فناوری جدید دوربین‌ سونی نویز کمتر و دامنه دینامیکی گسترده‌تری را نوید می‌دهد

شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سونی یکی از پیشروترین تولیدکنندگان سنسور دوربین در جهان است که در زمینه عکاسی با کیفیت با گوشی نیز فعالیت می‌کند، این شرکت ژاپنی به‌تازگی از نوآوری جدیدی در این زمینه خبر داده است.
تبلیغات

سونی در کنار شرکت‌هایی مانند سامسونگ و Omnivision از پیشروترین تولیدکنندگان سنسور دوربین در جهان شناخته می‌شود و حالا در ادامه نوآوری‌های خود از اولین حسگر تصویر CMOS لایه‌ای جهان با پیکسل ترانزیستور ۲ لایه‌ای رونمایی کرده است.

فتودیودها و ترانزیستورهای پیکسلی حسگرهای تصویر CMOS معمولی در زیرلایه‌ای یکسان قرار گرفته‌اند، اما به گزارش androidauthority، سونی در فناوری جدید خود، این فتودیودها و ترانزیستورهای پیکسلی را در زیرلایه‌های مجزایی قرار داده است.

فتودیود یا دیود نوری گیرنده، قطعه پیوندی نیمه‌رسانایی است که نور را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند. تراشه تصویر CMOS مصرف انرژی را کاهش داده و سرعت ثبت و پردازش تصویر را افزایش می‌دهد.

سونی برای اینکه درک بهتر این مفهوم و تغییرات این فناوری نسبت به فناوری‌های کنونی، تصویر زیر را منتشر کرده است:

به ادعای سونی این فناوری، با افزایش دو برابری سیگنال اشباع سنسور، دامنه داینامیکی وسیع‌تری را ایجاد کرده و با انتقال ترانزیستورهای پیکسلی به زیرلایه‌ای مجزا، فضای بیشتری را برای افزایش اندازه ترانزیستورها ( که آمپ نامیده می‌شوند) فراهم می‌کند؛ افزایش اندازه ترانزیستور‌ها نویز‌ حاصل در عکاسی کم‌نور به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

این شرکت اضافه می‌کند که فناوری حسگر تصویر CMOS لایه‌ای به پیکسل‌های سنسور اجازه می‌دهد عملکرد خود را حتی در ابعاد کوچک‌تر هم حفظ کرده یا بهبود بخشند؛ به عبارت دیگر، سونی باور دارد که این فناوری می‌تواند انقلابی در دستیابی به وضوح بالاتر در دوربین گوشی‌های با پیکسل‌های کوچک‌تر باشد؛ بنابراین اگر زمانی این شرکت بخواهد مانند سامسونگ، دوربین‌هایی ۱۰۸ یا ۲۰۰ مگاپیکسلی عرضه کند، می‌تواند از این فناوری استفاده‌های زیادی ببرد.

با اینکه هنوز بازه زمانی مشخصی برای عرضه این فناوری مشخص نشده است، اما نوآوری‌های سونی در فضای عکاسی و تصویربرداری و توسعه این فناوری صرفاً برای استفاده در گوشی‌های هوشمند، هنوز هم اتفاقی جذاب محسوب می‌شود.

شما درباره فناوری حسگر تصویر CMOS لایه‌ای سونی چه دیدگاهی دارید؟ تغییرات پیش روی نسل بعدی دوربین‌های گوشی‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات