (٪)

۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی

۴۰

۵۵

۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی

۴۰

۷۵

۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی

۵۵

۹۵

۲۵۰۰ سی‌سی و بیشتر

۵۵

ممنوعیت واردات

تعرفه‌‌های احتمالی برای خودروهای هیبریدی 

خودرو با حجم پیشرانه

تعرفه‌ی پیشین (٪)

تعرفه‌ی احتمالی (٪)

۱ تا ۱.۵ لیتر

۵

۲۵

۱.۵ تا ۲ لیتر

۵

۴۵

۲ تا ۲.۵ لیتر

۵

۶۵

۲.۵ و بیشتر

۵۵

۱۰۰

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات