آمنی ویژن نخستین حسگر ۶۴ مگاپیکسلی 1/2 اینچ دنیا را معرفی کرد

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آمنی‌ویژن روز گذشته نخستین حسگر دوربین ۶۴ مگاپیکسلی ۱/۲ اینچ دنیا را معرفی کرد. این حسگر OV64B نام دارد و مخصوص گوشی‌های پرچم‌دار فوق‌باریک است.
تبلیغات

آمنی‌ویژن (OmniVision) روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد موفق شده حسگری ویژه برای دوربین گوشی‌های هوشمند تولید کند. وضوح این حسگر تحسین‌برانگیز ۶۴ مگاپیکسلی است و اندازه‌ای معادل ۱/۲ اینچ دارد و به‌طور‌ویژه برای گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار فوق‌باریک ساخته شده است تا مزیت‌های عکاسی متعددی به آن‌ها ارائه دهد.

این نخستین‌بار است که حسگری ۶۴ مگاپیکسلی برای گوشی‌ موبایل با اندازه‌ی ۱/۲ اینچ معرفی می‌شود. آمنی‌ویژن می‌گوید برای دستیابی به این هدف تا‌حدممکن اندازه‌ی پیکسل‌ها را کوچک‌ کرده است. براساس اطلاعات رسمی، پیکسل‌های حسگر جدید آمنی‌ویژن اندازه‌ای معادل ۰/۷ میکرومتر دارند.

OV64B نخستین حسگر ۶۴ مگاپیکسلی دنیا با اندازه‌ی ۱/۲ اینچ به‌شمار می‌آید

حسگر جدید آمنی‌ویژن با نام OV64B شناخته می‌شود و با اتکا بر فناوری ویژه‌ی این شرکت با نام PureCel Plus-S ساخته شده است. آمنی‌ویژن تلاش کرده است با کوچک‌کردن پیکسل‌ها، بتواند ۶۴ میلیون عدد از آن‌ها را در داخل حسگری ۱/۲ اینچ جای دهد؛ به‌همین‌دلیل، OV64B دستاوردی مهم برای این شرکت به‌شمار می‌آید. ۱/۲ اینچ تنها اندکی بزرگ‌تر از اندازه‌ی معمول حسگرهای به‌کاررفته در دوربین گوشی‌های هوشمند است. برای نمونه، می‌توانیم به آیفون ۱۱ پرو اپل و پیکسل ۴ گوگل اشاره کنیم که از حسگری با اندازه‌ی ۱/۲.۵۵ بهره می‌برند. با‌این‌حال، حسگر جدید آمنی‌ویژن کوچک‌تر از تمامی حسگرهایی است که وضوحی معادل ۶۴ مگاپیکسل دارند.

همان‌طورکه می‌شد انتظار داشت، آمنی‌ویژن در حسگر جدید خود از آرایه‌ی فیلتر رنگ کواد بایر (Quad Bayer) استفاده کرده است. در این آرایه، هر چهار پیکسل مجاور که رنگی مشابه دارد، با یکدیگر ادغام می‌شود تا پیکسل دو در دو بزرگ‌تر به‌وجود بیاید. این آرایه‌ی خاص باعث می‌شود حسگرها بتوانند در شب و محیط‌های کم‌نور، تصاویری با نور مناسب و نویز کم ثبت کند.

آمنی ویژن OmniVision OV64B

استفاده از آرایه‌ی کواد بایر باعث می‌شود حسگر ۶۴ مگاپیکسلی OV64B بتواند تصاویری ۱۶ مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به اندازه‌ی ۱/۴ میکرومتر خلق کند. تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی خلق‌شده با OV64B نور بسیار بهتری از حالت معمول خواهد داشت. این تصاویر با حساسیت چهار برابر بیشتر از حالت معمول ثبت می‌شود. درضمن، ازطریق OV64B می‌توان در محیط‌های دارای نور کافی، تصاویری ۶۴ مگاپیکسلی با جزئیات عالی خلق کرد. نکته‌ی جالب این است که تمامی پردازش‌های مربوط به ثبت تصاویر، روی خود حسگر انجام می‌شود.

درزمینه‌ی فیلم‌برداری، حسگر ۶۴ مگاپیکسلی جدید آمنی‌ویژن می‌تواند ویدئوهایی 8K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه و با بهره‌گیری از لرزش‌گیر تصویر الکترونیکی (EIS) ویدئوهای 4K با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم‌بر‌‌ثانیه و با بهره‌گیری از تمام وضوح خود ویدئوهایی با نرخ حداکثر ۱۵ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند.

حسگر ۶۴ مگاپیکسلی ۱/۲ اینچ آمنی‌ویژن به‌لطف آرایه‌ی کواد بایر می‌تواند تصاویری ۱۶ مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به‌اندازه‌ی ۱/۴ میکرومتر ثبت کند

علاوه‌براین، OV64B ازپس ضبط ویدئوهای حرکت‌آهسته (اسلوموشن) با وضوح 1080p و نرخ ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه یا 720p با نرخ ۴۸۰ فریم‌بر‌ثانیه برمی‌آید. حسگر جدید آمنی‌ویژن از نوع خاصی از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز با نام فوکوس خودکار تشخیص فاز میکرولنز (موسوم‌به ML-PDAF) بهره می‌برد که ظاهرا دقت بیشتری از نسخه‌ی عادی این فناوری فوکوس خودکار دارد. 

معمولا شرکت‌های فعال درزمینه‌ی تولید حسگر علاقه‌ی چندانی به تأکید روی استفاده از پیکسل‌های کوچک در محصولاتشان ندارند؛ اما آمنی‌ویژن روی تمامی جوانب حسگر جدیدش مانور داده است تا از این طریق خودش را از سامسونگ جدا کند. سامسونگ، تنها شرکت فعال در حوزه‌ی تراشه به‌شمار می‌آید که فناوری مشابه حسگر آمنی‌ویژن (ترکیب‌کردن پیکسل‌ها) را دراختیار شرکت‌های گوشی‌ساز قرار می‌دهد و خودش نیز در محصولاتش از آن بهره می‌برد.

مشخصات فنی حسگر ۶۴ مگاپیکسلی OV64B آمنی‌ویژن

پکیج

COB

RW

فناوری

PureCel Plus-S

HDR

رابط (اینترفیس)

MIPI

SCCB

نوع شاتر

رولینگ شاتر (Rolling Shutter)

وضوح

۶۴ مگاپیکسل

آرایه‌ی فیلتر رنگ (CFA)

رنگی ۴ سلولی (کواد بایر)

آنالوگ یا دیجیتال

دیجیتال

انرژی موردنیاز در حالت آماده‌به‌کار

کمتر از ۱۰ میکرو آمپر

فرمت خروجی

RAW

دمای عملیاتی

۳۰- تا ۸۵+ درجه‌ی سلسیوس

فرمت اپتیکال

۱/۲ اینچ

اندازه‌ی پیکسل

۰/۷۰۲ میکرومتر

سامسونگ حسگری ۶۴ مگاپیکسلی با نام ISOCELL Bright GW1 دارد که شباهت‌هایی بین آن با حسگر جدید آمنی‌ویژن به‌چشم می‌خورد. در حسگر ایزوسل برایت GW1 نیز، شاهد وضوح ۶۴ مگاپیکسلی به‌همراه آرایه‌ی فیلتر رنگ کواد بایر برای خلق تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی هستیم. حسگر سامسونگ نیز همچون OV64B می‌تواند تصاویر ۶۴ مگاپیکسلی را ثبت کند؛ اما حسگر سامسونگ اندازه‌ی بزرگ‌تری از حسگر آمنی‌ویژن دارد. در ایزوسل برایت GW1، از پیکسل‌هایی ۰/۸ میکرومتری در حسگری با اندازه‌ی ۱/۱.۷ اینچ استفاده شده است. این یعنی نمی‌توان حسگر ۶۴ مگاپیکسلی سامسونگ را در گوشی‌های فوق‌باریک و کوچک‌تر استفاده کرد.

گوشی‌های فوق‌باریک و کوچک دقیقا همان محصولاتی هستند که آمنی‌ویژن با OV64B آن‌ها را هدف قرار داده است. همچنین، سامسونگ حسگری ۴۸ مگاپیکسلی از سری ایزوسل برایت دارد. در حسگر ۱/۲ اینچ ۴۸ مگاپیکسلی سامسونگ، پیکسل‌هایی با اندازه‌ی ۰/۸ میکرومتر به‌کار رفته است. 

آمنی‌ویژن OV64B مخصوص گوشی‌های پرچم‌دار فوق‌باریک و نسبتا کوچک است

سونی نیز در بازار حسگرها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این شرکت پیش‌تر حسگری ۶۴ مگاپیکسلی با نام Sony IMX686 ساخته بود. حسگر بزرگ ۱/۱.۷ اینچ سونی به پیکسل‌هایی با اندازه‌ی ۰/۸ میکرومتر مجهز شده است. افزون‌براین، حسگر ۴۸ مگاپیکسلی Sony IMX586 را داریم که اندازه‌ای معادل ۱/۲ اینچ دارد و در آن از پیکسل‌هایی با اندازه‌ی ۰/۸ میکرومتر استفاده شده است. 

آمنی‌ویژن می‌گوید اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود عرضه‌ی حسگر OV64B را به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹) آغاز خواهد کرد. این یعنی در آینده‌ای نه‌چندان دور، گوشی‌های هوشمند فوق‌باریکی شاهد خواهیم بود که برای تصویربرداری به حسگر ۶۴ مگاپیکسلی جدید آمنی‌ویژن متکی هستند. در‌حال‌حاضر، دقیقا نمی‌دانیم کدام گوشی‌ها قرار است از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی OV64B استفاده کنند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی حسگر OV64B چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات