رکوردشکنی سونی در گزارش‌های مالی به لطف افزایش فروش حسگر تصویر

پنج‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
سونی در جدیدترین گزارش آماری خود تحلیل‌گران و کارشناسان را شوکه کرده و از سوددهی شرکت در سه‌ماهه‌ی اول سال، خبر داده است.
تبلیغات

سونی آمارهای درآمدی خود در سه‌ماهه‌ی گذشته را منتشر کرد و با اعلام سوددهی برای اولین‌بار، به‌نوعی رکوردشکنی کرد. این شرکت با وجود کاهش سوددهی در صنعت بازی، به‌دلیل افزایش تقاضای سیستم‌های دوربینی چند لنزی برای گوشی‌های هوشمند، شاهد افزایش فروش حسگرهای تصویری خود بوده است. درواقع سونی از افزایش فروش گوشی‌های هوشمند حرفه‌ای‌تر به مصرف‌کنند‌ه‌ها سود می‌برد که شرکت‌هایی همچون هواوی در آن نقش دارند.

افزایش فروش حسگرهای تصویری سونی در دورانی رخ داد که کنسول بازی قدیمی و ۶ ساله‌‌ی آن‌ها یعنی پلی استیشن ۴ به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. همین روند، افزایش هزینه‌‌ی تولید کنسول جدید برای ژاپنی‌ها به‌همراه خواهد داشت. هیروکی تاتوکی مدیر امور مالی سونی در کنفرانس خبری مرتبط با گزارش مالی شرکت گفت:

فروش حسگرهای تصویری ما رشدی مستقل از رشد بازار گوشی‌های هوشمند دارد. این روند به لطف استفاده‌ی تولیدکننده‌های گوشی از دوربین‌های چند لنزی و حسگرهای بزرگ تصویری رخ داد. مراکز تولیدی ما برای پاسخ به نیاز مشتریان، با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند.

سونی در گزارش آماری خود سود عملیاتی ۲۳۰/۹۳ میلیارد ین (حدود ۲/۱ میلیارد دلار) را برای سه‌ماهه‌ی آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی نشان داده است. آمار مذکور، رشد ۱۸/۴ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و همچنین بیش‌از پیش‌بینی اجماع تحلیل‌گران یعنی ۱۷۳/۶۱ میلیارد ین بود. ژاپنی‌ها که دو سال پیاپی را با سوددهی گذرانده‌اند، در سال منتهی به مارس، پیش‌بینی سوددهی را در رقم ۸۱۰ میلیارد ین حفظ کردند.

کسب‌وکار تصویربرداری و حسگرها که شامل حسگرهای تصویری می‌شود، سود ۴۹/۵ میلیارد ینی را برای سونی به همراه داشت. این آمار در سال گذشته ۲۹/۱ میلیارد ین بود. شایان ذکر است بخش بازی برای سونی کاهش ۹/۶ میلیارد ین در سود را تجربه کرد که با سوددهی بخش تصویر، جبران شد. 

سونی

برخی تحلیل‌گران اعتقاد دارند سونی شاید از سوی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان حسگرهای تصویری خود یعنی هواوی، متحمل خسارت شود. شرکت چینی از میانه‌ی ماه مه در فهرست سیاه دولت آمریکا قرار گرفت که البته تاحدودی چالش‌های مرتبط با آن حل شد. البته فشارها تأثیر زیادی روی خود هواوی هم نداشتند و آن‌ها در گزارش خود، رشد ۲۴ درصدی فروش گوشی‌های هوشمند را برای نیمه‌ی اول سال جاری میلادی اعلام کردند. به‌علاوه کارشناسان می‌گویند که هواوی در ۱۵ تا ۲۰ درصد از آمار درآمد حسگرهای تصویری سونی مؤثر بوده است. به‌هرحال تاتوکی در ادامه‌ی صحبت‌های خود از باقی ماندن نگرانی‌ها پیرامون مشکلات تجاری و سیاسی برای نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ خبر داد.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند سونی باید کسب‌وکار بخش حسگرهای تصویری را به‌عنوان شرکتی مستقل (اسپین آف) معرفی کند و خود، به‌عنوان شرکت متمرکز روی صنعت سرگرمی، به فعالیت ادامه دهد. تاتوکی از پیشنهادهای کارشناسان و سهام‌داران استقبال کرده، اما عنوان می‌کند که بخش حسگرهای تصویری همیشه ستونی مهم در توسعه‌ی کسب‌وکار سونی بوده‌اند. او در ادامه می‌گوید که تعرفه‌های احتمالی آمریکا روی ۳۰۰ میلیارد دلار کالای این شرکت در ادامه‌ی سال، در پیش‌بینی‌ها لحاظ نشده‌اند. رخدادی که شاید در آینده همه‌ی صادرات کالاهای چینی به آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد.

اعمال تعرفه‌های تجاری ایالات‌متحده، کسب‌وکار کنسول‌های بازی، دوربین، دستگاه‌های صوتی و بسیاری محصولات دیگر سونی را متاثر خواهد کرد. سهام سونی تا پیش از اعلام گزارش مالی تغییر چندانی نداشت. هرچند آن‌ها سال گذشته به بیشترین ارزش سهام در دوره‌ی ۱۱ ساله رسیدند، اما با شروع سال جدید، به‌خاطر نگرانی‌ها از کاهش سود صنعت گیمینگ، با افت ارزش روبه‌رو شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات