خودروهای برقی مدرن با طراحی دهه ۱۹۶۰

پنج‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
در دهه‌ی ۱۹۶۰ هیچ محدودیتی در طراحی خودرو وجود نداشت و محصولات متفاوتی تولید شدند. آیا می‌توان با ترکیب طراحی خودروهای قدیمی، مدل‌های مدرن برقی را جذاب‌تر کرد؟
تبلیغات

این روزها، آینده‌ی خودروسازی را در مدل‌های برقی و پاک با آلایندگی صفر می‌بینیم. در دهه‌ی ۲۰۱۰ مقدمات ورود به دنیای برقی به ‌لطف جسارت‌های تسلا و ایلان ماسک شدت بیشتری گرفت و پرچمدارهای این صنعت مثل تویوتا و هوندا از ژاپن، فولکس واگن و دایملر (شرکت مادر مرسدس بنز) از اروپا و فورد و جنرال موتورز از آمریکا  به ‌میدان آمدند.

برخلاف باور بسیاری از افراد، خودروی برقی مفهوم جدیدی نیست؛ بلکه ریشه‌های حمل‌ونقل با استفاده از قدرت برق به سال‌ها پیش در دهه‌ی ۱۸۳۰ باز می‌گردد. در آن دوران مخترعان به‌ دنبال کالکسه‌های برقی بودند و با تولید اولین خودرو، در دهه‌ی ۱۹۰۰ ایده‌ی برق حتی بیشتر از ماشین بخار محبوب بود. اما خودروی برقی در آن سال‌ها به محصولی کاربردی تبدیل نشد و بیش از یک قرن طول کشید تا مدلی کاملا پاک (البته نه در فرایند تولید و فراهم کردن مواد اولیه) به ‌دست مردم برسد.

همیشه یکی از انتقادها در مورد خودروی برقی، طراحی بدنه است. تصور خودروسازان این بود که برای تازه و خاص نشان دادن خودروی برقی، باید طراحی منحصربه‌فرد و متفاوت با نمونه‌های بنزینی و دیزلی انتخاب کرد. این مورد در جدیدترین مدل‌ها کم‌رنگ‌تر شده و حتی دریچه‌های هوا در سپر جلو تا حدودی مشابه خودروهای بنزینی شده است.

طرفداران قدیمی دنیای خودرو، دوران طلایی طراحی را از دهه‌ی ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ توصیف می‌کنند؛ اما همه توافق دارند که هیجان‌انگیزترین طراحی‌ها در دهه‌ی ۱۹۶۰ انجام شد. Chasing Cars با انتخاب چند نمونه طراحی از خودروهای دهه‌ی ۱۹۶۰، رندرهایی جالب منتشر کرده است که در این مقاله به‌اشتراک می‌گذاریم. هفت خودروی برقی جذاب این روزها، با طراحی دهه‌ی ۱۹۶۰ چه ظاهری خواهند داشت؟

بی‌ام‌و i8

bmw i8 1960s render / رندر بی ام و

کوپه و کروک اسپرت بی‌ام‌و i8 یکی از جذاب‌ترین خودروهای برقی چند سال گذشته محسوب می‌شود که طراحیِ کاملا آینده‌نگرانه دارد. بی‌ام‌و i8 شاید در نگاه اول برای افرادی که اطلاعات کاملی از آن ندارند، مشابه سوپراسپرت‌های گران‌قیمت و قدرتمند باشد؛ اما زیر پوسته‌ی فضایی i8، یک خودروی اسپرت پلاگین هیبرید آلمانی با پیشرانه‌ی سه سیلندر ۱٫۵ لیتری، سیستم توربوشارژر، موتور برقی و پک باتری با ظرفیت ۱۱٫۷ کیلووات ساعت قرار دارد.

رندر i8 قدیمی، ترکیب فناوری مدرن خودروساز باواریا را با بی‌ام‌و 507 نشان می‌دهد. بی‌ام‌و 507 کروک زیبای آلمانی‌ها به ‌دلیل قیمت بالا، تنها در ۲۵۲ دستگاه بین‌ سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰ تولید شد و از نظر تجاری، پروژه‌ی موفقی نبود. اما نمی‌توان زیبایی 507 را انکار کرد؛ یکی از زیباترین خودروهای بی‌ام‌و در ترکیب با فناوری i8 ایده‌ای جذاب و البته غیر ممکن است. طراح این رندر، بدنه‌ی i8 را با چراغ‌های دایره‌ای 507، جلوپنجره‌ی قلوه‌ای کوچک‌تر و سپرجلوی کرومی تزئین کرده؛ اگر این محصول تولید می‌شد، احتمالا باز هم قیمت بالایی داشت.

نیسان لیف

nissan leaf 1960s render / رندر نیسان لیف

پیش از اینکه تسلا مدل 3 نبض بازار را به ‌دست بگیرد، نیسان لیف پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان بود. خودروی برقی ژاپنی‌ها که افتخارات زیادی مثل عنوان برترین مدل پاک سال ۲۰۱۰، بهترین خودروی اروپا در سال ۲۰۱۱، بهترین خودروی جهان در سال ۲۰۱۱ و بهترین خودروی ژاپن در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ دارد، سعی کرده است طراحی متفاوتی داشته باشد. البته نسل دوم لیف بسیار زیباتر از مدل ۲۰۱۰ است؛ اما باز هم می‌توان با ترکیب طراحی قدیمی و جذاب سری مدل‌های داتسون اسپرتس (Datsun Sports)، آن را واقعا خاص کرد. تیم طراحی Chasing Cars، مدل ۱۹۶۷ داتسون 2000 را با فناوری جدید لیف تصور کرده است. این مدل ماندگار رودستر بود؛ اما در این رندر شیب سقف لیف به‌خوبی با بخش‌های دیگر هماهنگ شده است. چراغ‌های گرد، سپر کرومی و قالپاق‌های این رندر کاملا مشابه نمونه‌ی اصلی داتسون در دهه‌ی ۱۹۶۰ هستند.

پورشه تایکان

porsche taycan 1960s render / رندر پورشه تایکان

اولین خودروی تمام‌برقی پورشه، یک محصول تمام‌عیار است و در کلاس مدل‌های چهاردر اسپرت و لوکس، دنبال رقیب می‌گردد. فردیناند پورشه فقید، اولین خودروی برقی‌اش را سال ۱۸۹۸ و اولین مدل هیبرید را در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ طراحی کرد؛ بااین‌حال، پورشه نمی‌توانست این ایده را به‌راحتی به بازار تزریق کند و باید چند دهه صبر می‌کرد.

در رندر پورشه تایکان با طراحی دهه‌ی ۱۹۶۰، اولین خودروی تولیدی این شرکت یعنی 356 دیده می‌شود. پورشه 356 به‌عنوان یکی از تأثیرگذارین خودروهای تاریخ، در سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۵ در انواع مدل کوپه، کروک و رودستر تولید شد. تایکان خودرویی کوپه با چهاردر بوده؛ بنابراین کاملا با طراحی قدیمی 356 هماهنگ است؛ در واقع مفهوم «تکامل طراحی» که در شرکت پورشه و به‌خصوص مدل 911 وجود دارد، به‌خوبی در این رندر مشاهده می‌شود. این رندر را می‌توان اساسا پورشه 356 با دو در بیشتر، فاصله‌ی محوری و شیب سقف بیشتر تعریف کرد.

ریمک کانسپت وان

rimac concept one 1960s render / رندر ریمک کانسپت وان

ریمک که این روزها تأمین‌کننده باتری و سیستم انتقال قدرت است و ابرخودرو هم تولید می‌کند، سال ۲۰۰۹ پس از تبدیل موفق یک دستگاه بی‌ام‌و E30 به مدل تمام‌برقی شکل گرفت. تنها دو سال بعد پروژه‌ی ابرخودروی برقی Concept One آغاز و سریع‌ترین خودروی برقی جهان در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. Concept S مدل سبک‌تر و قدرتمندتر کانسپت وان محسوب می‌شود که در رندر Chasing Cars با مدل اصلی و طراحی قدیمی پیونده خورده است. اساس طراحی این رندر را فورد GT40 تشکیل می‌دهد که شاید به‌جز چراغ‌ها و جلوپنجره، دیگر بخش‌های آن جذاب شده باشد.

ریوین R1T

rivian r1t 1960s render / رندر ریوین

شرکت ۱۲ ساله‌ی ریوین (Rivian) یک پلتفرم کاربردی عرضه می‌کند که می‌توان آن را برای تولید انواع خودرو استفاده کرد. پیکاپ R1T و شاسی‌بلند R1S خودروهای مورد انتظار ریوین براساس این پلتفرم هستند که از شاسی اسکیت‌برد بهره می‌برند. رندر پیکاپ ریوین با طراحی وانت‌های قدیمی آمریکایی ترکیب شده است که حاصل کار، چندان زیبا به‌ نظر نمی‌رسد. طراح این رندر، سه خودروی ریوین R1T، اینترنشنال سری A و شورولت سری C/K را روی شاسی اسکیت‌برد قرار داده است.

تسلا مدل X

tesla model x 1960s render / رندر تسلا مدل ایکس

بدون ذکر محصولی از تسلا و ایلان ماسک، بدون شک نمی‌توان مطلبی در مورد خودروهای برقی منتشر کرد. برای این رندر، تسلا مدل X انتخاب شده و با دو مدل سایبرتراک و اینترنشنال هاروستر در یک قاب قرار گرفته است. پیکاپ آینده‌ی تسلا با الهام از خودروهای اسپرت در دهه‌ی ۱۹۶۰ طراحی شده؛ بنابراین خودرویی جدید است که طراحی آینده‌نگرانه را با گذشته در هم آمیخته. رندر تسلا مدل X دهه‌ ۱۹۶۰، شبیه خودروی دلورین است؛ اما در مقایسه با دیگر رندرهای این مقاله جذاب نیست.

تویوتا پریوس

toyota prius 1960s render / رندر تویوتا پریوس

تویوتا با تولید پریوس دنیای خودرو و فراتر از آن را تکان داد. به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای هیبرید و برقی جهان، تویوتا پریوس به‌خصوص در سه نسل اول اصلا طراحی نفس‌گیری ندارد. برای زیبا کردن پریوس، طراحان Chasing Cars تویوتا کرونا محصول سال ۱۹۶۴ را درکنارش قرار داده‌اند. نمی‌توان بدون دیدن نمای عقب، طراحی پریوس را قضاوت کرد اما این رندر بیشتر از هر چیزی دهه ۱۹۶۰ را نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ و قطعا مشتری‌های خودش را پیدا می‌کند.

به ‌نظر شما کدام رندر طراحی زیباتری دارد و نسخه‌ی موفقیت‌آمیز فرمول ترکیب طراحی دهه‌ی ۱۹۶۰ با مدل ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات