سونی برای افزایش تولید حسگرهای CMOS کارخانه جدید تأسیس می‌کند

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
سونی بخش عمده‌ای از درآمد خود را از تولید حسگرهای دوربین تأمین می‌کند و برای افزایش هرچه بیشتر محصولات، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام می‌دهد.
تبلیغات

سونی اعلام کرد که برای افزایش تولید حسگرهای CMOS، کارخانه‌ی جدید تولید نیمه‌هادی تأسیس می‌کند. کارخانه‌ی جدید، بخشی از پاسخ ژاپنی‌ها به درخواست روبه‌رشد بازار برای حسگرهای CMOS محسوب می‌شود. کارخانه‌ی جدید در مرکز فناوری سونی در ناکازاکی تأسیس خواهد شد. غول دنیای فناوری پیش‌بینی می‌کند که مرکز تولیدی جدید،‌ ظرفیت شرکت را در تولید و عرضه‌ی حسگرهای CMOS بیش‌ازپیش افزایش دهد.

حسگرهای CMOS دوربین، کاربرد زیادی در گوشی‌های هوشمند دارند. سونی یکی از پیش‌گامان عرضه‌ی حسگرها به بازار محسوب می‌شود و سالانه میلیاردها دلار درآمد از آن کسب می‌کند. در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی که فصل دوم سال مالی سونی را تشکیل می‌دهد، زیرمجموعه‌ی Imaging and Sensing Solutions سونی (I&SS) درآمد ۲/۸۷۱‍ میلیارد دلاری ثبت کرد که رشد ۵۶/۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. سود زیرمجموعه‌ی مذکور در این فصل، ۷۰۶ میلیون دلار گزارش شد.

آمار تولید حسگر در سونی در مارس ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که آن‌ها ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار ویفر ۳۰۰ میلی‌متری را در ماه دارند. توسعه‌های کیفی و برون‌سپاری بخش‌هایی از عملیات تولید، باعث افزایش ظرفیت شرکت ژاپنی شده است. البته هنوز جا برای پیشرفت سونی در حوزه‌ی تولید حسگر دوربین وجود دارد.

در سال‌های پیش‌رو، تقاضا برای حسگرهای CMOS قطعا بیشتر خواهد شد. کارشناسان دلایل متعددی را برای افزایش تقاضا پیشنهاد می‌کنند: استفاده‌ی گوشی‌های هوشمند از بیش از دو ماژول دوربین (در مجموع جلو و عقب) و بزرگ‌تر شدن حسگر در گوشی‌های هوشمند و افزایش عرضه‌ی فناوری بینایی کامپیوتری در دستگاه‌های متعدد، همگی نیاز به حسگرهای دوربین را افزایش می‌دهند.

سونی با هدف پاسخ به افزایش تقاضایی که در بالا مطرح شد، تلاش می‌کند تا کارخانه‌های تولیدی خود را بهبود ببخشد. هدف شرکت، ظرفیت تولید ۱۲۸ هزار ویفر حسگر در ماه تا سال ۲۰۲۱ است. به‌علاوه سونی سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری انجام می‌دهد تا علاوه بر تأسیس مراکز تولیدی جدید، مراکز کنونی خود را هم به‌روزرسانی کند. ژاپنی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که مرکز جدید از سال مالی ۲۰۲۱ شروع به کار کند که از اول آوریل سال ۲۰۲۱ شروع می‌شود. باتوجه به برنامه‌ی مذکور، می‌توان پیش‌بینی کرد که ساخت‌وساز کارخانه‌ی جدید از ماه‌های پیش‌رو شروع شود.

CMOS

زیرمجموعه‌ی نیمه‌هادی سونی که اکنون به‌نام I&SS شناخته می‌شود، در ۱۲ سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی انجام نداده است. البته آن‌ها یک کارخانه‌ی نیمه‌هادی را از توشیبا خریداری و در سال ۲۰۱۶ آن را برای تولید حسگر، بازطراحی و بازسازی کردند که کارخانه‌ی جدیدی محسوب نمی‌شد. ظاهرا سونی امروز آن‌چنان ظرفیتی در بازار مشاهده می‌کند که تصمیم به تأسیس کارخانه‌ی جدید گرفته است.

در بخشی از بیانیه‌ی سونی پیرامون تأسیس کارخانه‌ی جدید تولید حسگر می‌خوانیم:

ما پیش‌بینی می‌کنیم که تقاضا برای حسگرهای تصویری در سال مالی آینده ادامه داشته باشد. استفاده از دوربین‌های چندگانه در گوشی‌های هوشمند و حسگرهایی با ابعاد بزرگ‌تر، افزایش تقاضا برای حسگرهای CMOS را منطقی نشان می‌دهد. ما برای پاسخ مناسب به این افزایش تقاضا، بازدهی فضایی در کارخانه‌های کنونی خود را افزایش داده‌ایم و هدف ظرفیت تولید را برای پایان مارس ۲۰۲۱، از ۱۳۰ هزار ویفر در ماه به ۱۳۸ هزار ویفر در ماه افزایش داده‌ایم.علاوه بر موارد بالا، ما تصمیم گرفتیم تا سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای را برای تأسیس کارخانه‌ی جدید در تأسیسیات ناکازاکی انجام دهیم تا نیاز بازار را از اول آوریل ۲۰۲۱، از آنجا هم تأمین کنیم. ما تلاش می‌کنیم تا با رویکرد توسعه‌ای، رشد زیرمجموعه‌ی I&SS را ادامه دهیم تا به اهداف طراحی شده در IR Day دست‌ پیدا کنیم: سهم ۶۰ درصدی از بازار حسگرهای دوربین و بازگشت سرمایه‌ی ۲۰ تا ۲۵ درصد در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۶.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات