این دوربین فوق پیشرفته ویدئوی ۱۵۶٫۳ تریلیون‌ فریم‌برثانیه‌ای ضبط می‌کند!

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
لنز دوربین از نمای نزدیک طرح گرافیکی
یک دوربین جدید آزمایشگاهی می‌تواند تصاویری اعجاب‌انگیز با نرخ ۱۵۶٫۳ تریلیون فریم‌برثانیه ثبت کند.
تبلیغات

بهترین تلفن‌های همراه که قابلیت تصویربرداری آهسته و حتی فوق آهسته را دارند، با چند صد فریم‌بر‌ثانیه کار می‌کنند و دوربین‌های سینمایی حرفه‌ای از چند ده‌هزار فریم‌بر‌ثانیه برای دستیابی به جلوه‌ای نرم‌تر بهره می‌گیرند؛ اما اگر می‌خواهید ببینید در مقیاس نانو چه اتفاقی می‌افتد، باید سرعت را تا میلیاردها یا حتی تریلیون‌ها فریم‌برثانیه کاهش دهید.

دانشمندان دوربینی ساخته‌اند که قادر است تصاویری با نرخ ۱۵۶٫۳ تریلیون فریم‌بر‌ثانیه ثبت کند. سیستم دوربین جدید، فمتوعکس‌برداری بلادرنگ با دیافراگم کدگذاری‌شده (SCARF) نامیده می‌شود.

پنج دانشمند در پشت اختراع خود
محققان INRS که این دوربین را ساخته‌اند به‌همراه پروفسور ارشد جین یانگ لیانگ (سمت چپ)

دستگاه جدید می‌تواند اتفاقاتی که در محدوده‌ی فمتوثانیه‌ (چهار میلیاردم ثانیه) رخ می‌دهند را ثبت کند و چیزهایی را به تصویر بکشد که حتی نسخه‌های قبلی این فناوری نمی‌توانند آن‌ها را ببینند، مانند امواجی که در ماده یا سلول‌های زنده حرکت می‌کنند.

دوربین SCARF به این صورت عمل می‌کند که ابتدا یک پالس فوق‌ کوتاه لیزری تولید می‌شود و از شیء عبور می‌کند. اگر نور را به صورت رنگین کمان تصور کنید، ابتدا طول موج‌های قرمز رویداد را ثبت می‌کنند سپس نارنجی، زرد و در آخر طیف بنفش به شیء می‌رسد.

یک بورد سیاه که روی آن چندین عدسی و آینه قرار دارد
دستگاه SCARF

این روند بسیار سریع اتفاق می‌افتد و هر رنگ متوالی هنگام برخورد با شیء‌، متفاوت به نظر می‌رسد و به پالس اجازه می‌دهد تا ‌همه‌چیز را در یک بازه‌ی زمانی بسیار کوتاه ثبت کند. سپس این پالس‌های نوری رمزگذاری می‌شوند تا در آخر توسط یک کامپیوتر به تصویر نهایی تبدیل شوند.

پیشرفت‌های این چنینی می‌توانند به توسعه‌ی فناوری‌های جدید منجر شوند و زندگی روزمره‌ی ما را بهبود بخشند؛ از افزایش دقت تشخیص پزشکی گرفته تا بهبود فرآیندهای صنعتی.

همچنان مسیری طولانی در پیش است تا این فناوری‌ها به‌طور کامل در دسترس قرار گیرند و به بخشی از زندگی روزمره‌ی ما تبدیل شوند؛ اما با پیشرفت‌هایی که تاکنون حاصل شده است، آینده‌ای روشن در انتظار عکاسی فوق سریع است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات