سوزوکی هایابوسا با قدرت ۵۴۰ اسب‌بخار؛ رکورددار سریع‌‌ترین تک‌چرخ در گینس

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
رکورد سریع‌ترین تک‌چرخ با موتورسیکلت گینس سال ۲۰۱۷ ثبت شد و هنوز شکسته نشده است. این رکورد با سرعت بیش از ۳۵۰ کیلومتربرساعت دراختیار تِد بردی اهل ایرلند است.
تبلیغات

در کتاب‌ها  رکورد گینس، نوشته‌های جالبی وجود دارد که «تک‌چرخ با موتورسیکلت در مسافت بیش از یک کیلومتر با سریع‌ترین سرعت» قطعا یکی از آن‌ها است. تِد بردی ایرلندی این رکورد را سال ۲۰۱۷ سوار بر موتورسیکلت‌ سوزوکی هایابوسا ثبت کرد. وب‌سایت SpeedHunters مقاله‌ی جالبی در این زمینه منتشر کرده که درادامه، خلاصه‌ای از آن را می‌خوانیم. 

۲۷ مرداد ۱۳۹۶، مسابقات قهرمانی جهان تک‌چرخ با موتورسیکلت در فرودگاه الوینگتون بریتانیا برگزار شد. تِد بردی یکی از دَه‌ها موتورسیکلت‌سوار شرکت‌کننده در این رویداد بود که با موتورسیکلت بزرگ ژاپنی‌اش به‌میدان آمده بود. موتورسیکلت تِد بردی سوزوکی GSX 1300R یا همان هایابوسای افسانه‌ای بود که پس از چند بار ارتقا و نصب سیستم توربوشارژر، ۵۴۰ اسب‌بخار قدرت داشت.

Suzuki Hayabusa GSX1300R / تد بردی سوزوکی هایابوسا گینس

تِد بردی از موتور ۱۳۰۰ سی‌سی ژاپنی‌ها با ۱۶ سوپاپ، پیستون‌های فورج CP، شاتون‌های سفارشی برند کاریلو (Carrillo)، میل‌سوپاپ‌های ساخت Kent Cams، توربوشارژر برگ‌ورنر (BorgWarner)، فیلتر هوای K&N، انژکتورهای ۱۰۰۰ سی‌سی، پمپ بنزین بوش و کوئل‌های دایناتک (Dynatek) درکنار ECU سفارشی و تیونینگ متخصص‌های هول‌شات ریسینگ (Holeshat Racing) حدود ۵۴۰ اسب‌بخار قدرت بیرون کشید تا درحالت تک‌چرخ به سرعتی بیش از ۳۵۰ کیلومتربرساعت برسد (۳۵۰/۹۵۹ کیلومتربرساعت).

تِد بردی درباره‌ی عشقش به دنیای موتورسیکلت‌ها و حرکت نمایشی تک‌چرخ می‌گوید:

اولین موتورسیکلتم را در ۱۸ سالگی خریدم. در آن دوران، فقط به‌دنبال سواری و دست‌کاری موتور بودم. گاهی اوقات، با بچه‌های محله مسابقه می‌دادیم؛ اما از روزی که تک‌چرخ‌زدن را یاد گرفتم، همه‌چیز تمام شد. هر کجا می‌رفتم، چرخ جلو موتور بالا بود؛ یعنی هر فرصتی که پیش می‌آمد، تک‌چرخ می‌زدم! بزرگ‌تر که شدم، به مسابقات و رقابت‌های رسمی فکر کردم. در چند مسابقه‌ی درگ محلی شرکت کردم؛ اما سرانجام حوصله‌ام سر رفت و دوباره به تک‌چرخ‌زدن برگشتم.
Suzuki Hayabusa GSX1300R / سوزوکی هایابوسا تیونینگ

اولین رقابت رسمی تِد بردی برای اثبات بهترین‌بودن در حرکت نمایشی تک‌چرخ با موتورسیکلت سال ۱۹۹۶ برگزار شد؛ مسابقه‌ای کوتاه در حاشیه‌ی رقابت‌های تاریخی در جزیره‌ی من (Isle of Man). مسابقات تک‌چرخ با موتورسیکلت قوانین ساده‌ای دارند: مسیری مستقیم با مسافت کمی بیشتر از یک کیلومتر و هدف تک‌چرخ‌زدن با سریع‌ترین سرعت. تِد بردی درباره‌ی حس‌وحال مسابقه می‌گوید:

مارشال‌ها با زدن دست روی دوش موتورسوار، مجوز شروع مسابقه را می‌دهند. سر پایین می‌رود و تعویض دنده‌ها تا دنده‌ی ۶ سریع است. حدود یک کیلومتر جاده دراختیار داریم تا به نهایت سرعت برسیم؛ اما در دنده‌ی ۶، باید همه‌چیز مرتب باشد. با سرعتی حدود ۲۹۰ کیلومتربرساعت چرخ جلو بالا می‌آید و همه‌چیز به‌سرعت و با سروصدا جلو می‌رود. باد بدن موتورسوار را به جهت‌های مختلف متمایل می‌کند؛ اما گاز‌دادن موتور قطع نمی‌شود. بالشتی که به انتهالی صندلی چسبانده شده، شاید نمای جالبی نداشته باشد؛ اما کار مهمی انجام می‌دهد و باعث می‌شود در‌نهایت سرعت روی صندلی بمانم.

اصلا نمی‌توان تصور کرد با سرعتی نزدیک به ۳۰۰ کیلومتربرساعت و در دنده‌ی ۶، چرخ جلو موتورسیکلت را بالا بیاوریم و به سواری ادامه دهیم. در مسابقات، بیشتر‌ین سرعت در تک‌چرخ هنگام عبور از خط پایان تعیین‌شده ثبت می‌شود. رکورد تِد بردی سرعت بیش از ۳۵۰ کیلومتربرساعت بود. در خطرناک‌ترین مسابقات موتورسیکلت سواری جهان که در جزیره‌ی من برگزار می‌شود، نهایت سرعت به چیزی بین ۳۱۵ تا ۳۱۸ کیلومتربرساعت آن هم روی دو چرخ موتور می‌رسد.

Suzuki Hayabusa GSX1300R / سوزوکی هایابوسا گینس تک چرخ

تِد بردی درباره‌ی سوزوکی هایابوسا مدل ۲۰۰۴ که تا دندان تقویت داده شده، می‌گوید:

موتورسیکلتی بود که به‌محض دیدنش در خیابان پسندیدم و می‌دانستم اگر دراختیار من باشد، به حالت امروزش می‌رسد. زمانی‌که فرصت خریدنش پیش آمد، کاملا می‌دانستم بهترین موتور برای ثبت رکورد است. موتورسیکلت من زیباترین یا تماشایی‌ترین نمونه نیست؛ اما دقیقا کاری که باید را انجام می‌دهد.

سوزوکی هیولای تِد بردی ۲۴۰ کیلوگرم وزن دارد که در دنیای موتورموتورسیکلت، عدد زیادی محسوب می‌شود؛ اما درمقابل با قدرت ۵۴۰ اسب‌بخاری، نسبت قدرت به وزنش باورنکردنی است. رکورددار ایرلندی اشاره می‌کند که موتور سوزوکی نیازمند تغییرات بزرگی نبود و به‌راحتی تحمل این همه فشار را در حالت کارخانه‌ای و دست‌نخورده دارد. بزرگ‌ترین تغییر هایابوسای رکوردشکن نصب ECU سفارشی ساخت Syvecs زیرصندلی است که اطلاعات موردنیاز را به داشبورد دیجیتال برند AiM ارسال می‌کند.

رکورد پیشین سریع‌ترین تک‌چرخ با موتورسیکلت در گینس با ۳۴۳/۲ کیلومتربرساعت دراختیار اگبرت فن‌پاپتا بود که سال ۲۰۱۶ ثبت شد و تِد بردی برای شکستن رکورد گینس، تنها دو بار تلاش کرد. مسابقات جهانی تک‌چرخ با موتورسیکلت از سال ۲۰۰۵ برگزار می‌شود و سالانه میزبان علاقه‌مندان خاص این رشته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات