سونی a9 در مقابل نیکون D5 و کانن 1DX Mark II؛ کدام ویژگی برای حرفه‌ای‌ها جذاب‌تر است؟

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
دوربین فول‌فریم a9 سونی با جابه‌جا کردن استانداردهای دوربین‌های بدون آینه، به رقیبی برای پرچم‌داران DSLR نیکون و کانن تبدیل شده است.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

    هفته‌ی گذشته سونی با رونمایی از عضو جدید خانواده‌ی دوربین‌های آلفای خود توانست سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به راه بیندازد. دوربین بدون آینه‌ی فوق سریع جدید سونی a9 نام دارد و بنا به ادعای کمپانی ژاپنی، «عملکردی غیر قابل مقایسه با تمامی دوربین‌ها، چه بدون آینه و چه SLR» در اختیار عکاسان قرار خواهد داد.

    به نظر می‌رسد سونی با ساخت a9 توانسته است بسیاری از مشکلات سری a7 (و به طور کلی دوربین‌های بدون آینه) را برطرف کند؛ به‌طوری‌که این پرچم‌دار بدون آینه‌ی سونی حالا دیگر به عنوان رقیب مستقیم پرچم‌داران DSLR یعنی دو دوربین Canon EOS 1D X Mark II و Nikon D5 در نظر گرفته می‌شود.

    سونی a9 در مقابل نیکون d5 و نیکون 1dx mark ii

    دوربین‌های DSLR نیکون D5 و کانن 1DX Mark II به عنوان نزدیک‌ترین رقبای دوربین بدون آینه‌ی a9 سونی در نظر گرفته می‌شوند

    با توجه به اینکه دوربین سونی هنوز به بازار عرضه نشده است، برای مقایسه‌ی آن با رقبا فعلا باید تنها به مقایسه‌ی مشخصات روی کاغذ اکتفا کنیم.

     

      

    Sony A9

      

    Nikon D5

      

    Canon 1D X Mark II

      

    قیمت:

     $4,500.00

    $6,496

     $5,999.00 

      سنسور:

    Stacked 24.2 MP full-frame CMOS

    20.8 MP

    20,2 MP

     اتوفوکوس: 

    693 point focal plane phase detection AF points with 60 AF/AE tracking calculations per second.

    Multi-CAM 20K AF sensor module featuring 153 focus points with 99 cross-type sensors

    61 points (Cross-type AF points: Max. 41 points)

    فریم‌ریت:

    Up to 20 frames per second (UHS-II cards). Buffer at 241 RAW / 362 JPEG images.

    12 frames per second up to 200 images (RAW) using the XQD storage system.

    Up to 14 frames per seconds shooting from the viewfinder / 16 FPS from Live view. Buffers at 170 images RAW using the CFast 2.0 system.

      ISO:

    100-51200 expandable to 50-204800

    100-102,400 expandable to 3,328,000

    100–51200 expandable to 409,600

     عمر باتری:

        480 shots

    3,780 shots or 110 minutes of HD footage

    1,210 shots

     فیلم‌برداری: 

         4K support

    4K support

    4K support

    وزن/ابعاد:

    Approx. 673 g / approx. 1 lb 7.7 oz with battery and memory card. Approx. 126.9mm x 95.6mm x 63.0mm/Approx. 5 x 3 7/8 x 2 1/2 inches

    49.6 oz. (1,405 g) with battery and two XQD memory cards. 6.3 in. (160 mm) x 6.3 in. (158.5 mm) x 3.7 in. (92 mm)

    Approx. 47.27 oz. / 1340g (Body only, without battery or cards. 6.22 x 6.60 x 3.25 in. / 158.0 x 167.6 x 82.6mm

    اگرچه ویژگی‌های دوربین a9 سونی، آن را در دسته‌ای کاملا مجزا نسبت به نزدیک‌ترین رقیبانش قرار می‌دهد؛ اما اگر یک عکاس حرفه‌ای بخواهد دوربینی شبیه به a9 انتخاب کند، قطعا از بین نیکون D5 و کانن 1DX Mark II به انتخاب خواهد پرداخت.

    پردازنده و سنسور

    دوربین a9 سونی برای اولین بار در جهان از طراحی فول فریم انباشته (Stacked) استفاده می‌کند که رزولوشن ۲۴.۲ میلیون پیکسلی را برای آن به ارمغان آورده است. این طراحی جدید باعث می‌شود که سرعت پردازش اطلاعات در a9 تا ۲۰ برابر دوربین‌های بدون آینه‌ی فول فریم قبلی سونی سریع‌تر باشد.

    موتور پردازش تصاویر bionz x سونی

    علاوه بر این، سنسور دوربین سونی به موتور پردازش تصویر BIONZ X جدید و یک پردازنده‌ی فرانت‌اند LSI مجهز شده است.

    دو دوربین دیگر نیز از سنسور فول‌فریم بهره می‌برند؛ اما هیچکدام از طراحی انباشته‌ی a9 برخوردار نیستند. این موضوع باعث شده است رزولوشن D5 نیکون و 1DX Mark II کانن به ترتیب برابر با ۲۰.۸ و ۲۰.۲ مگاپیکسل باشد. البته اگر ملاک اصلی شما برای انتخاب دوربین رزولوشن است، سنسور ۴۲.۴ مگاپیکسلی دوربین a99 II سونی، رزولوشن به‌مراتب بیشتری در اختیارتان قرار خواهد داد.

    اتوفوکوس

    عملکرد اتوفوکوس a9، از جمله مهم‌ترین نقاط قوت این دوربین به شمار می‌رود. سونی امیدوار است این ویژگی دوربین جدیدش بتواند عکاسان ورزشی بسیاری را به خود جذب کند. سیستم‌های تشخیص فاز که تا همین چندی پیش به عنوان واحدی جدا از سنسور در دوربین به کار می‌رفتند؛ حالا به لطف پیشرفت‌های تولیدکنندگان چیپ از جمله سونی، در خود سنسور تعبیه می‌شوند. این کار باعث کاهش ابعاد و افزایش زمان پاسخگویی سنسور می‌شود.

    سیستم ۶۹۳ نقطه‌ای تشخیص فاز a9 که قادر است با سرعت ۶۰ بار بر ثانیه محاسبات ردیابی اتوفوکوس (AF tracking) را به انجام برساند، در هیچ دوربینی مشابه ندارد. سیستم اتوفوکوس هیبریدی این دوربین ۲۵ درصد از دیگر دوربین سونی یعنی A7R II سریع‌تر است که آن را برای ثبت لحظه‌های ناب، به گزینه‌ای فوق‌العاده مناسب تبدیل می‌کند. علاوه بر این، نقاط فوکوس a9 تا ۹۳ درصد فریم را پوشش می‌دهند.

    سیستم اتوفوکوس دوربین a9 سونی

    a9 از سیستم اتوفوکوس ۶۹۳ نقطه‌ای با پوشش ۹۳ درصدی فریم بهره می‌گیرد

    برای مقایسه، D5 نیکون سیستم اتوفوکوس ۱۵۳ نقطه‌ای دارد که از این میان تنها ۵۵ نقطه قابل انتخاب و بقیه متقاطع (cross-type) هستند. سیستم اتوفوکوس کانن 1DX نیز ۶۱ نقطه دارد که از این میان ۴۱ عدد کراس-تایپ هستند. در قسمت سنسور، تنها زمینه‌ای که سونی در آن نسبت به رقبا برتری ندارد، حساسیت (Sensitivity) است. از لحاظ حساسیت، نیکون با دوربین D5 و حساسیت 4EV- نسبت به بقیه عملکرد بهتری دارد. (حساسیت a9 برابر با 3EV- است.)

    لرزش‌گیر تصویر

    a9 به لطف وجود لرزش‌گیر ۵ محوره و سرعت شاتر ۵ استاپ، عملکرد بهتری برای عکاسی بدون پایه (روی دست) در سرعت‌های پایین شاتر یا نور کم دارد. دوربین a99 II سونی نیز از یک لرزش‌گیر ۵ محوره استفاده می‌کند، اما سرعت شاتر آن ۴.۵ استاپ است.

    دوربین a9 سونی

    a9 بر خلاف D5 و 1DX Mark II برای لرزش‌گیری تنها به لنز وابسته نیست

    نیکون D5 و کانن 1DX Mark II، هیچ‌کدام از لرزش‌گیر ادغام‌شده در بدنه‌ی دوربین استفاده نمی‌کنند. این دوربین‌ها در عوض برای ثبت تصاویر بدون لرزش، به لنزهای مجهز به لرزش‌گیر وابسته هستند که البته باید توجه داشت هر لنزی چنین قابلیتی ندارد.

    سرعت شاتر

    به لطف طراحی بدون آینه، a9 از شاتر الکترونیکی استفاده می‌کند که باعث می‌شود سرعت شاتر به‌مراتب افزایش پیدا کند و (بر خلاف SLR-ها) عکاسی در سکوت مطلق انجام بگیرد. این ویژگی باعث می‌شود دوربین سونی برای عکاسی در موقعیت‌هایی که سکوت در آن‌ها الزامی است (مانند عکاسی از مسابقات گلف) بسیار مناسب باشد.

    بیشینه‌ی سرعت a9 به 1/32000 می‌رسد و این در حالی است که رقبای این دوربین به دلیل استفاده از شاتر مکانیکی، در بهترین حالت به سرعت 1/8000 خواهند رسید. سرعت بالای شاتر علاوه بر ثبت حرکات سریع، برای عکس‌برداری با دیافراگم‌های عریض در شرایط نوری بالا و بدون استفاده از فیلتر کاهنده‌ی نور (ND Filter) بسیار مناسب است.

    نرخ فریم

    از دیگر زمینه‌هایی که a9 در آن نسبت به دو رقیب مطرح خود عملکرد بهتری نشان می‌دهد، فریم‌ریت عکاسی است؛ ویژگی که باعث می‌شود این دوربین برای عکاسان ورزشی بسیار جذاب باشد. a9 قادر است با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه، ۲۴۱ عکس RAW یا ۳۶۲ عکس JPEG را بدون خاموشی (Blackout) به ثبت برساند. (در دوربین‌های DSLR هنگام عکاسی در حالت Live View، بعد از ثبت هر عکس نمایشگر برای مدتی سیاه می‌شود که به آن Blackout می‌گویند.)

    برای مقایسه، سرعت تصویربرداری نیکون D5 تنها ۱۲ یا ۱۴ فریم بر ثانیه در حالت Live View است و بافر آن گنجایش ۲۰۰ عکس RAW دارد. کانن 1DX Mark II نیز با سرعت ۱۴ یا ۱۶ فریم بر ثانیه در حالت Live View تصاویر را به ثبت می‌رساند. اما نکته‌ی مهم‌تر از سرعت این است که عکاسی با هیچکدام از آن‌ها مانند a9 بدون Blackout نخواهد بود.

    نمایاب

    می‌توان در مدح ویوفایندرهای اپتیکال و مذمت ویوفایندرهای الکترونیکی مقالات مفصلی نوشت؛ اما به هر حال دوربین a9 سونی بنا به ماهیت بدون آینه‌ی خود مجبور است از ویوفایندر الکترونیکی استفاده کند.

    نمایاب (ویوفایندر) الکترونیکی دوربین بدون آینه سونی

    خبر خوش اما این است که ویوفایندر ۳.۶ مگاپیکسلی دوربین جدید سونی، بالاترین رزولوشن را در بین تمامی ویوفایندرهای الکترونیکی به‌کاررفته در دوربین‌های سونی تا به امروز به خود اختصاص داده و علاوه بر آن دوبرابر نسبت به A7R II روشن‌تر است. پردازنده‌ی LSI و چیپ قدرتمند جدید سونی نیز باعث می‌شوند ویوفایندر a9 بدون لگ و با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه، نما را از هر ویوفایندر الکترونیکی دیگری نزدیک‌تر به واقعیت نشان بدهد.

    در سوی دیگر، هر دو دوربین D5 نیکون و 1DX Mark II کانن از ویوفایندرهای اپتیکال با بزرگ‌نمایی 0.72x و 0.76x استفاده می‌کنند.

    نمایشگر

    سونی که تا چندی پیش علاقه‌ای به استفاده از نمایشگرهای متحرک در دوربین‌های خود نداشت، به‌تازگی در چندین مدل از دوربین‌هایش به استفاده از این صفحات روی آورده است. نمایشگر a9 علاوه بر لمسی بودن، از یک طراحی منعطف و متحرک بهره می‌گیرد.

    نمایشگر دوربین a9 سونی

    این ویژگی به‌صورت خاص هنگام عکس‌برداری در زوایای سخت و به‌طور کلی هنگام فیلم‌برداری بسیار مفید خواهد بود؛ هرچند رزولوشن پایین ۱.۴ مگاپیکسلی نمایشگر a9 اندکی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

    نمایشگرهای D5 و 1DX Mark II نیز هر دو لمسی، اما ثابت هستند و رزولوشن آن‌ها به ترتیب برابر با ۲.۳ و ۱.۶ مگاپیکسل است.

    فیلم‌برداری

    دوربین جدید سونی همان‌طور که انتظار می‌رفت، می‌تواند ویدئوهایی با رزولوشن 4K به ثبت برساند. قابلیت ضبط 4K دوربین a9، درست مانند دیگر دوربین سونی یعنی a99 II از طریق خوانش کامل پیکسل‌ها و بدون ادغام (Pixel Binning) صورت می‌پذیرد.

    فیلم‌برداری فول اچ‌دی برای ثبت ویدئوهای اسلوموشن ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ای از دیگر قابلیت‌های فیلم‌برداری این دوربین است. هر دو دوربین نیکون 5D و کانن 1DX Mark II نیز قادر به ثبت ویدئوهای 4K هستند؛ با این تفاوت که دوربین کانن تنها دوربینی است که می‌تواند با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه به ضبط ویدئو در رزولوشن 4K بپردازد.

    مموری کارت

    تمامی دوربین‌های مورد مقایسه در این مطلب از دو درگاه کارت حافظه استفاده می‌کنند؛ هرچند ویژگی‌های این درگاه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

    درگاه مموری دوربین a9 سونی

    دوربین a9 از یک درگاه سازگار با فرمت سریع UHS-II بهره می‌گیرد و این درحالی است که نیکون با D5 دو گزینه‌ی «درگاه دوگانه‌ی XQD» و «درگاه دوگانه‌ی CF» را در اختیار عکاسان قرار داده است. کانن 1DX Mark II نیز از یک درگاه کارت CF و یک درگاه دیگر برای کارت‌های سریع‌تر CFast استفاده می‌کند.

    عمر باتری

    به دلیل ابعاد کوچک و همچنین بنا به ماهیت بدون آینه‌ی دوربین سونی، یکی از زمینه‌هایی که a9 در آن با اختلاف نسبت به دو رقیب اصلی خود عقب‌تر است، عمر باتری است. بنا به نتایج آزمایش‌های CIPA، با یک بار شارژ باتری a9 می‌توانید تنها ۴۸۰ بار عکس بگیرید. این در حالی است که دوربین کانن ۱۲۱۰ عکس و دوربین نیکون تعداد خارق العاده‌ی ۳۷۸۰ عکس را با هر بار شارژ به ثبت می‌رسانند.

    گریپ باتری دوربین a9 سونی

    می‌توان با استفاده از گریپ باتری، مدت زمان عکس‌برداری توسط a9 را بیش از دوبرابر افزایش داد

    اگرچه شاید منصفانه‌تر این باشد که a9 را در حالتی با D5 و 1DX Mark II مقایسه کنیم که از گریپ باتری استفاده می‌کند. در این حالت، می‌توان از ظرفیت دو باتری دیگر برای افزایش مدت زمان عکاسی a9 استفاده کرد.

    وزن و ابعاد

    یکی از مشخص‌ترین برتری‌های a9 نسبت به دوربین کانن و نیکون، وزن و ابعاد آن است. همان‌طور که در تصاویر زیر دیده می‌شود، a9 به مراتب از D5 و 1D X Mark II کوچک‌تر است.

    sony a9 vs canon 1dx mark ii
    sony a9 vs nikon d5

    دوربین سونی علاوه بر ابعاد کوچک‌تر، وزن به مراتب کمتری نیز نسبت به رقبای خود دارد. a9 با ۶۷۳ گرم وزن، بیش از دو برابر از دوربین ۱۴۰۵ گرمی نیکون و ۱۳۴۰ گرمی کانن سبک‌تر است. 

    قیمت

    باوجود تفاوت قیمت، هر سه‌ دوربین‌ به شدت گران هستند. با این وجود، دوربین a9 سونی با قیمت ۴۵۰۰ دلاری خود همچنان ۱۵۰۰ دلار از 1D X Mark II و ۲۰۰۰ دلار از D5 ارزان‌تر است.

    سخن پایانی

    در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت آهسته و پیوسته‌ی عکاسان حرفه‌ای و مشهوری چون مایکل یاماشیتا و بنجامین لویی به سمت دوربین‌های سونی هستیم. به نظر می‌رسد سونی در حال برطرف کردنِ یکی پس از دیگریِ معایب دوربین‌های بدون آینه (از جمله کیفیت ساخت پایین، کمبود لنز و نواقص ویوفایندرهای الکترونیکی) است.

    سونی به تازگی اعلام کرده است که با سبقت گرفتن از نیکون، به دومین برند دوربین‌های فول‌فریم تبدیل شده است. علاوه بر دست‌یابی به سهم بازار، سونی قصد دارد چهره‌ی خود نزد عکاسان حرفه‌ای را نیز بهبود ببخشد. نیکون و کانن همواره به پشتیبانی و خدمات حرفه‌ای مثال‌زدنی خود مشهور بوده‌اند و در نتیجه سونی با گسترش برنامه‌ی اختصاصی خود با نام «پشتیبانی از حرفه‌ای‌ها»، می‌خواهد فاصله‌‌اش را در این زمینه نیز با دو رقیب باسابقه‌ی خود به حداقل برساند.

    اگرچه شاتر بی‌صدا و عکس‌برداری با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه دغدغه‌ی هر عکاسی نیست؛ اما مجموعه ویژگی‌های a9 قطعا باعث موج جدیدی از مهاجرت حرفه‌ای‌ها به سمت سونی، مخصوصا در بین عکاسان ورزشی خواهد شد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات