سیتروئن C3 (سی 3)؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
پس از پژو، به‌زودی محصولات سیتروئن هم در ایران تولید خواهند شد. با همکاری مشترک سیتروئن و سایپا، مدل C3 برای عرضه در کشور آماده می‌شود. در این مطلب به بررسی جامع سیتروئن C3 و مقایسه‌ی آن با خودروهای مشابه بازار ایران می‌پردازیم.
تبلیغات

علاقه‌ی مردم دنیا به خودروهای شاسی‌بلند از یک سو و هزینه‌ی نسبتا بالای نگهداری و تردد کراس‌اورهای فول‌سایز از سویی دیگر، کلاس خودرویی جدیدی به وجود آورده است که کراس‌اورهای کوچک یا Mini SUV نامیده می‌شوند. علاوه بر این، خودروسازان بزرگ با تکیه بر خلاقیت طراحان خود، هاچبک‌های جمع‌وجور شهری را با کمی اضافه حجم و افزایش ارتفاع، به کلاس کراس‌اورهای کوچک نزدیک کرده‌اند تا علاوه بر القای حس شاسی‌بلند به راننده‌ی یک خودروی نسبتا ارزان‌قیمت، مزایایی مثل مصرف سوخت کم و سادگی در رانندگی را برای خریداران فراهم کنند.

برند سیتروئن، یکی از قدیمی‌ترین شرکای تجاری در صنعت خودروی ایران محسوب می‌شود. حدود ۳ سال پس از ثبت شرکت ایران خودرو، گروه سایپا در سال ۱۳۴۴ تأسیس شد. باتوجه به اینکه بخش خودروسازی ایران خودرو با نام ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۶ شروع به کار کرد، می‌توان سایپا را به‌عنوان قدیمی‌ترین خودروساز ایران تصور کرد. نام سایپا مخفف عبارت فرانسوی «Societe Annonyme Iranienne De Production Automobile Citroen» به معنی «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» است، البته از سال ۱۳۵۴ و تولید محصولات جدید در سایپا، «Société Annonyme Iranienne de Production Automobile» به معنی «شرکت سهامی ایرانی تولید خودرو» جایگزین عبارت قبلی شد. با این حساب، سابقه‌ی همکاری سایپا و سیتروئن، بیش از نیم قرن است و فراتر از حضور پژو در کنار ایران خودرو محسوب می‌شود.

به‌جرئت می‌توان خودروسازان فرانسوی را پس از آلمان‌ها، از قدیمی‌ترین فعالان این عرضه در اروپا و دنیا دانست. سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تأسیس شد و با تولید مدل تیپ A در همان سال، به شهرت رسید. این شرکت با عرضه‌ی اولین خودروی دیفرانسیل جلوی دنیا در سال ۱۹۳۴، تاریخ‌ساز شد و در گروه چهار خودروساز بزرگ جهان قرار رفت. به دلایل اقتصادی، مالکیت سیتروئن در سال‌های گذشته، تغییرات فراوانی به خود دیده و حتی برای مدتی تحت مدیریت لاستیک میشلن و خودروسازی فیات ایتالیا فعالیت کرده است. دولت فرانسه، از دیرباز به حفظ موقعیت و جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌های سیتروئن و پژو، به‌شدت پایبند بوده است و از سال ۱۹۷۴، آغازگر پروژه‌ی ادغام این برندها با کمک‌های دولتی محسوب می‌شود. در حال حاضر، همچنان گروه پژو-سیتروئن موسوم به PSA، همکاری مشترک خود را ادامه می‌دهد و در بسیاری موارد فنی، محصولات مشترک تولید می‌کند.

C3

برند سیتروئن در بازار ایران، با خودروی ژیان شناخته می‌شود که به غرش خاص پیشرانه‌ی ۲ سیلندر خود، مشهور بود؛ البته نام فرانسوی این محصول، دیان (Dyane) هم در نام‌گذاری ژیان بی‌تأثیر نبوده است. این خودرو، در زمان خود یکی از پرفروش‌ترین خودروهای دنیا بود و حدود ۱.۵ میلیون دستگاه طی ۱۷ سال تولید از ۱۹۶۷، تولید شد. از دیدگاه تاریخچه‌ی سیتروئن، خودروهای C۲ و C3، جانشینان مدرن ژیان محسوب می‌شوند که از سال ۲۰۰۲ عرضه شدند. با توقف تولید C2، مدل سیتروئن C3، کوچک‌ترین هاچبک و محصول تولیدی سیتروئن است که به‌عنوان پرفروش‌ترین و سودآورترین خودروی این برند همشناخته می‌شود.

نسل اول C3، با شاسی و مشخصات فنی مشترک با پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. این خودرو با نسل دوم، بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ محبوبیت زیادی در اروپا داشت و تولید بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۲ را تجربه کرد. با معرفی C3 نسل سوم، بر اساس طرح مفهومی سیتروئن پیکاسو در سال ۲۰۱۶، این خودرو طراحی خلاقانه و کاملا مستقل از دیگر خودروسازان دنیا را در پیش گرفت. مدل C3، امروزه در دو تیپ اصلی و ایرکراس تولید می‌شود که در نسخه‌ی دوم، فنرهای بلندتر و حالت کراس‌اور مانند بیشتری دارد. در روز اول نمایشگاه خودروی تهران ۱۳۹۶، خودروی C3 جدید برای مشترک با سایپا رونمایی شد. این احتمال وجود دارد که مدل ایرکراس هم در صورت استقبال مردم از نمونه‌ی استاندارد، وارد خط تولید سایپا کاشان شود؛ درحالی‌که امروزه تمامی مدل‌های C3 در کشور اسلواکی تولید می‌شوند.

طراحی ظاهری و بدنه

نسل جدید C3 که برای تولید در ایران آماده می‌شود، یکی از جدیدترین محصولات سیتروئن است. فرم بدنه‌ی این خودرو، کاملا مدرن و خلاقانه به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه با هدف عرضه‌ی یک محصول با کاربری چندگانه، طراحی شده است. این موضوع، C3 را از نظر سایز بدنه و ادوات به‌کاررفته در نمای بیرونی، متفاوت از دیگر محصولات مشابه بازار جهانی و کاملا چشم‌گیر نشان می‌دهد. بدون اغراق، شبیه به خودروهای مفهومی از برندهای معتبر؛ C3 بسیار آینده‌نگر و فضایی به نظر می‌رسد.

C3

از نمای روبه‌رو، جلوپنجره‌ی مدرن سیتروئن ضمن هماهنگی کامل با لوگوی شرکت سازنده در C3 دیده می‌شود؛ اما برای این محصول، بسیار باریک و ظریف است. دو ردیف نازک کروم، در گوشه‌های جلوپنجره به چراغ‌ها می‌رسند و پیرامون آن‌ها، هم‌پوشانی چشم‌نوازی ارائه می‌کنند. روشنایی‌های اصلی با زنون‌های سه‌گانه و مشهور سیتروئن، نظیر نمونه‌های به‌کاررفته در محصولات DS، ضخامت بسیار کمی دارد؛ ولی کمی پایین‌تر و روی سپر با کاسه‌ چراغ‌های بزرگ، تقویت می‌شوند و نقش نور بالا خواهند داشت.

C3

خودروی C3، با هدف هماهنگی با سقف نسبتا بلند خود، سپر عریض و حجیمی دارد که با حفره‌های متعدد تزئین شده است. استفاده از این المان که چیزی شبیه به چهارگوش و بیضی است، علاوه بر جایگاه مخصوص چراغ و مه‌شکن، در مجاری هدایت هوای داخل سپر هم دیده می‌شود. با توجه به لزوم صرفه‌جویی اقتصادی و حفظ هزینه‌های تولید خودرویی در کلاس C3، بخش زیادی از سپر، دارای پلاستیک سیاه‌رنگ خواهد بود که البته با چند منحنی و رنگ‌بندی متفاوت در جایگاه مه‌شکن، زیباسازی شده است. خطوط حجم‌دهنده، نقش زیادی در C3 ندارند و صرفا روی کاپوت و در امتداد ستون A، به‌صورت کم‌عمق دیده می‌شوند. از نکات مثبت در طراحی این خودرو، کشیدگی کاپوت تا لبه‌ی جلوپنجره و باریک بودن خطوط در محل اتصال قطعات بدنه است که علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری، تبعات مثبت آیرودینامیک خواهد داشت.

C3

از نمای جانبی، تفاوت رنگ سقف و آینه با بدنه‌ اصلی، تقریبا در تمامی مدل‌های C3 وجود دارد. پلاستیک سیاه‌رنگ در فریم پنجره‌ها، زیر آینه و سرتاسر زیر خودرو از سپر جلو تا عقب، دیده می‌شود. بخش قابل توجهی از پایین درها نیز با ضربه‌گیرهای سیاه‌رنگ و طرح چهارگوش تزئین شده است که در حفره‌ی اول، سفید یا قرمز خواهد بود. با هدف بزرگ‌تر نشان دادن C3، حالتی گرد و پف‌دار در بدنه وجود دارد که همراه فرم منحنی درها، تقویت می‌شود. خط حجم‌دهنده‌ی واضحی در این قسمت دیده نمی‌شود و صرفا، پیرامون چرخ وجود دارد. از مهم‌ترین ابتکارات خلاقانه‌ی طراحان سیتروئن در C3، نمای جذاب رینگ‌های ۱۷ اینچ آلومینیوم (در نسخه‌ی فول‌آپشن) است. در چرخ‌ها نیز شاهد نمای چهارگوش و هماهنگ با دیگر اجزا هستیم. حتی درپوش باک بنزین دارای چنین نمایی است. در مجموع، نمای جانبی C3 کمی شلوغ به نظر می‌رسد و بدون باربند، اسپویلر عریض و آنتن کوسه‌ای، همراه با انبوه ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ، ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد.

C3

از نمای عقب، C3 دارای جذابیت قابل قبولی برای علاقه‌مندان کلاس هاچبک است. معمولا خودروهای مدرن با این سبک بدنه، به شرط بهره‌مندی از فرم گِرد در نمای صندوق و سپر، جلب توجهی بیشتری می‌کنند و تاحدودی بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. در C3 نیز شاهد چنین ترفندی هستیم. یکی از مهم‌ترین اجزای نمای پشت، بدون شک چراغ‌های عقب سه‌بعدی با تأکید بر چهارگوش‌های متحدالمرکز هستند که با سایزی نسبتا بزرگ در مقایسه با کل بدنه، دیده می‌شوند. درپوش صندوق، عاری از خطوط حجم‌دهنده و جایگاه مخصوص پلاک و مستقل از هرگونه چراغ‌ است. لوگوی درشت سیتروئن، در مرکز این بخش حضور دارد و حتی واژه‌ی مربوط به نام سازنده هم بیش از حد انتظار، توی چشم می‌زند. کمی پایین‌تر، لبه‌ی خوبی برای درپوش صندوق فراهم شده است که نه‌تنها به‌عنوان دستگیره کاربرد خواهد داشت، چراغ‌های روشنایی مخصوص پلاک را پوشش خواهد داد. در سپر عقب با هدف صرفه‌جویی، ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ بیش از حد انتظار هستند و فرم موج‌دار آن، متناظر با سپر جلو، زیبایی خاصی فراهم نمی‌کند، ضمن اینکه فاقد هرگونه چراغ ترمز با علائم هشداردهنده است. کوچک‌بودن شیشه‌ی عقب و آنتن سنتی، دیگر مواردی هستند که به زیبایی نمای عقب C3 لطمه می‌زنند.

C3

در مجموع، می‌توان به طراحی C3، خصوصا از نمای روبه‌رو و جانبی، امتیاز بسیار خوبی داد. هرچند از پشت خودرو، با توجه به برند سازنده و قیمت نسبتا بالا در کلاس هاچبک، رضایت کامل فراهم نمی‌شود. ابعاد C3 شامل طول ۳۹۹۶ میلی‌متر، عرض ۱۷۴۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۷۰ میلی‌متر با رینگ ۱۷ اینچ است؛ درحالی‌که فاصله محورهای ۲۵۴۰ میلی‌متر دارد. وزن خالص C3 استاندارد، تنها ۹۷۰ کیلوگرم است و با آپشن‌های کامل، ۱۰۸۰ کیلوگرم خواهد بود.

C3
C3
C3
C3

طراحی داخلی و کابین

هماهنگ با المان‌های بیرونی، فضای داخلی C3 نیز سرشار از ادوات با طرح چهارگوش و بیضی‌شکل است. این موضوع، در مجاری هوای تهویه مطبوع، طرح فرمان، دستگیره‌ها و حتی فضای خالی زیر نمایشگر هم دیده می‌شود. روی داشبورد، فریمی با رنگ متفاوت قابل سفارش است که البته می‌تواند سیاه و هماهنگ با داشبورد باشد. متریال اصلی این قسمت، پلاستیک خشک و سطح متوسط است که البته مرغوب‌تر از خودروهای چینی موجود در بازار جهانی و در حد محصولات کره‌ای به نظر می‌رسد. البته در بخش میانی فریم داشبورد، از چرم مصنوعی و مواد نرم استفاده شده است.

C3

پشت فرمان، ترکیبی از طرح سیلندری و حالت کلاسیک عقربه‌ها دیده می‌شود که بازهم فرم چهارگوش تداعی می‌کند. بین پنل سرعت‌سنج و دور موتور، نمایشگر دیجیتال کوچکی قرار دارد که البته گرافیکی و چندرنگ نیست؛ اما تنظیمات مختلفی دارد و حسی مدرن به راننده می‌دهد. روی فرمان، کلیدهای مربوط به کنترل سیستم صوتی و تماس تلفنی با فریم نقره‌ای رنگ و ادوات پلاستیک سیاه شفاف (پیانویی) تزئین شده‌اند. این ترفند، در قسمت پایین فرمان هم به‌ کار رفته است تا هماهنگی جالبی با هم داشته باشند. متریال اصلی فرمان در جایی که با دست راننده تماس دارد، پلاستیک نرم و قابل قبول است؛ اما در قسمت میانی که برای بوق زدن استفاده می‌شود، خشک و هم‌جنس روی داشبورد خواهد بود. مواد به‌کاررفته در پوشش داخلی درها، مثل داشبورد از پلاستیم خشک است و از دستگیره‌ی کاملا سنتی برای بستن درهای جلو استفاده می‌کند.

Citroen C3 / سیتروئن سی۳

به استثنای نسخه‌ی پایه، تمامی مدل‌های C3 از نمایشگر بزرگ و باکیفیت ۷ اینچ در میان داشبورد استفاده می‌کنند. این بخش، کمی پایین و در مجاورت فرمان قرار دارد که دسترسی به آن توسط راننده و سرنشین کناری را ساده‌تر خواهد کرد. کمی پایین‌تر، کلیدهای مربوط به تهویه مطبوع قرار دارند و در مجاورت فضای خالی مناسب برای اجسام کوچک، دکمه‌ی استارتر پیشرانه دیده می‌شود. روبه‌روی دسته‌دنده، محفظه‌ی بدون پوشش طراحی شده است که البته برای گوشی‌های هوشمند، جایگاه بسیار خوبی خواهد بود.

از نکات مثبت در کابین C3، باید به ابتکارات جالب طراحان سیتروئن در ایجاد فضاهای داخلی کاربردی اشاره کرد. داخل داشبورد و سمت شاگرد، محفظه‌ی جادار و نسبتا بزرگی قرار دارد که برای بطری آب معدنی خانواده هم مناسب است. داخل در، فضای خالی با رنگ خاکستری روشن و متفاوت از فضای تیره‌ی این قسمت، دیده شدن اجسام را ساده‌تر می‌کند؛ درحالی‌که چنین ترفندی، برای صندلی‌های عقب هم وجود دارد.

C3

صندلی‌های C3 حالتی بسیار نرم و اسفنجی دارند که راحتی مبلمان خانگی را تداعی می‌کنند. فضای خودرو، برای چهار انسان بالغ مناسب است و برای نفر پنجم روی صندلی عقب، چندان ایده‌آل نیست. روی ردیف دوم، به لطف سقف بلند C3، حتی فردی با قد ۱۸۵ سانتیمتر هم فاصله‌ی خوبی بین سر تا سقف خواهد داشت و زانوی او، به صندلی جلو نخواهد رسید، اما مطمئنا با مشکل مچ پا و قرار دادن آن زیر صندلی روبه‌رو، مواجه خواهد شد.

در قسمت بار، فضای ۳۰۰ لیتر وجود دارد که البته چندان عالی نیست؛ اما در این کلاس خودرویی، بسیار خوب ارزیابی می‌شود. صندلی‌های عقب، می‌توانند چند سانتیمتر روی ریل، به سمت جلو حرکت داده شوند تا فضای بار، بدون خواباندن صندلی‌ها بیشتر شود. از سویی دیگر، با جمع‌ کردن کامل صندلی‌ها، می‌توان به فضای ۹۲۲ لیتر در عقب رسید.

پیشرانه و آمار فنی

۵ پیشرانه‌ی متنوع برای C3 در بازار اروپا عرضه می‌‌شود که شامل ۳ نمونه‌ی بنزینی و ۲ نسخه‌ی دیزلی است. در کمال تعجب، سایپا اعلام کرده است که پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری بنزینی پژو 2008 را برای این خودرو استفاده خواهد کرد. با توجه به سابقه‌ی ناخوشایند شرکت‌های ایرانی در تعویض پیشرانه‌ی خودروهای خارجی، چنین عملی توسط سایپا بعید به نظر می‌رسد. به هر صورت، در ادامه‌ی مطلب، به معرفی پیشرانه‌های استاندارد و مورد تأیید سیتروئن، برای C3 می‌پردازیم.

C3

ارزان‌ترین نسخه‌ی سیتروئن C3، دارای پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری مجهز به تزریق سوخت چندگانه است که بدون توربوشارژر ارائه می‌شود. قدرت اسمی این مدل با استفاده از بنزین استاندارد اروپا، ۶۸ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۰۶ نیوتن‌متر است. بیشترین قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور از دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. سیتروئن C3 با پیشرانه‌ی PureTech 68 ، فقط با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته تولید می‌شود و در زمانی حدود ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانیگن مصرف سوخت این خودرو، ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

دیگر مدل C3 که بازهم فاقد گیربکس اتوماتیک خواهد بود، دارای پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری مشابه PureTech 68 است؛ اما قدرت اسمی این مدل با استفاده از بنزین استاندارد اروپا، ۸۲ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۱۸ نیوتن‌متر است. بیشترین قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور از دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. سیتروئن C3 با پیشرانه‌ی PureTech 82، فقفط با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته تولید می‌شود و در زمانی حدود ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این محصول، کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت آن، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

C3

محبوب‌ترین مدل C3 با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۲ لیتری عرضه می‌شود و در واقع، قوی‌ترین نمونه‌ی استاندارد سیتروئن است. این خودرو با قدرت ۱۱۰ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر در دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه عرضه می‌شود که به لطف گشتاور مناسب در دورهای پایین پیشرانه، همراه با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته در زمان ۹.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سیتروئن C3 با پیشرانه‌ی PureTech 110-S&S وگیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، در زمانی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت C3، با توجه به نوع گیربکس و آپشن‌های متنوع نسخه‌ی PureTech ۱۱۰ که مسلما بر وزن خالص خودرو تأثیر می‌گذارد، بین ۴.۵ تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. مصرف سوخت این مدل، با سرعت ثابت بزرگراه، نزدیک به ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری، ۵.۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. نهایت سرعت این مدل، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

آپشن‌های رفاهی

سیتروئن C3 با طیف وسیعی از آپشن‌های رفاهی، فنی و ظاهری عرضه می‌شود. با توجه به شرایط عجیب و غیر قابل پیش‌بینی در صنعت خودروی ایران که با حضور سایپا به‌عنوان تولید کننده‌ی C3، پیچیده‌تر خواهد شد؛ بهتر دیدیم به تمامی امکانات موجود در C3 اشاره کنیم. مسلما، نمونه‌ی نهائی خودرو که در خوشبینانه‌ترین حالت حدود یک سال دیگر عرضه می‌شود؛ شرایط خاص خود را خواهد داشت.

در نمای بیرونی، یکی از محسنات مهم C3، استفاده از رنگ‌بندی متنوع است که امیدواریم تولیدکننده‌ی داخلی به آن پایبند باشد. ۹ رنگ بدنه، شامل ۳ نوع خاکستری، قرمز، نارنجی، سفید، سیاه، آبی و سبز روشن برای بدنه وجود دارد، ضمن اینکه ۳ رنگ سیاه، سفید و قرمز هم برای سقف، قابل سفارش است. رینگ‌های اسپرت، دارای ۳ طرح کلی در سایزهای ۱۵ اینچ، ۱۶ اینچ و ۱۷ اینچ هستند؛ ضمن اینکه مدل ۱۷ اینچ، می‌تواند در ۲ رنگ نقره‌ای یا تمام مشکی باشد.

Citroen C3 / سیتروئن سی۳

به‌طور کلی، ۴ تیپ از آپشن‌ها برای C3 وجود دارد که به نام‌های تاچ (Touch)، فیل (Feel) ، فلیر (Flair) و فلیر ناو (Flair Nav Edition) شناخته می‌شوند. نسخه‌ی تاچ به‌عنوان ارزان‌ترین مدل، فاقد نمایشگر لمسی است؛ اما رادیوپخش ۴ بلندگو و امکان اتصال گوشی همراه از طریق بلوتوث و پخش فایل‌های Mp3 خواهد داشت؛ ضمن اینکه شارژر و رابط USB نیز در همه‌ی مدل‌ها ثابت است. امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی ۷ اینچ، هماهنگی با رابط اندروید اتو و اپل کارپلی، درگاه AUX، سیستم صوتی ۶ بلندگو و ناوبری ماهواره‌ای، در مدل‌های بالاتر C3 وجود دارند.

C3
C3
C3
C3

از امکانات جالب C3 که در ارزان‌ترین نسخه هم قابل استفاده است، می‌توان به کروزکنترل، فرمان برقی، قابلیت تنظیم فرمان تلسکوپی در طول و ارتفاع، نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم ارتفاع نور اصلی چراغ جلو، شیشه‌بالابر برقی صندلی‌های جلو، شارژر ۱۲ ولت و کامپیوتر سفر اشاره کرد. در مدل‌های گران‌تر، صندلی‌های با پوشش مرغوب‌تر، ۴ شیشه بالابر برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین پارک و سنسورهای جلو و عقب نیز قابل استفاده خواهند بود.

 تنها نسخه‌ی فول‌آپشن از C3، دارای سانروف و سقف پانورامیک است؛ اما می‌توان از دیگر امکانات خاص و سفارشی این خودرو نیز استفاده کرد. علاوه بر تنوع کم‌نظیر طرح و رنگ‌های متفاوت در پوشش صندلی‌ها و داشبورد، نوعی دوربین اختصاصی برای این خودرو طراحی شده است که زیر آینه وسط نصب می‌شود. این دوربین که با نام ConnectedCAM مشهور است، می‌تواند به صلاح‌دید راننده روشن شود و با زاویه دید نسبتا باز، از تمامی مسیر فیلم‌برداری کند. چنین تجهیزی، نه‌تنها در سفرها با هدف ثبت خاطرات اهمیت خواهد داشت، بلکه می‌تواند هنگام تصادفات در تعیین مقصر اصلی، راه‌گشا باشد. این دوربین، علاوه بر امکان عکاسی و فیلم‌برداری همزمان، می‌تواند با اتصال به گوشی هوشمند، ذخایر خود را بارگزاری کند.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

سیتروئن C3 یکی از ایمن‌ترین خودروهای روز دنیا به حساب نمی‌آید؛ اما با ۴ ستاره‌ی ایمنی و امکانات حفاظتی قابل قبول، رضایت نسبی خریدار را جلب می‌کند. در ادامه‌ی مطلب، می‌توانید بیننده‌ی فیلم کوتاهی باشید که توسط بنیاد حفاظت و ایمنی خودروهای اروپا (Euro NCAP) منتشر شده است و تست‌های تصادف سیتروئن C3 از جوانب مختلف را نشان می‌هد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا بر خلاف استقامت خوب بدنه‌ی C3 در تصادفات مختلف، امتیاز ۴ از ۵ برای خودرو در نظر گرفته شده است. این موضوع، احتمالا به دلیل فقدان کیسه‌ی هوای مخصوص زانوی راننده در C3 است؛ ضمن اینکه بعضی فناوری‌های مدرن ایمنی در این خودرو وجود ندارد. نتیجه‌ی تست تصادف مؤسسه‌ی ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) نشان می‌دهد که C3 برای سرنشین بالغ، ایمنی ۸۸ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان و سرنشین ردیف دوم ۸۳ درصد خواهد بود. عابران پیاده در صورت تصادف با این خودرو، ۵۹ درصد احتمال زنده‌ ماندن خواهند داشت؛ با توجه به اینکه بسیاری از فناوری‌های مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار، در نمونه‌ی استاندارد و ارزان‌قیمت C3 وجود ندارد؛ امتیاز مربوط به آپشن‌های حفاظتی این محصول، ۵۸ درصد محاسبه شده است.

از آپشن‌های استاندارد C3 می‌توان به ۶ کیسه‌ی هوا اشاره کرد که طبیعتا، ۴ عدد مخصوص سر و پایین‌تنه‌ی سرنشینان جلو خواهد بود و ۲ کیسه‌ی هوای پرده‌ای، سرتاسر نمای جانبی را پوشش خواهند داد. کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای و پیش‌کشنده برای ۵ سرنشین، ۲ عدد ایروفیکس برای صندلی مخصوص کودک در عقب، ایموبلایزر، هشدار تعویض لاین، قفل کودک، هشدار تجاوز از سرعت قابل تنظیم، همراه با ترمز ضد قفل (ABS) ، کنترل ایستایی در شیب تند (HAC) و کنترل پایداری الکترونیک (ESC) هم در همه‌ی مدل‌های C3 به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد.

سنسور جلو و عقب، دوربین پارک، اعلام خطر در نقطه‌ی کور جانبی با چشمک‌زن روی آینه بغل، هشدار برخورد و ترمز اضطراری خودکار، امکاناتی از C3 هستند که تنها در نسخه‌ی فول‌آپشن دیده می‌شوند.

آزمون فنی و ارزش کیفی

پیش از پرداختن به جمع‌بندی فنی C3، اشاره‌ای هرچند کوتاه به شرایط حاکم بر بازار ایران، لازم به نظر می‌رسد؛ خصوصا زمانی که شرکت سایپا به‌عنوان همکار سیتروئن در بحث تولید و عرضه‌ی این محصول، حضور خواهد داشت. از یک سو، تجربه‌ی تولید مدل‌های خارجی در سایپا، مثل کیا سراتو آپشنال نسل دوم، نشان داده است که طرف ایرانی، حتی در مونتاژ صرف هم توانایی حفظ کیفیت در حد استاندارد را نخواهد داشت. از سویی دیگر، تصمیم عجیب و ناگهانی مدیران فعلی سایپا، مبنی بر تولید C3 همراه با پیشرانه‌ی پژو 2008، نگرانی تازه‌ی مصرف‌کننده‌ی مظلوم ایرانی خواهد بود. درحالی‌که گران‌ترین نمونه‌ی C3 توسط سیتروئن با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۲ لیتری به قدرت ۱۱۰ اسب بخار عرضه می‌شود و خودروی نسبتا موفقی در بازار اروپا است، استفاده از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری پژو 2008 به قدرت ۱۶۵ اسب بخار، هیچ توجیهی مگر سودجویی شرکت سازنده و شریک کردن ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو در ایران) نخواهد داشت.

درحالی‌که تولیدکنندگان داخلی خودرو بنا به قانون، موظف به تولید خودروی خارجی با ۴۰ درصد قطعات ساخت داخل از سال اول هستند؛ به نظر می‌رسد سایپا با تولید C3 همراه با پیشرانه‌ی پژو 2008، یک تیر و چند نشان می‌زند. از یک سو، درصد داخلی‌سازی خودروی مذکور را افزایش می‌دهد و بدون سرمایه‌گذاری در بخش تولید پیشرانه و دریافت فناوری سیتروئن که هدف اصلی مونتاژ خودرو در ایران است؛ C3 را عرضه خواهد کرد. اما از سویی دیگر، آزاد خواهد بود تا قیمت این محصول را فراتر از ارزش آن در بازار اروپا نشان دهد و به‌راحتی صحبت از قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان، برای مدل اولیه کند. فراموش نکنیم، داشتن سیتروئن C3 با پیشرانه‌ی پژو 2008 به قدرت ۱۶۵ اسب بخار و احتمالا سواری با زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۷ تا ۸ ثانیه، خواسته‌ی اصلی مصرف‌کننده‌ی ایرانی نیست. اوضاع اقتصادی مردم کشورمان، مناسب محصولی باکیفیت و امن و همراه قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان است که می‌تواند با عرضه‌ی C3 استاندارد اروپا و پیشرانه‌ی ۱۱۰ اسب بخار، تآمین شود. مردم ایران، خوشحال‌تر خواهند شد اگر حق انتخاب داشته باشند و بتوانند هاچبک جمع‌وجوری مثل C3 را در نسخه‌های مختلف، از مدل‌های بدون آپشن با پیشرانه‌ی ۶۵ اسب بخار گرفته تا مدل‌های گران‌تر، با قیمتی عادلانه خریداری کنند. فراموش نکنیم، خودروی نسبتا کوچکی مثل C3 با وزن خالص ۹۵۰ تا ۱۱۰۰ کیلوگرم، نیازمند پیشرانه‌ی ۱۶۵ اسب بخار نیست و ممکن است با چنین شرایطی خارج از استاندارد شرکت سازنده‌ی اصلی، از نظر استهلاک، مصرف سوخت و توانایی‌های مربوط به حفظ تعادل و ایمنی، با مشکلاتی روبه‌رو شود.

نمونه‌ی استاندارد C3 در بازار اروپا، محصولی نسبتا پرفروش محسوب می‌شود که در نمونه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری، همراه گیربکس ۵ سرعته‌ی دستی یا ۶ سرعته‌ی اتوماتیک، با استقبال خوبی مواجه است. این مدل، دارای یکی از بهترین پیشرانه‌های دنیا است که در کنار قدرت ۱۱۰ اسب بخار، میانگین مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. صدای آزاردهنده‌ای از پیشرانه‌ی C3 داخل کابین شنیده نمی‌شود؛ اما از دید کارشناسان خارجی، به خوبی هاچبک‌های آلمانی مثل فولکس گلف، دارای سکوت و عایق‌بندی فراتر از انتظار نیست. فنربندی و سیستم تعلیق C3 نیز بسیار خوب ارزیابی می‌شود و برخلاف سقف بلند، در پیچ‌های تند به لطف فناوری‌های حفظ تعادل نظیر ESC، فرمان‌پذیری قابل قبولی خواهد داشت.

C3

صندلی‌های حجیم و اسفنجی C3، راحتی بسیار خوبی دارند و خصوصا در ردیف جلو، نمی‌توان از آن‌ها ایراد گرفت. روی صندلی عقب هم به شرطی که صندلی جلو در حالت استاندارد باشد، فضای جلوی زانو قابل قبول خواهد بود و البته در بالای سر، مشکلی وجود ندارد. بزرگی شیشه‌ی جلو و قطر کم ستون اول (ستون A)، دید بسیار خوبی برای راننده فراهم می‌کند. کار کردن با آپشن‌های رفاهی مثل نمایشگر لمسی و سیستم تهویه مطبوع، به‌آسانی انجام می‌شود؛ اما در نگاه اول، کمی گیج‌کننده است. از ایرادات و نکات منفی C3، می‌توان به شیشه‌ی عقب اشاره کرد که هرگز نمی‌تواند به‌طور کامل پایین کشیده شود.

در نسخه‌ی فول‌آپشن C3، امکانات بسیار خوبی وجود دارد. علاوه بر نمایشگر بزرگ ۷ اینچ که در خودروهای گران‌قیمتی مثل میتسوبیشی ASX، سایز کمتری دارد، سیستم صوتی قابل قبول، دوربین پارک و سانروف پانورامیک، حس بسیار خوبی به راننده خواهد داد. حضور دوربین پشت آینه وسط جالب توجه است و می‌تواند به‌طور خودکار، هنگامی که احتمال برخورد و حادثه وجود دارد، اقدام به فیلم‌برداری کند و حتی با استفاده از GPS، مکان دقیق تصادف را ثبت کند تا برای پلیس و اداره‌ی بیمه، مورد استفاده باشد.

در مجموع، می‌توان از کیفیت ساخت و شرایط فنی C3 رضایت داشت. این خودرو برای یک خانواده‌ی معمولی، کاملا مناسب است و علاوه بر رانندگی کوتاه‌مدت شهری، برای سفرهای بین شهری نیز رضایت‌بخش خواهد بود. در مقایسه با دیگر هاچبک‌های موجود در بازار ایران، مثل هیوندای i20 با پیشرانه‌ی یک لیتری، سیتروئن C3 نسخه‌ی ۱.۲ لیتری، قدرت بالاتر، فضای بیشتر و راحتی بسیار خوبی فراهم می‌کند.

قیمت نهایی و مقایسه با رقبا

(به‌روزرسانی شهریور ۱۳۹۸)

در زمان نگارش این مطلب، تنها ۳ روز از رونمایی سیتروئن C3 در نمایشگاه خودروی تهران ۹۶ می‌گذرد. طبق معمول، اخبار ضد و نقیض فراوانی درباره‌ی قیمت این محصول به گوش می‌رسد و از ۱۰۰ میلیون تا ۱۸۰ میلیون تومان برای آن تصور شده است. در شرایط فعلی بازار ایران، فروش چنین خودرویی با قیمت بیش از ۱۵۰ میلیون تومان، مضحک به نظر میرسد و خریدار را مسلما متوجه هاچبک لوکس DS3، هیوندای النترا و کیا سراتو با همین حدود قیمت خواهد کرد. فراموش نکنیم، رانندگی با یک کراس‌اور کره‌ای مثل هیوندای توسان یا کیا اسپورتیج، آرزوی بسیاری از مردم ایران است و درصورت قیمت‌گذاری بالا برای C3، مسلما خرید شاسی‌بلند و حتی نمونه‌ی دست دوم، اولویت خواهد داشت.

C3

با توجه به اینکه بازار خودروی ایران، شدیدا غیر رقابتی است، می‌توان اطمینان داشت که زمان نگارش این مطلب (شهریور ۱۳۹۸) هیچ نسخه‌ای از C3، کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان نباشد. با اعمال موج جدید تحریم‌ها، تولید و عرضه‌ی سیتروئن C3 متوقف شده است.

سیتروئن C3 

DS 3

هیوندای النترا 2017

کیا سراتو 2017

هیوندای اکسنت

کیا سراتو آپشنال

ام‌جی GT

ام‌جی 6

میتسوبیشی لنسر 1800

مزدا 3

رنو کلیو ۱.۲ لیتر توربو

تویوتا یاریس

آلفارومئو جولیتا

پژو ۲۰۸ توربو

ام‌جی 3

رنو اسکالا 1600

تعداد سیلندر

۳

۳

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۳

۴

۴

حجم موتور (سی‌سی)

۱۲۰۰

۱۲۰۰

۲۰۰۰

۲۰۰۰

۱۶۰۰

۲۰۰۰

۱۵۰۰

۱۸۰۰

۱۸۰۰

۲۰۰۰

۱۱۴۹

۱۵۰۰

۱۳۶۸

۱۲۰۰

۱۵۰۰

۱۶۰۰

حداکثر قدرت (اسب بخار)

۱۱۰

۱۱۰

۱۴۷

۱۴۷

۱۲۲

۱۵۶

۱۲۰

۱۶۰

۱۴۰

۱۴۵

۱۲۰

۱۰۶

۱۷۰

۱۱۰

۱۰۷

۱۱۵

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۲۰۵

۲۰۵

۱۷۹

۱۷۹

۱۵۵

۱۹۵

۲۱۰

۲۱۵

۱۷۶

۱۸۷

۲۰۵

۱۴۰

۲۴۸

۲۰۵

۱۳۵

۱۵۵

زمان صفر تا صد (ثانیه)

۹.۳

۱۰

۹

۹

۱۱

۱۰

۱۰.۵

۸.۵

۱۱.۵

۹

۹

۱۰.۵

۷.۵

۹.۸

۱۰.۵

۱۱.۵

نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۱۸۵

۲۰۰

۲۰۰

۲۰۰

۱۹۰

۱۹۰

۱۸۰

۲۰۰

۲۰۰

۲۲۰

۱۷۰

۱۷۵

۲۱۵

۱۹۵

۱۷۰

۱۹۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۵

۵

۸

۸

۶.۵

۸

۷.۵

۷.۵

۶.۴

۸

۴.۷

۷.۱

۵.۷

۴.۵

۶.۵

۶.۸

جعبه دنده

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته دستی یا خودکار

۴ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار دو کلاچ

۶ سرعته دستی یا خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

حجم باک بنزین

۵۰

۵۰

۵۰

۵۰

۴۳

۵۰

۵۵

۶۰

۶۰

۵۵

۴۵

۴۲

۶۰

۵۰

۵۰

۵۵

وزن (کیلوگرم)

۱۰۶۰

۱۱۶۰

۱۳۰۰

۱۳۱۰

۱۰۶۰

۱۳۰۰

۱۳۵۰

۱۴۸۵

۱۳۵۰

۱۳۴۰

۱۰۶۰

۱۰۹۰

۱۳۱۰

۹۸۰

۱۱۲۰

۱۳۰۰

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو سیتروئن در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز فرانسوی را در بخش محصولات زومیت ببنید.

گالری

C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
C3
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات