سونی همچنان رهبر بازار حسگر دوربین گوشی های هوشمند است

چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس آمار، سونی مثل سال‌های قبل همچنان بزرگ‌ترین برند تولیدکننده‌ی حسگر دوربین گوشی محسوب می‌شود؛‌ بااین‌حال، سامسونگ توانسته فاصله‌‌اش را با سونی کمتر کند.
تبلیغات

رشد بازار جهانی حسگر دوربین گوشی‌های هوشمند حتی با دنیاگیری ویروس کرونا کاهش پیدا نکرد و گزارش جدید پتاپیکسل می‌گوید این بازار سال ۲۰۲۰ مجموعا درآمد ۱۵ میلیارد دلاری ثبت کرد که از افزایش سالانه‌ی ۱۳ درصدی درآمد حکایت می‌کند. سونی همچنان بیشتر از تمامی برندهای دیگر حسگر دوربین گوشی تولید می‌کند؛ بااین‌حال فاصله‌ی این شرکت با دیگر برندها اندکی کاهش پیدا کرده است.

در سال‌های نه‌چندان دور، سونی ۵۰ درصد از بازار حسگر دوربین گوشی‌های هوشمند را دراختیار داشت و سامسونگ با کمتر از ۲۰ درصد سهم، با فاصله‌ی زیاد در رتبه‌ی دوم قرار گرفته بود. طبق ادعای DIY Photography،، داده‌های جدید Strategy Analytics نشان می‌دهد شرایط دستخوش تغییر شده است؛ زیرا ظاهرا سهم سونی به ۴۶ درصد کاهش یافته و سهم سامسونگ به ۲۹ درصد افزایش پیدا کرده است. 

سهم سونی و سامسونگ از بازار حسگر دوربین گوشی در سال ۲۰۲۰

سونی همچنان حسگرهای قدرتمند و کارایی تولید می‌کند؛ اما در سال‌های اخیر، سامسونگ بهبود بیشتری در محصولاتش اعمال کرده و نشان داده است برنامه‌های بزرگی برای بازار حسگر دوربین گوشی‌های هوشمند در سر می‌پروراند. حسگر جدید سامسونگ در گوشی گلکسی S21 اولترا نه‌تنها بهتر از تمامی مدل‌های قبلی حسگرهای سامسونگ عمل می‌کند؛ بلکه شرکت کره‌ای موفق شده بازاریابی موفقی برای فناوری جدیدش انجام دهد.

سامسونگ بارها با انتشار بیانیه‌هایی نحوه‌ی کارکرد حسگرهای پیشرفته‌اش را توضیح داده است و متخصصان می‌گویند این کار اقدامی هوشمندانه است. نکته‌ی مهم‌تر اینکه سامسونگ توانسته سفارش‌هایی را کاملا تأمین کند که سونی رد کرده بود و به‌لطف همین اتفاق، تولید حسگرهای سامسونگ و سهمش از بازار حسگر دوربین گوشی افزایش پیدا کرد. 

نوامبر ۲۰۲۰ (آبان و آذر ۱۳۹۹) Nikkei Asia در گزارشی اعلام کرد سونی روند تأسف‌بازی در پیش گرفته و به‌مرور‌زمان موقعیت منحصربه‌فردش در بازار حسگر دوربین گوشی را به سامسونگ می‌بازد. سونی انتظار داشت هواوی سال گذشته‌ی میلادی تعداد زیادی گوشی تولید کند؛ اما عوامل متعددی جلو این اتفاق را گرفتند. دیگر شرکت‌های گوشی‌ساز با فرض اینکه سونی نمی‌تواند تعداد کافی حسگر برای آن‌ها تولید کند، سراغ سونی نرفتند.

با اضافه‌شدن هواوی به فهرست شرکت‌های تحریم‌شده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا وضعیت تغییر کرد و در یک سال، سهمش از بازار گوشی‌های هوشمند چین به‌شدت کاهش یافت. براساس آمار، در آغاز ۲۰۲۰ سهم هواوی ۴۱ درصد بود؛ اما در آغاز ۲۰۲۱ تنها به ۱۶ درصد رسید. ناتوانی در تأمین قطعات جدید و اجازه‌نداشتن به استفاده از جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید و دسترسی‌نداشتن به خدمات موبایلی گوگل شامل پلی استور، نفس کسب‌و‌کار موبایل هواوی را بریدند و کارشناسان آینده‌ی روشنی برای واحد موبایل این شرکت متصور نمی‌شوند. 

برندهای گوشی‌ساز چینی نهایت استفاده را از وضعیت هواوی بردند و سه برند بزرگ زیرمجموعه‌ی BBK Electronics، یعنی اوپو و ویوو و وان پلاس) سهمشان را از بازار افزایشی محسوس دادند. وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو و اوپو فایند ایکس 3 با حسگر سفارشی سونی، ولی گوشی‌‌های سری X60 ویوو با حسگر ایزوسل GN1 سامسونگ به بازار عرضه شدند.

از لحاظ تئوری، اگر وضعیت امروز هواوی پیش‌بینی شده بود، سونی می‌توانست حسگر موردنیاز هر سه برند یادشده را تأمین کند. از‌دست‌دادن یکی از این برندها ممکن است اتفاق خیلی مهمی برای سونی نباشد؛ چون ویوو قوی‌ترین برند در بین برندهای زیرمجموعه‌ی BBK Electronics نیست؛ اما همین موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد رقابت به‌تدریج سخت‌تر می‌شود.

گوشی‌های جدید اوپو و ویوو و وان پلاس عملکرد بسیار خوبی دارند؛ اما ویوو X60 پرو پلاس ازلحاظ عملکرد دوربین، بهترین مدل محسوب می‌شود. بهتربودن X60 پرو پلاس لزوما به‌دلیل استفاده از فناوری سامسونگ نیست؛ اما قطعا می‌تواند به شهرت سونی ضربه بزند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات