اتحادیه L-Mount یک سال پس از معرفی در چه وضعیتی قرار دارد؟

پنج‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
اتحادیه L-Mount یک سال پیش بین شرکت‌های لایکا و سیگما و پاناسونیک با هدف یکپارچه کردن استاندارد لنزها شکل گرفت.
تبلیغات

شرکت‌های بزرگ دنیای عکاسی مانند پاناسونیک، لایکا، سیگما، کانن و نیکون در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ همه‌ی تلاش خود را برای عرضه‌ی دوربین‌ فول فریم بدون آینه به کار گرفتند. همه‌ی آن‌ها دوربین‌های بدون آینه‌ی فول فریم متعددی به بازار عرضه کردند و هرکدام اولویت‌های خاص خود را برای عرضه‌ی دوربین به بازار داشتند. کانن، نیکون و اتحادیه پاناسونیک/لایکا/سیگما، هرکدام استانداردهای خاص خود را برای دوربین‌ها و لنزهای فول فریم بدون آینه دارند که برای برتری در بازار پررونق مذکور تلاش می‌کنند. بررسی وضعیت استانداردها در بازار به شناسایی هرچه بهتر پیروز کنونی رقابت کمک می‌کند.

اتحادیه L-Mount حدود یک سال پیش بین شرکت‌های پاناسونیک و لایکا و سیگما شکل گرفت تا استانداردی واحد برای لنزهای بدون آینه‌ی فول فریم باشد. این اتحادیه به‌خاطر بهره‌مندی از سه شرکت بزرگ، قدرت بالایی دربرابر رقبا دارد و وضعیت آن نیز با گذشت زمان کم یک ساله، پایدار به‌نظر می‌رسد. تا ماه مارس سال ۲۰۲۰، اتحادیه L-Mount پنح دوربین فول فریم، ۱۰ لنز جدید فول فریم، ۱۸ لنز L-Mount به‌همراه مبدل‌های تله و مجموعه‌ای عظیم از مبدل‌ها از کانن EF تا لایکا M به بازار عرضه کرده است.

در بررسی و مقایسه‌ی استانداردها و محصولات کانن، نیکون و اتحادیه L-Mount ابتدا باید استراتژی آن‌ها را مد نظر قرار دهیم. به‌عنوان مثال، کانن در رویکرد خود تلاش می‌کند تا تمرکز ویژه‌ای روی لنزهای عالی داشته باشد و کمتر به دوربین‌ها توجه می‌کند. درمقابل، نیکون بیشتر روی دوربین‌ها تمرکز دارد و لنزها در استراتژی این شرکت در اولویت بعدی هستند. ظاهرا اتحادیه L-Mount ترکیبی از دو استراتژی را به‌کار گرفته است.

استاندارد اتحادیه L-Mount ابتدا مخصوص دوربین‌های لایکا بود و برای اولین‌بار برای Leica T در سال ۲۰۱۴ توسعه یافت. درنتیجه با استانداردی تقریبا قدیمی روبه‌رو هستیم. ازطرفی بسیاری از عکاسان حرفه‌ای، امروز اتحادیه را با پاناسونیک می‌شناسند، چون آن‌ها اولین شرکتی بودند که استاندارد را با دوربین‌ها و لنزهای جدید، به بازار معرفی کردند.

پاناسونیک در ۱۸ مارس سال گذشته، دو دوربین از مجموعه‌ی حرفه‌ای فول فریم بدون آینه‌ی سری S را به‌نام S1 و S1R به بازار عرضه کرد. دو دوربین جدید شرکت، به‌نوعی مشابه استراتژی موفق سونی با دوربین‌های a7 و a7R بودند. ازطرفی پاناسونیک اعتقاد داشت که L-Mount استانداردی بسیار حرفه‌ا‌ی‌تر و مخصوص عکاسان و فیلم‌بردارها و کاربردهای هیبریدی حرفه‌ای است.

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

یوسوکه یامانه، مدیر بخش Imaging Business پاناسونیک در مصاحبه‌ای گفته بود:

تمایز اصلی L-Mount در مجموعه‌ی متنوع از دوربین‌ها و لنزها است که با خصوصیت‌ها و نقات قوت متنوع عرضه می‌شوند. به‌عنوان مثال، LUMIX S1R انتخای عالی برای یک عکاس صرف است، SIGMA fp نیازهای فیلم‌برداری و عکس‌برداری را به‌خوبی برطرف کمی‌کند و LICA SL2 طراحی پیچیده و عالی را نشان می‌دهد. درحال‌حاضر بسیاری از عکاسان حرفه‌ای و آماتور درحال مهاجرت به L-Mount هستند که نه‌‌تنها با محصولات Lumix S بلکه با محصولات L-Mount سیگما و لایکا هم به این اتحادیه می‌پیوندند.

پاناسونیک درطول سال ۲۰۱۹ و دو ماه اول ۲۰۲۰ با عرضه‌ی محصولات متنوع طبق استاندارد L-Mount به بازار، به‌نوعی پیش‌گام اتحادیه بود.آن‌ها علاوه بر S1 و S1R، دوربین S1H را هم به بازار عرضه کردند. یامانه در ادامه‌ی مصاحبه می‌گوید:

ما در طول یک سال، سه دوربین فول فریم به بازار عرضه کردیم. امیدواریم همه متوجه تعهد و برنامه‌ی جدی ما برای اتحادیه شوند و خوشحال هستیم که آن محصولات، با بازخورد مناسبی ازسوی بازار روبه‌رو شدند.ما تقریبا ۲۰ سال پیش به بازار دوربین‌های دیجیتال وارد شدیم و اکنون برای اولین‌بار، جایزه‌ی Camera Grabd Prix را به‌دست آوردیم که مهم‌ترین جایزه در نوع خود در ژاپن است. ما از نتیجه‌ی به‌دست آمده واقعا مفتخر بوده و به‌خاطر استقبال مخاطب اصلی یعنی عکاسان حرفه‌ای از محصولات جدید، خرسند هستیم.

یامانه در ادامه‌ی مصاحبه به برنامه‌های جدی لومیکس برای آینده اشاره کرده و روی آن‌ها تأکید می‌کند:

دوربین S1H ما به‌عنوان دوربین اصلی نتفلیکس انتخاب شد و اکنون بخشی از Netflix Post Technology Alliance محسوب می‌شود. این رخداد برای اولین‌بار برای یک دوربین با لنز قابل تعویض اتفاق می‌افتد. ما واقعا مفتخر هستیم که فناوری ضبط ویدئوی ما به‌عنوان بخشی از اتحادیه L-Mount رشد قابل‌توجهی داشت. این اتفاق به ما نشان داد که تصمیم اشتباهی نگرفته‌ایم و موجب افزایش اعتماد به نفس برای تصمیم‌های آتی شد.
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 OIS

در روزها و ماه‌های ابتدایی رونمایی L-Mount به‌نظر می‌رسید که این اتحادیه گزینه‌های زیادی را در دسته‌ی لنز در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. وقتی سیستم برای اولین‌بار معرفی شد، تنها لنزهای موجود، Panasonic Lumix 24-105 f/4 و S Pro 70-200mm f/4 و S Pro 50mm F/1.4 بودند. سیگما ابتدا هیچ لنزی به بازار عرضه نکرد و تا چند ماه بعد هم تصمیم به رونمایی نداشت. لایکا نیز وضعیت بهتری نسبت به آن شرکت نشان نمی‌داد. درنهایت به‌نظر می‌رسید سرعتی که پاناسونیک پس از عرضه‌ی دو دوربین اول L-Mount انتظار داشت، محقق نشده بود؛ اما شرایط به‌سرعت تغییر کرد.

امروز ۱۰ لنز با طراحی کاملا جدید فول فریم برای سیستم L-Mount در بازار وجود دارند و ۱۸ مدل دیگر نیز که توسط لایکا طراحی یا توسط سیگما، بازطراحی شدند.

لنزهای موجود با طراحی کاملا جدید:

Panasonic Lumix S Pro 50mm F1.4

لنزهای موجود دیگر:

فهرست بالا نشان می‌دهد که اتحادیه L-Mount مجموع لنزهای عرضه‌شده با استاندارد جدید توسط کانن و نیکون را هم در سال اول شکست می‌دهد. به‌علاوه، باید مبدل‌ها و  ابزارهای تبدیل تله را هم به فهرست بالا اضافه کنید.

Super-Vario-Elmar-SL 16-35mm F3.5-4.5 ASPH

اتحادیه‌ی L-Mount در یک سال گذشته شاهد عرضه‌ی محصولات بسیار متنوع بوده است

وقتی سه شرکت به‌صورت هم‌زمان روی یک استاندارد کار کنند، تعجبی نیست که شاهد عرضه‌ی محصولات متنوع به بازار باشیم. ازطرفی هنوز عکاسان زیادی هستند که به استاندارد L-Mount اعتقاد ندارند. برخی از آن‌ها اولین دلیل را کمبود پشتیبانی از اتحادیه بیان می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم سرعتی که پاناسونیک به بازار وارد کرد، در ماه‌های بعد با عملکرد نه‌چندان سریع و شدید لایکا و سیگما کاهش یافت. کازوتو یاماکی، مدیرعامل سیگما در مصاحبه‌ای دلیل عملکرد نه‌چندان سریع شرکتش را در عرضه‌ی محصولات جدید L-Mount در ماه‌های اولیه توضیح می‌دهد:

در ابتدا بسیار زود بود که درباره‌ی محصولات جدید عضو اتحادیه اخباری ارائه کنیم. ما در ادامه در روند زمان‌بندی منظم، اخبار بیشتری از محصولات جدید سیگما در اتحادیه مذکور منتشر می‌کنیم. وظیه‌ی اول ما، عرضه‌ی نهایی لنزهایی است که قبلا معرفی کرده‌ایم. ما قطعا به‌صورت مداوم در آینده مجموعه‌ی لنزهای خود را گسترش می‌دهیم.

استفن شولتز، رئیس بخش مدیریت محصول در لایکا می‌گوید:

اتحادیه هم‌اکنون در مرحله‌ای بسیار ابتدایی برای عرضه‌ی محصول نهایی به مشتری قرار دارد. به‌جز لایکا، محصولات دیگر اعضای اتحادیه هم در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شدند. ما می‌توانیم در جریان رونمایی جدید SL2 خود ادعا کنیم که اعتماد به سیستم روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و کاربران سیستم‌های قدیمی DSLR به‌مرور به‌سمت آن‌ها متمایل می‌شوند و کم‌کم شاهد محود شدن آن دسته خواهیمبود. مردم اعتقاد دارند سه شرکت با توانایی‌های منحصربه‌فرد توانایی ارائه‌ی راهکارهای متنوع به بازار را دارند. چنین رخدادی شاید هیچ‌گاه زیر چتر یک شرکت واحد اتفاق نیافتد.هدف ما در کنار اعضای دیگر اتحادیه این است که L-Mount را به یک استاندارد پیش‌گام برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری تبدیل کنیم.
دوربین لایکا / Leica SL Camera

یاماکی هم نظری مشابه با یامانه دارد و از اعتقاد عمیق سیگما به اتحادیه L-Mount سخن می‌گوید:

همه‌ی تصمیم‌ها به‌نفع مشتری گرفته می‌شوند. ما تصور می‌کنیم که اگر مشتری تصمیم به استفاده از لنزها و دوربین‌های پاناسونیک یا لایکا یا سیگما داشته باشد، انتخاب‌های متنوعی در پیش خواهد داشت. درحال‌حاضر شاهد رشد همین نیازها و انتخاب‌ها در بازار هستیم که درنهایت به توسعه‌ی اکوسیستم می‌انجامد.

هر سه شرکت حاضر در اتحادیه L-Mount تلاش می‌کنند تا مسیر توسعه و پیشرفت خود را در بازار دوربین حفظ کنند. انرژی آن‌ها برای فعالیت بیشتر نه‌تنها با رقابت، بلکه به‌خاطر تاریخچه‌ی طولانی هرسه در بازار، تأمین می‌شود.

یامانه درباره‌ی استراتژی شرکتش برای عرضه‌ی لنزهای جدید می‌گوید:

وقتی اولین محصول L-Mount خود را به بازار عرضه کردیم، متوجه کمبود لنزهای f/2.8 شدیم. اکنون لنزهای 70-24 و 200-70 را با دهانه‌ی دیافراگم f/2.8 به بازار عرضه کرده‌ایم و بهترین تلاش را به‌کار می‌گیریم تا نیاز مشتریان را برطرف کنیم. به‌علاوه، لنزهای مخصوص فیلم‌برداری با فاصله‌ی کانونی واحد هم به بازار عرضه می‌شوند. ما درحال توسعه‌ی محصولات بیشتر هستیم تا هرچه زودتر آن‌ها را به بازار عرضه کنیم.ما هیچ تغییر جدی در استراتژی عرضه‌ی دوربین و لنز جدید در استاندارد ایجاد نمی‌کنیم و باز هم متمرکز بر توسعه و بهبود خانواده‌ی محصولات برای سال دوم هستیم.
Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

هر سه شرکت حاضر در اتحادیه L-Mount در بخش پیش‌بینی مالی و عملکرد آن در بازار، اعتقاد به نیاز به گذشت زمان دارند. مدیر لایکا باوجود فروش مناسب محصولاتی همون Leica SL و APO Aspherical اعتقاد دارد هنوز نمی‌توان جمع‌بندی نهایی از وضعیت بازار داشت. ازطرفی مدیر سیگما هم می‌گوید باوجود موفقیت‌های اولیه، برای نتیجه‌گیری نهایی حداقل به سه سال زمان از عرضه‌ی محصولات اولیه نیاز دارند. یامانه از پاناسونیک، بیش از دو نفر دیگر درباره‌ی نتایج اولیه شگفت‌زده است و آن‌ها را عالی توصیف می‌کند:

باتوجه به واکنشی که از کاربران حرفه‌ای دیدیدم، می‌‌توان تمایل بالای بازار را به L-Mount و همچنین محصولات S1 و S1H نتیجه‌گیری کرد. ما برای سال دوم تصمیم داریم تا فعالیت‌های تبلیغاتی خود را افزایش دهیم و دوربین‌های کاربردی بیشتری توسعه دهیم. درنهایت می‌خواهیم موقعیت استاندارد L-Mount در بازار بدون آینه هرچه بیشتر بهبود پیدا کند.

پیش‌بینی وضعیت و رشد L-Mount در بازار کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. هر سه شرکت حاضر، نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و در ترکیب با یکدیگر، می‌توان انتظار رخدادهای متنوعی را داشت. سیستم آن‌ها اکنون یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌‌های بازار است و در صنعت تنها پشت سر سونی قرار می‌گیرد.

تعدادی از دوربین‌های L-Mount در جمع برترین محصولات سال قرار گرفته‌اند

دوربین‌های پاناسونیک S1 و لایکا SL2 هردو در کنار محصولاتی همچون فوجی‌فیلم GFX 100 و سونی A7R IV از دوربین‌های عالی و پر امکانات سال ۲۰۱۹ بودند. دوربین S1 و همچنین S1H ترکیبی عالی از قابلیت‌های فیلم‌برداری و عکس‌برداری را ارائه می‌کند. SL2 هم ترکیبی از بهترین قابلیت‌های عکاسی را جمع‌آوری کرده است. در بررسی رسانه‌های مخصوص عکاسی، دوربین‌های L-Mount در جایگاه برتر قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال منبع مقاله (پتاپیکسل) چهار دوربین را به‌عنوان برترین محصولات سال ۲۰۱۹ انتخاب کرد که دو دستگاه از آن از استاندارد L-Mount بودند و هیچ دوربینی از کانن و نیکون در فهرست حاضر نبود.

پاناسونیک و لایکا علاوه بر ابراز خرسندی از استقبال مناسب بازار از دوربین‌های L-Mount می‌گویند که در سال پیش‌رو هم به ارائه‌ی محصولات جدید و حرفه‌ای در این دسته ادامه می‌دهند. لایکا حتی می‌گوید که وفادارترین مشتریان برند هم انتظار عرضه‌ی محصولی عالی با قیمت مناسب همچون SL2 را نداشتند.

پاناسونیک لومیکس Panasonic lumix S1h

نقطه‌ی ضعف اصلی اتحادیه L-Mount، ارتباطی به فناوری یا گزینه‌های در دسترس در خانواده‌ی لنزها ندارد؛ نقاط ضعفی که کانن یا نیکون از آن ضربه می‌خورند. شاید بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های عضو اتحادیه، بازاریابی باشد. کانن و نیکون سونی اقدام‌هایی جدی برای معرفی محصولات جدید خود به مصرف‌کننده‌ها انجام می‌دهند، درحالیکه اتحادیه سه شرکت L-Mount عملکرد آن‌چنان قوی نداشته است.

از میان سه شرکت حاضر در اتحادیه L-Mount، پاناسونیک همیشه در بازاریابی ضعف داشته است. لایکا نیز همیشه به‌عنوان محصولی لوکس و مخصوص کاربران حرفه‌ای شناخته می‌شود و باید تلاش کند تا هرچه بیشتر به‌عنوان انتخابی برای همه‌ی کاربران در نظر گرفته شود. دراین‌میان سیگما عملکرد نسبتا خوبی دارد. البته آن‌ها هم در سال گذشته زمان قابل‌توجهی را از دست دادند و اکنون به‌دنبال جبران موقعیت بازاریابی هستند.

بزرگ‌ترین نقطه ضعف اتحادیه‌ی L-Mount، بازاریابی است

از نقاط ضعف دیگر اتحادیه L-Mount می‌توان به فوکوس خودکار اشاره کرد که عملکرد آن‌چنان قابل‌قبولی ندارد. اگرچه پاناسونیک با فناوری‌های اختصاصی تاحدودی عملکرد خوبی از خود نشان داد و به‌خوبی الگوریتم‌های یادگیری عمیق را در دوربین‌ها به‌کار گرفت، هنوز سیستم فوکوس خودکار آن‌ها در مقایسه با رقبا ضعف‌هایی دارد. سیستم فوکوس خودکار پاناسونیک در دسته‌ی مبتنی بر کنتراست محسوب می‌شود، درحالیکه رقبا از سیستم هیبریدی Phase/Contrast بهره می‌برند. به‌علاوه، هیچ‌یک از دوربین‌های اتحادیه L-Mount مجهز به فناوری تشخیص فاز نیستند.

درنهایت باید قیمت محصولات اتجاد L-Mount را بررسی کنیم. محصولات پاناسونیک و لایکا با برچسب‌های قیمتی بالا در زمان عرضه معرفی می‌شوند. به‌عنوان مثال سیستم Lumix S بسیار گران‌قیمت محسوب می‌شد. البته قیمت آن‌ها اکنون منطقی به‌نظر می‌رسد و شاید بهترین زمان برای خرید دوربین در دسته‌ی L-Mount باشد. ازطرفی لایکا همیشه به دلایلی خاص به‌عنوان برندی گران‌قیمت تصور می‌شود، اما شاید اکنون این قیمت بالا ضربه‌ی شدیدی به فروش گسترده‌ی محصولات وارد کند. سیگما در هر دو حوزه‌ی قیمت و عرضه‌ی گسترده به بازار عملکرد خوبی دارد. درنهایت باوجود وضعیت نه‌چندان روشن اتحادیه در بازار، می‌توان به حضور سه شرکت در آن امیدوار بود که هرکدام دیگری را در بازار بالا بکشد.

باوجود تمام مشکلات موجود، اتحادیه L-Mount در سال اول فعالیت ، عملکرد خوبی در بازار داشت. دوربین‌های حرفه‌ای بیشتر که دسته‌ی گسترده‌تری از مشتریان را هدف قرار دادند و همچنین تعداد لنزهای بیشتر از مجموع کانن و نیکون، نشان می‌دهد که L-Mount عملکرد قابل تحسینی در سال اول داشته است.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق دوربین‌های کانن، نیکون‌، پاناسونیک، سونی و دیگر برند‌ها، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات