فرصت‌سوزی فوجی فیلم با تولید دوربین مدیوم فرمت به‌جای فول فریم

پنج‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
سونی با استفاده از تعلل فوجی‌فیلم توانسته است یکه‌تاز عرصه دوربین‌های فول فریم شود و رتبه‌ی اول فروش دوربین‌های فول فریم بدون آینه را به دست آورد.
تبلیغات

فوجی‌فیلم تعدادی از بهترین دوربین‌های بدون آینه موجود در بازار را تولید می‌کند و تعهد این شرکت در ارائه‌ی به‌روز‌رسانی‌های کاربردی یکی از نکات مثبت تولیداتش است. آخرین مدل ارائه‌شده در سری T این شرکت یعنی Fujifilm X-T3 یک پیشرفت عالی نسبت به مدل قبلی‌ X-T2 محسوب می‌شود. امکانات فیلم‌برداری و کیفیت عکس فوق‌العاده‌ای که X-T3 در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، در حدی است که می‌تواند رقیبی برای دوربین‌های فول فریم باشد.

فوجی فیلم Fuji Film X-T3

فوجی فیلم X-T3

اگرچه دوربین‌های APS-C فوجی در برخی ویژگی‌ها فول‌فریم‌ها را به چالش می‌کشند، اما در این رده از سنسورها همواره یک حد نهایی برای بهبود رزولوشن و عملکرد لنزها وجود دارد. به منظور پشت سر گذاشتن این محدودیت و ارائه‌ی کیفیتی بالاتر، فوجی تصمیم گرفت تا پا به عرصه‌ی دوربین‌های مدیوم فرمت گذاشته و یک دوربین بدون آینه‌ی ۶ هزار دلاری بی‌نظیر با نام Fujifilm GFX 50S عرضه کند. با اینکه GFX 50S دوربینی فوق‌العاده و در رده‌ی خود نسبتا ارزان محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد فوجی اشتباه بزرگی در قدم گذاشتن به این راه مرتکب شده است.

مدیوم فرمت‌ها بازار گسترده‌ای ندارند

برای بخش بزرگی از بازار، دوربین‌های مدیوم فرمت چندان جلب توجه نمی‌کنند. این رده از دوربین‌ها به‌طور نسبی سرعت پایینی دارند، از کمبود بسیاری از امکانات و ویژگی‌های دوربین‌های کوچک‌تر رنج می‌برند و به‌طور کلی برای بسیاری از زمینه‌های عکاسی مناسب نیستند. 

جاذبه‌ی اصلی دوربین‌های مدیوم فرمت کیفیت تصویر آن‌ها است و با توجه به عملکرد لنز‌های فوجی ویژه سری GFX، این دوربین نتایج درخشانی را در کیفیت عکس نمایش می‌دهد. متاسفانه، این عملکرد فوق‌العاده فراتر از کیفیت تصویر نمی‌رود.

مقایسه سنسور دوربین sensor comparison

مقایسه‌ی اندازه سنسور APS-C (چپ) فول فریم (وسط) و مدیوم فرمت (راست)

GFX‌ها، مانند اکثر مدل‌های فوجی، در سرعت و دقت فوکوس‌ از رقبای خود عقب هستند و نمی‌توانند هم‌تراز با دوربین‌های فول فریم عمل کنند؛ این بدان معنا نیست که سیستم فوکوس GFX ضعیف یا به‌دردنخور است بلکه دوربین‌های فول فریم کنونی موجود در بازار، عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می‌دهند.

تعداد فریم بر ثانیه و سرعت کارکرد دوربین هم از جمله عواملی هستند که GFX فوجی را برای بسیاری از انواع عکس‌برداری نامناسب می‌کنند. به‌طور کلی، عکاسی از رویداد‌های ورزشی، حیات وحش، مراسم‌ها و رخدادهای خبری با دوربین‌های مدیوم فرمت بسیار دشوار است. به این موارد، کمبود امکانات ویدئویی فوق‌العاده‌ای که این روزها در بسیاری از فول فریم‌ها به چشم می‌خورند را هم اضافه کنید.

دوربین‌های مدیوم فرمت به‌طور عمومی دوربین‌های کم‌سرعتی هستند و به همین دلیل، جذابیت زیادی برای بسیاری از عکاسان ندارند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که دوربین‌های مدیوم‌فرمت در عمل تنها در عکاسی محیط‌های کنترل‌شده و آهسته موثر هستند و این یعنی فوجی‌فیلم خود را از بخش عظیمی از بازار صنعت عکاسی حذف کرده است.

کیفیت عکس آن‌قدرها هم اهمیت ندارد

فوجی GFX 50S کیفیت تصویری عالی دارد و جزئیات زیادی توسط لنزهای آن ثبت می‌شوند. محدوده‌ی دینامیکی موجود در تصاویر خروجی این دوربین انعطاف‌پذیری بالایی را در فرآیند پس‌پردازش عکس به شما می‌دهد. اما نکته این است که در اکثر کاربردهای دنیای واقعی تفاوت‌ها در کیفیت تصویر آن‌چنان به چشم نمی‌آیند. این تفاوت تنها در حدود نهایی قابل توجه هستند. به‌عنوان مثال، اگر قصد داشته باشید عکس‌های خود را تا ۵ استاپ بازیابی کنید یا مثلا عکس‌ها را تا آخرین حد زوم کنید آن‌گاه تفاوت در کیفیت را متوجه خواهید شد. در مقایسه با دوربین فول فریم Sony a7R II، تفاوت در کیفیت تصاویر تنها به اندازه‌ی یک استاپ است. متاسفانه در ازای این میزان بهبود کیفیت، امکانات ارزشمند زیادی نسبت به یک دوربین فول فریم را از دست می‌دهید. به‌علاوه، سرعت عملکرد، لنزهای در دسترس، تجهیزات جانبی و میزان انعطاف‌پذیری که دوربین‌های فول فریم ارائه می‌دهند برای بیشتر عکاسان کاربردی‌تر و ارزشمندتر هستند. تعداد عکاسانی که به بهترین کیفیت تصویر نیاز دارند بسیار کمتر از آن‌هایی است که به امکانات و ویژگی‌های کاربردی سیستم دوربین اهمیت می‌دهند.

فوجی فیلم GFX 50S و سونی

دوربین ۵۱.۴ مگاپیکسلی فوجی فیلم GFX 50S (راست) در مقابل سونی ۴۲ مگاپیکسلی a7R II

قیمت مدیوم فرمت‌ها هنوز هم بالا است

با اینکه فوجی GFX با برچسب قیمت ۵۸۵۰ دلاری یکی از ارزان‌ترین دوربین‌های مدیوم فرمت بازار محسوب می‌شود، اما همچنان از محدوده‌ی بودجه‌ی تعداد زیادی از عکاسان خارج است. ساخت مدیوم فرمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر هم به دلیل هزینه‌ی بالای سنسور بزرگ‌ این رده از دوربین‌ها مشکل به‌نظر می‌رسد. اگرچه شایعاتی مبنی بر ورود یک دوربین مدیوم‌فرمت ارزان‌تر به بازار به گوش می‌رسد، اما هنوز قیمت آن بیشتر از دو برابر بسیاری از دوربین‌های فول فریم خواهد بود.

اگر قصد داشته باشید دوربین فوجی GFX 50S با یک لنز  110mm f/2.0 خریداری کنید باید در حدود ۸ هزار دلار هزینه کنید. این عدد را با قیمت دوربین D850 نیکون (۳۳۰۰ دلار) به‌علاوه‌ی یک لنز 85mm f/1.4 Art سیگما (۱۲۰۰ دلار) مقایسه کنید. از لحاظ کیفیت تصویر تفاوت بین دو سیستم ناچیز است در حالی که D850 امکانات کاربردی بسیار بهتر و ارزش خرید بالاتری دارد.

Nikon D850 vs Fujifilm GFX 50S نیکون و فوجی فیلم

اگر فوجی فول‌فریم ساخته بود

دوربین Fujifilm GFX 50S در فوریه ۲۰۱۷ تقریبا یک سال و نیم قبل از آنکه نیکون و کانن اولین دوربین‌ فول فریم خود را معرفی کنند به بازار معرفی شد. تصور کنید در آن مقطع فوجی فیلم به جای دوربین مدیوم فرمت خود یک دوربین فول فریم عرضه می‌کرد. در چند سال اخیر، سونی و فوجی دو شرکت اصلی تولید‌کننده‌ی بدون آینه‌ها بوده‌اند. در حالی که سونی تصمیم گرفت به عرصه دوربین‌های فول‌فریم وارد شود، فوجی در بازار APS-C باقی ماند و به توسعه‌ی مدیوم فرمت خود ادامه داد. به دلیل تفاوت آشکار در سهم بازار و تعداد دوربین‌های فروخته‌شده، سونی در حال پیشی گرفتن از فوجی است. این اتفاق به دلیل آن نیست که سونی دوربین‌ها و لنز‌های بهتری می‌سازد؛ به اعتراف کاربران، دوربین‌ها و لنزهای سری X فوجی بسیار عالی هستند و حتی در بعضی جنبه‌ها بر دوربین‌های سونی برتری دارند. واضح است که ورود به بازار فول فریم چنین موفقیتی را برای سونی به ارمغان آورده است.

واقعیت این است که فوجی و دوربین‌هایش چندان پرطرفدار نیستند. سیگما تایید کرده است که دیگر قصد ندارد لنزهای جدیدی برای سیستم فوجی ارائه دهد چرا که دوربین‌هایش در حال حاضر سهم اندکی از بازار را در اختیار دارند و توسعه‌ی لنزهای جدید برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. با نگاه به سیستم X فوجی می‌توانیم تصور کنیم یک دوربین فرضی فول فریم فوجی می‌توانست چه دوربین پرباری باشد. همان‌طور که سونی با ارائه‌ی مداوم دوربین‌های مملو از امکانات جذاب سود سرشاری در صنعت عکاسی به‌دست آورد، فوجی فیلم نیز می‌توانست جزو تولید‌کنندگان پیشرو در این بازار باشد.

از آنجا که بدون آینه‌ها آینده‌ی صنعت دوربین‌های عکاسی را شکل می‌دهند، نیکون (Z7) و کانن (EOS R) هم دوربین‌های بدون آینه خود را روانه‌ی بازار کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد فوجی اساسا با تولید مدیوم فرمت مرتکب اشتباه فاحشی شده است و با دوربین‌های APS-C هم توانایی‌های خود را به‌خوبی نشان نمی‌دهد. به‌طور حتم یک دوربین فول‌فریم فوجی توازن کاملی بین این دو ایجاد خواهد کرد.

کانون EOS R و نیکون Z7

کانون EOS R (چپ) و نیکون Z7 (راست)

سخن آخر

دوربین‌های سری X فوجی برای کاربردهای حرفه‌ای بسیار موثر هستند و از لحاظ عملکرد رقیب سرسختی برای فول فریم‌ها به حساب می‌آیند. اما مشکل آن‌ها از آنجا شروع می‌شود که این دوربین‌ها به سنسورهای کراپ محدود شده‌اند و دوربین مدیوم فرمت این شرکت هم هنوز از بسیاری از دوربین‌های فول فریم گران‌تر و ناکارآمدتر است.

فوجی فیلم یک شرکت تجاری است و به‌طور حتم سود و درآمد اولویت‌های اصلی‌اش هستند. آن‌ها این فرصت را داشتند تا با توسعه‌ی یک سیستم فول فریم منفعت زیادی از پر کردن خلا موجود در بازار بدون آینه‌ها کسب کنند. متاسفانه، این فرصت از دست رفته و سونی گوی سبقت را از فوجی ربوده است.

واقعیت آن است که بازار فول فریم به شکل قابل توجهی بزرگتر از مدیوم فرمت است. فوجی می‌توانست رقیب اصلی Sony باشد و سهم بسیار بیشتری از بازار نسبت به آن چیزی که هم‌اکنون دارد داشته باشد. چندی پیش، سونی بالاترین سهم فروش دوربین‌های فول فریم در آمریکا را به خود اختصاص داد. از آنجا که کانن و نیکون هم دوربین‌های فول فریم بدون آینه‌ی خود را روانه‌ی بازار کرده‌اند، شاید دیگر برای فوجی خیلی دیر شده باشد و این شرکت احتمالا به دلیل انتخاب اشتباه مدیوم فرمت به جای فول فریم همچنان در حاشیه باقی بماند. نظر شما درباره‌ی آینده فوجی فیلم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات