لنز ۳۹ هزاردلاری فیش‌آی برای مانت E سونی عرضه شد

شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گروه C-4 Precision Optics لنزی از نوع هایبر فیش‌آی تولید کرد که با قیمت ۳۹ هزار دلاری و مخصوص مانت E سونی عرضه می‌شود.
تبلیغات

اگر از علاقه‌مندان جدی کار با لنزهای موسوم به فیش‌آی (Fish Eye) هستید، C-4 Precision Optics انتخابی ۳۹ هزار دلاری به‌نام 4.9mm F3.5 Hyper Fisheye دارد که برای مانت E فول‌فریم سونی تولید شده است. این لنز با ۲۷۰ درجه زاویه‌ی دید، توانایی ثبت تصویر از پشت صفحه‌ی کانونی را هم دارد. عکاسان کنجکاو و فیلم‌بردارهای حرفه‌ای می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای نزدیک به ۴۰ هزار دلار، از این لنز استفاده کنند. البته امکان اجاره کردن لنز هم با پرداخت هفته‌ای ۱،۲۵۰ دلار وجود دارد.

لنز جدید پرسیشن اپتیکس، تاریخچه‌ی جالبی دارد. راجرسیکالا و تیم Lensrentals در سال ۲۰۱۵ خبری مبنی بر رونمایی از لنز C-4 منتشر کردند که بیشتر شبیه به دروغ آوریل بود. در خبر مذکور، لنزهای متعددی عنوان شده بودند که از میان آن‌ها می‌توان لنز میکرو چهارسوم 66.6mm F0.666 و لنز فول فریم حرفه‌ای 150mm F1.0 و لنز فول‌فریم ۲۷۰ درجه‌‌ای 4.9mm F3.5 را نام برد.

آخرین لنز از مجموعه‌ی بالا، با نام اختصاری The Light Bender معرفی شد. البته امروز دیگر این لنز یک خبر دروغ آوریل نیست و می‌توان آن را محصولی واقعی دانست. سیکالا در مقاله‌ای که لنز مذکور را شرح داده بود، نوشت:

این لنز نه‌تنها می‌تواند همه‌چیز را از یک سمت صحنه تا سمت دیگر ثبت کند (یعنی زاویه‌ی دید ۱۸۰ درجه دارد)، بلکه هرآنچه در پشت سر شما هم باشد را ثبت خواهد کرد.
C4 Precision Optics

این لنز توانایی ثبت تصویر با زاویه دید ۲۷۰ درجه دارد

سیکالا به‌همراه گروه Lensrentals شامل آرون کلوز، برایان کالدول و ویلفرد بیتنر، در فوریه‌ی ۲۰۱۹ نمونه‌ی اولیه‌ی لنز فیش‌آی را تولید کردند. اکنون لنز مذکور از مرحله‌ی نمونه‌ی اولیه خارج شده است و می‌توان آن را روی دوربین‌های مانت E سونی نصب کرد. همان‌طور که گفته شد، این لنز زاویه‌ی دید ۲۷۰ درجه‌ای دارد و با وزن ۱۲/۹۷ کیلوگرمی، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را محصولی مرسوم دانست. گروه تولیدکننده برای مونتاژ لنز ۲۷۰ درجه‌ای، پنج المان اپتیکی لنز با انتشار بسیار پایین را ترکیب کردند. در تصویر بالا، نمونه‌ای از عکس ثبت‌شده با زاویه‌ی ۲۷۰ درجه را مشاهده می‌کنید.

برای مقایسه‌ی لنز ۲۷۰ درجه‌ی فیش‌آی 4.9mm F3.5 با لنزهای فیش‌‌آی موجود، می‌توان لنز افسانه ای Nikkor 6mm F2.8 از نیکون را نام برد که بسیار نایاب است و قیمت دلاری ۶ رقمی دارد. لنز مشهور نیکون، توانایی ثبت تصاویر تا ۲۲۰ درجه زاویه‌ی دید را دارد.

با مشاهده‌ی تصاویر لنز هایپر فیش‌آی، متوجه تفاوت آن با لنزهای مرسوم می‌شویم. یک سه‌پایه‌ی قابل تنظیم همراه‌با لنز عرضه می‌شود و دوربین را می‌توان در داخل این چارچوب نصب کرد. لنز مذکور، دارای قابلیت‌های متعدد فیلم‌برداری نیز هست که انواع کاربرد ویژه را به مصرف‌کننده ارائه می‌کند. درنهایت همان‌طور که می‌بینید نمی‌توان آن را مانند یک لنز عادی فیش‌آی نصب و استفاده کرد. گروه سازنده، یک پست وبلاگی با جزئیات بالا منتشر کرده‌اند که مراحل مونتاژ و نصب لنز را شرح می‌دهد. درنهایت همان‌طور که گفته شد قیمت لنز C-4 Precision Optics معادل ۳۹ هزار دلار است و می‌توان آن را با هزینه‌ی هفتگی ۱،۲۴۶ دلار، از سرویس Lensrentals، اجاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات