هر آنچه باید درباره دوربین‌های لومیکس S1 و S1R پاناسونیک بدانید

سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
مطالعه 9 دقیقه
پاناسونیک با معرفی لومیکس S1 و S1R از عزم جدی خود برای تسخیر بازار دوربین‌های بدون آینه‌ی فول‌فریم خبر داد.
تبلیغات

پاناسونیک با معرفی دو مدل دوربین S1 و S1R سری Lumix وارد رقابت با دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه‌ی برندهای مطرحی چون سونی‌، کانن و نیکون شده‌ است. طبق ادعای پاناسونیک این دوربین‌ها با تجهیز به طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های پیشرفته، در هر بخشی رقبای قدرتمند خود را شکست می‌دهند.

هر دو دوربین جدید پاناسونیک، به مانت L توسعه‌یافته توسط لایکا مجهز هستند. لومیکس S1 با رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل مناسب برای فیلم‌برداری حرفه‌ای و مدل S1R با حسگر ۴۷ مگاپیکسلی، به‌عنوان پرچم‌دار دوربین‌های پاناسونیک، گزینه‌ی ایده‌آلی برای کاربری عکاسی است.

در ادامه و برای علاقه‌مندان دنیای عکاسی، ویژگی‌های جذاب پرچم‌داران جدید لومیکس معرفی شده است. با زومیت همراه باشید.

هر دو دوربین S1 و S1R از طراحی یکسانی بهره می‌برند. از لحاظ ارگونومی و به منظور راحتی بیشتر عکاسان، اعضای جدید خانواده‌ی لومیکس از گریپ بزرگ خوبی برخوردار هستند تا درکنار کلید‌های کنترلی بزرگ، راحتی زیادی برای کاربران به ارمغان بیاید. پاناسونیک این طراحی را مختص استفاده‌ی کاربران حرفه‌ای انجام داده‌ است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و بارز این دو دوربین فول فریم، وزن بالای آن‌ها است. به ادعای پاناسونیک با استفاده از آلیاژ منیزیم در بدنه‌ی هر دو دوربین درکنار عمر بالای دوربین، مانع از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل آن می‌شود. این موضوع همچنین امکان استفاده از آن‌ها تا دمای ۱۰- درجه سانتی‌گراد را فراهم می‌کند تا در بخش مقاومت بدنه، قابل قیاس با لومیکس GH5 باشند.

در این تصویر، بدنه‌ی دوربین S1R را با گریپ مشاهده می‌کنید که همانند سایر بخش‌های دوربین، دربرابر شرایط مختلف جوی مقاوم است.

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

موضوع طراحی بدنه‌ی دوربین‌ها همواره یکی از مهم‌ترین مولفه‌های موجود برای شرکت‌های سازنده بوده است. پاناسونیک در این راستا با همکاری و دریافت بازخورد‌های عکاسان حرفه‌ای سعی بر تولید محصولی ایدئال منطبق بر اصول ارگونومی کرده است.

درگاه کارت حافظه

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

دوربین‌های جدید پاناسونیک از دو درگاه کارت حافظه بهره می‌برند. برخلاف لومیکس GH5 و G9 که به دو درگاه کارت حافظه‌ی SD مجهز شده‌ بودند، محصولات فول‌فریم به‌لطف بدنه‌ی بزرگ‌تر خود میزبان یک درگاه SD و XQD با پشتیبانی از CEexpress‌ هستند. محصولات جدید سری S لومیکس نیز همانند برادران سری G خود قابلیت سفارشی‌سازی شرایط استفاده از کارت‌های حافظه را دارند. به‌عنوان مثال کاربر می‌تواند تنها در کارت حافظه‌ی XQD اقدام به ضبط ویدئو کرده و تصاویر را در نمونه‌ی SD ذخیره کند.

قابلیت Card Lock یکی از ویژگی‌های جالب به‌کاررفته در این دوربین‌ها است. در صورتی که حین استفاده از دوربین‌ها، پوشش درگاه‌های کارت حافظه باز شود، اخطاری صوتی پخش خواهد شد.

باتری

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

به‌لطف گریپ بزرگ، مهندسان پاناسونیک قادر به تعبیه‌ی باتری حجیمی در بدنه‌ی دوربین‌ها شده‌اند. هر دو دوربین با یک‌بار شارژ توانایی ثبت ۳۶۰ تا ۴۰۰ را دارند. این تعداد به عوامل مختلفی از جمله نمونه‌ی کارت حافظه‌ی مورد استفاده یا میزان کاربرد نمایشگر یا منظره‌یاب بستگی دارد. همچنین قابلیت Power Save نیز دردسترس است تا شارژدهی دوربین به ۱۱۰۰ عکس افزایش یابد. البته در شرایط کاملاً معمولی هنگام عکاسی (بدون درنظرگرفتن موقعیت‌های استثناء مثل گرفتن عکس RAW) انتظار بیشتری از این دوربین می‌رود.

حسگر دوربین

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

بزرگ‌ترین تفاوت لومیکس S1 و S1R، حسگر به‌کاررفته در آن‌ها است تا پاناسونیک بدین ترتیب کاربری محصولات خود را نیز تغییر دهد. لومیکس S1 از حسگر ۲۴ مگاپیکسلی با حداکثر ایزو ۲۰۴،۸۰۰ بهره می‌برد؛ درحالی‌که S1R به حسگر ۴۷ مگاپیکسل با حداکثر ایزو ۵۱،۲۰۰ مجهز شده است. حسگر هر دو دوربین با حذف فیلتر پایین‌گذر، ثبت تصاویری با وضح و جزییات بالا را تصمین می‌کنند. البته حسگر به‌کاررفته در این دو دوربین برخلاف دیگر دوربین‌های DSLR و بدون آینه برندهای سونی و نیکون، از نوع BSI-CMOS نیست. به‌همین‌دلیل، تا زمان بررسی عملکرد آن‌ها، نمی‌توان در خصوص توانایی حسگر‌های فول‌فریم جدید پاناسونیک در قیاس با رقبای خود، نظری داد.

لرزشگیر تصویر

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

سیستم Dual I.S پاناسونیک پیش‌تر توانایی بالای خود را در دوربین‌های لومیکس G به نمایش گذاشته بود؛ جایی که سیستم لرزشگیر سنسور با فعالیت در کنار لرزشگیر اپتیکال لنز، قابلیت حذف لرزش‌ها تا ۶ استاپ را داشت. حال غول ژاپنی دنیای پردازنده این سیستم را به دوربین‌های فول‌فریم خود آورده است تا کاربران نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

فوکوس خودکار

پاناسونیک ترجیح داده‌ است همچنان از سیستم فوکوس خودکار انحصاری خود با نام DFD (تشخیص کنتراست) به‌جای انواع تشخیص فاز به‌کاررفته در سایر برندها بهره ببرد. تعداد نقاط فوکوس خودکار در هر دو دوربین S1 و S1R با وجود حسگر کاملاً متفاوت آن‌ها، برابر با ۲۲۵ نقطه است. با وجود اینکه هر دوی این دوربین‌ها از سیستم فوکوس یکسانی بهره می‌برند، به دلیل رزولوشن بالای حسگر S1R پیش‌بینی خطای بیشتر فوکوس خودکار در آن و در مقایسه با S1 می‌شود.

دکمه‌های کاربردی روی دوربین

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

لومیکس S1 و S1R در بخش بالایی بدنه‌ی خود از یک صفحه‌ی نمایشگر، دو حلقه‌ی کنترلی چرخان، تنظیمات حالت تصویر و کلید شاتر بهره می‌برند. در سمت راست نمایشگر نیز دکمه‌ی روشن/خاموش قرار دارد. محل قرارگیری این دکمه برخلاف مدل‌های G9 و GH5 پاناسونیک که درست درکنار دکمه‌ی شاتر قرار دارند، کمی عجیب به نظر‌ می‌رسد. چراکه با تغییر دادن موقعیت دست روی دوربین، نمی‌توان دو مرتبه و به‌راحتی با یک انگشت، جایگاه دکمه‌ی روشن/خاموش را تشخیص داد.

نکته‌ی جالب توجه در این خصوص، خاموش نشدن نمایشگر دوربین است تا حتی در صورت خاموش بودن دوربین، کاربر قادر به بررسی میزان باتری و فضای خالی کارت حافظه‌ی خود باشد.

منظره‌یاب

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

منظره‌یاب به‌کاررفته در هر دو دوربین لومیکس S1 و S1R از نوع OLED با رزولوشن ۵.۷۶ میلیون نقطه بوده که در دنیای دوربین‌های عکاسی منحصربه‌فرد است. در بررسی‌های اولیه‌ی کارشناسان از منظره‌یاب S1R، عملکرد آن نسبت به رقبای خود فوق‌العاده عنوان شده است. به‌طوری‌که خطای Rainbow نیز در آن مشاهده نمی‌شود. این خطا سال‌ها در منظره‌یاب‌های Field-Sequential دوربین‌های میکرو چهارسوم پاناسونیک وجود داشت.

در ساختار پیچیده‌ی منظره‌یاب الکترونیکی این دوربین‌ها از پنج المان در سه گروه استفاده شده است که باعث بالاتر رفتن شفافیت تصویر در آن‌ها می‌شود. میزان بزرگنمایی در منظره‌یاب الکترونیکی ۰.۷۸ برابر است که قابلیت کاهش به ۰.۷۴ یا ۰.۷ را نیز دارد.

در تصویر بالا دکمه‌های کنترلی اصلی دوربین، شامل حلقه‌ی چرخان/دکمه‌ی چهار جهته و جوی‌استیک هشت‌جهته‌ی تنظیم فوکوس خودکار را مشاهده می‌کنید. کاربرد این جوی‌استیک تعیین سریع و راحت نقاط فوکوس روی تصویری است که از منظره‌یاب می‌بینید.

صفحه‌نمایش

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

در بخش پشت دوربین نمایشگری لمسی با ابعاد ۳.۲ اینچ و رزولوشن ۲.۱ میلیون نقطه وجود دارد که از مکانیزم تیلت‌شونده در سه محور بهره می‌برد تا کاربرن در شرایط خاص فیلم‌برداری آزادی عمل بیشتری داشته باشند. همچنین با فعال کردن گزینه‌ی Night Mode هم در منظره‌یاب و هم در نمایشگر اصلی، می‌توان تأثیر نورهای شدید را در شب کاهش داد تا برای چشم آزاردهنده نباشد. نمایشگر اصلی از نوع RGBW است که باعث روشنایی بالای آن شده‌ است. این ویژگی، خوانایی نمایشگر را در مکان‌هایی با نور محیطی زیاد، افزایش می‌دهد. همچنین باعث کاهش مصرف باتری می‌شود.

فیلم‌برداری

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

اصلی‌ترین تفاوت دو دوربین S1 و S1R پاناسونیک، توانایی فیلم‌برداری است. در نگاه اولیه‌، توانایی فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌عنوان اولین نمونه‌ی فول‌فریم در بازار، جلب نظر می‌کند. اما با نگاهی دقیق‌تر مشخص می‌شود که S1 در این بخش از همتای خود عملکرد بهتری خواهد داشت. لومیکس S1 توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن UHD تا ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه و بدون کراپ و محدودیت زمانی را دارد که البته در صورت استفاده از نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه، محدودیت ۳۰ دقیقه‌ای و کراپ سنسور ایجاد خواهد شد. در هر دو حالت مذکور، عمق ۸ بیت با رنگ‌برداری ۴:۲:۰ به صورت داخلی و رنگ‌برداری ۴:۲:۲ با خروجی ازطریق HDMI دردسترس است. حالت ضبط کلیپ‌های HLG (پروفایل تصویربرداری با گستره‌ی دینامیکی بالا) با عمق ۱۰ بیت و ۴:۲:۰ دراختیار کاربران خواهد بود.

البته به گفته‌ی پاناسونیک با ارائه‌ی به‌روزرسانی، لومیکس S1 توانایی ضبط ویدئو‌های 4K با نرخ ۳۰ فریم‌بر ثانیه، عمق ۱۰ بیت و رنگ‌برداری ۴:۲:۲ را به‌صورت داخلی خواهد داشت. امکان خرید پروفایل V-Log برای آزادی عمل بیشتر در تصحیح رنگ‌ها نیز فراهم خواهد بود.

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

در طرف دیگر، لومیکس S1R قابلیت فیلم‌برداری 4K تا نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه یا ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه با ضریب کراپ ۱.۰۹ برابر سنسورش را به همراه دارد. البته باید در نظر داشت امکان ارتقاء و بهره بردن از حالت HLG در دوربین S1R وجود ندارد. این دوربین در رزولوشن 4K، امکان فیلم‌برداری تا نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه با محدودیت زمانی ۳۰ دقیقه یا نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و محدودیت ۱۰ دقیقه را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

در تصویر بالا درگاه میکروفن، هدفون، HDMI و USB C دوربین لومیکس S1 قابل مشاهده‌ است. امکان شارژ دوربین ازطریق درگاه USB نوع C دردسترس است تا بدون نگرانی از اتمام شارژ باتری، به عکاسی و فیلم‌برداری پرداخت.

قیمت و زمان عرضه

هر دو دوربین پاناسونیک لومیکس S1 و S1R در ماه آوریل و با قیمت به ترتیب ۲۴۹۹ و ۳۶۹۹ دلار توسط پاناسونیک به بازار عرضه خواهد شد. سه لنز ۱۰۵-۲۴، ۵۰ و ۲۰۰-۷۰ میلی‌متری نیز برای این دو دوربین ارائه خواهد شد.

Panasonic پاناسونیک لومیکس S1 و S1R

نظر شما در رابطه با دوربین‌های فول‌فریم جدید پاناسونیک چیست؟ آیا قادر به رقابت با بزرگان بازار خواهند بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات