بهترین دوربین های حرفه‌ای برای عکاسان نیمه‌حرفه‌ای

سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
مطالعه 28 دقیقه
دوربین‌های حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز، کاربران زیادی دارند و به همین دلیل نیز شرکت‌های مختلف محصولات بسیار جذابی با قیمت‌های مناسب به بازار عرضه کرده‌اند. اگر به عکاسی علاقه‌ی زیادی دارید، با اصول اولیه‌ی آن به خوبی آشنا هستید و به دنبال دوربینی توانمند برای ارتقای سطح عکاسی خود هستید، زومیت در این مقاله به بررسی دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای با قیمت متوسط پرداخته است.
تبلیغات

خریداران دوربین‌های عکاسی عموما به بررسی گزینه‌های موجود با توجه به بودجه خود می‌پردازند. در این راهنمای خرید نیز به بررسی بهترین دوربین‌های حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز (ILC Interchangeable Lenz Cameras) خواهیم پرداخت که با توجه به برچسب قیمتی خود عموما عکاسان نیمه‌حرفه‌ای (Consumer) یا به عنوان دوربین دوم برای عکاسان حرفه‌ای مصرف می‌شوند. اگر با عکاسی آشنایی خوبی دارید و قصد جدی بر ادامه‌ی این رشته هنری دارید و در عین حال به دوربینی توانمند و نه چندان گران قیمت احتیاج دارید، با زومیت همراه باشید.

دوربین‌های نیمه حرفه‌ای

در این راهنمای خرید دوربین‌های بررسی شده برچسب قیمتی ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار را دارند. گزینه‌های موجود در این رده را انواع DSLR و نمونه‌های بدون آینه تشکیل داده‌اند که توانایی بسیار بالایی در عکاسی در شرایط مختلف را دارند. همچنین دوربین‌های این رده به منظره‌یاب‌های باکیفیتی چه از نوع چشمی و چه از نوع الکترونیکی در کنار دکمه‌های کنترلی گسترده مجهز هستند. تفاوت عمده‌ی دوربین‌های موجود در لیست ما، عملکرد در فوکوس و قابلیت‌های فیلمبرداری است.

اکثر دوربین‌های موجود در این رده‌ی قیمتی به سنسور‌های APS-C یا میکرو چهارسوم مجهز شده‌اند. اندازه‌ی سنسور‌ دوربین نقش عمده‌ای در کیفیت عکس‌های خروجی ایفا می‌کند و هر میزان که سنسور از ابعاد بزرگ‌تری برخوردار باشد، پتانسیل کیفیت بهتر و کنترل بیشتری روی عمق تصاویر وجود خواهد داشت. سنسور‌های APS-C‌ از ابعاد بزرگتری نسبت به انواع میکرو چهار سوم برخوردار هستند، اما تفاوت ذکر شده بسیار اندک است. سنسور‌های مذکور ابعاد بسیار بزرگ‌تری نسبت به نمونه‌ی یک اینچی دارند که یکی از دوربین‌های این رده‌ی قیمتی به آن مجهز است.

اندازه‌ی سنسورها

مسلما تفاوت دوربین‌های این رده تنها در اندازه‌ی سنسور آن‌ها نیست امکانات و نحوه‌ی عملکرد متفاوتی دارند. در این راهنمای خرید به بررسی گزینه‌های بسیار جذابی خواهیم پرداخت که بدنه‌ی مقاوم در برابر گرد وغبار، توانایی فیلمبرداری 4K و عکاسی پیاپی با فوکوس خودکار و نرخ بسیار بالا قابلیت‌های ویژه‌ی هرکدام از دوربین‌های موجود است.

در نهایت پیش از آغاز بررسی دوربین‌ها لازم به ذکر است که بهترین گزینه‌ی اعلام شده، همواره بهترین گزینه‌ی موجود در تمام مناطق کشور نخواهد بود. تعداد لنز‌ها و لوازم جانبی موجود در کنار قیمت، شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش از دیگر نکاتی است که با توجه به محل زندگی خود، باید همواره مد نظر داشته باشید. قیمت ذکر شده برای تمامی دوربین‌ها نیز با کیت لنز استاندارد است و بدون لنز قیمت به مراتب ارزان‌تری خواهند داشت.

قیمت: ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان (۱۰۵۰ دلار)

760D یکی از دو دوربین کانن است که به سنسور ۲۴.۲ مگاپیکسلی APS-C مجهز شده است. این دوربین از طراحی جدید‌تری نسبت به نسل‌های گذشته‌ی خانواده‌ی Rebel برخوردار است. تغییرات انجام شده منججر به بهبود ارگونومی دوربین شده‌اند. بخش اعظمی از قسمت پشتی 760D توسط نمایشگر لمسی و چرخان دوربین احاطه شده است که انعطاف بالایی به عکاس جهت عکاسی در شرایط مختلف را می‌دهد. اما متاسفانه شارژدهی باتری در 760D نسبت به نسل قبلی خود کاهش را تجربه کرده است و اکنون با هر بار شارژ کامل باتری توانایی ثبت ۴۴۰ عکس را دارید که از میانگین دوربین‌های این رده نیز بسیار پایین‌تر است.

یکی دیگر از تغییرات بزرگ 760D، سیستم فوکوس خودکار آن است که از EOS 7D‌ به عاریت گرفته شده که بسیار پیشرفته‌تر از نمونه‌ی به کار رفته در تمامی دوربین‌های سری Rebel است. البته باید در نظر داشته باشید با وجود حرکت مثبت کانن در این بخش، سیستم فوکوس 760D را نمی‌توان نقطه‌ی قوت آن نسبت به رقبایش عنوان کرد. این سیستم فوکوس از ۱۹ نقطه‌ی متقاطع در منظره‌یاب و نسل سوم فوکوس هیبریدی CMOS در لایو ویو (نمایشگر) بهره می‌برد. اگرچه که عملکرد فوکوس خودکار تک نقطه‌ای در این دوربین خوب است، اما ضعف انتخاب نقطه‌‌ای از سوژه برای تعقیب آن به وضوح مشاهده می‌شود. همچنین در 760D از تشخیص چهره در منظره‌یاب بهره‌مند نخواهید بود و تنها امکان استفاده از آن را در لایو ویو خواهید داشت. با این که عملکرد تشخیص چهره و تعقیب سوژه در لایو ویو در دسترس است، اما عموما به مشکلات عدیده‌ای در این بخش بر خواهید خورد.

همانطور که از محصولی از سری Rebel انتظار می‌رفت، 760D عملکرد بسیار خوبی کیفیت عکس‌های خروجی از خود به نمایش می‌گذارد. سنسور ۲۴.۲ مگاپیکسلی جدید این دوربین با وجود افزایش رزولوشن و ارایه‌ی مزایای آن اعم از نمایش جزئیات بیشتر در عکس‌ها، معایبی نسبت به نمونه‌های پیشین ندارد. گستره‌ی دینامیکی نسبت نسل گذشته بهبود را تجربه کرده است و عملکرد دوربین در شرایط نوری ضعیف و ایزو‌های بالا همچنان جز بهترین‌های رده‌ی خود است. کانن تبحر بالای خود در تولید تصاویر JPEG را با رندر زیبای رنگ‌ها، ثبت طبیعی رنگ پوست و کنترل مناسب نویز، مجددا به رخ رقبای خود کشیده است.

760D در بخش فیلمبرداری توان رقابت با بهترین‌های این کلاس از دوربین‌ها را ندارد. این دوربین قابلیت ضبط ویدیو‌های 4K یا نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را ندارد. اما نسل سوم سیستم فوکوس هیبریدی CMOS توانایی به مراتب بهتری نسبت به رقبای مجهز به سیستم فوکوس تشخیص تضاد را ارایه می‌دهد. مود HDR‌ نیز کمک زیادی به افزایش گستره‌ی دینامیکی می‌کند. البته در نظر داشته باشید که این حالت تنها در فیلمبرداری با رزولوشن 720P در دسترس است. کیفیت کلیپ‌های ضبط شده با دوربین نیز در شرایط نوری ضعیف و مساعد بسیار خوب است.

760D‌ نقطه‌ی عطفی در تاریخ سری Rebel است و بهبود‌های زیادی نسبت به گذشته تجربه کرده است. اگرچه گستره‌ی دینامیکی این دوربین در عکس‌برداری با فرمت RAW و تعقیب سوژه‌ی فوکوس خودکار آن به خوبی رقبای موجود در این کلاس نیست، اما ترکیب نمایشگر لمسی، ارگونومی خوب و کیفیت بسیار خوب عکس‌های خروجی در فرمت‌های RAW و JPEG، 760D را به گزینه‌ی مناسبی برای علاقه‌مندان به محصولان کانن تبدیل کرده است.

در نهایت نیز لازم به ذکر است 760D برادر مشابهی با نام 750D‌ دارد که از مشخصات یکسانی با خود بهره می‌برد. 750D تنها در بعضی امکانات و قابلیت‌های افزوده مانند نمایشگر اطلاعات بالای دوربین و حلقه‌ی کنترلی کمبود دارد. با این حال با توجه به عملکرد بسیار نزدیک این دو دوربین در کنار قیمت به مراتب پایین‌تر ۲.۲۰۰.۰۰۰ تومانی 750D در ایران، خرید این دوربین نیز بسیار توصیه می‌شود.

بهترین دوربین حرفه‌ای

نقاط قوت

  • کیفیت تصاویر خوب
  • نمایشگر ۳ اینچی لمسی و چرخان
  • وای‌فای و NFC

نقاط ضعف

  • تعقیب سوژه‌ی ضعیف
  • گستره‌ی دینامیکی ضعیف‌تر از رقبا
  • عمر باتری اندک

کانن EOS 70D

قیمت: ۲.۹۰۰.۰۰۰ تومان (۱۱۰۰ دلار)

70D نهمین دوربین DSLR مخصوص عکاسان نیمه حرفه‌ای است که جهت بهبود عملکرد فوکوس خودکار در حالت لایو ویو، سیستم فوکوس خودکار هوشمند Dual Pixel را با خود به همراه دارد. نمونه‌ی بهینه‌تر شده‌ی این سیستم پس از مدتی در 7D Mark II معرفی شد. تکنولوژی نام‌برده به تنهایی ارزش خرید این دوربین را در سطح بسیار بالاتری نسبت به 760D، به خصوص برای مقاصد فیلمبرداری، قرار می‌دهد. 70D عموما با لنز ۱۳۵-۱۸ میلی‌متری F3.5-5.6 عرضه می‌شود که قابلیت فوکوس سریع و بی‌صدا را برای مقاصد فیلمبرداری به ارمغان می‌آورد.

کانن 70D به حلقه‌های کنترلی دوگانه در کنار نمایشگر لمسی مجهز شده است. با وجود استفاده از پلی‌کربنات، با در دست گرفتن 70D علاوه بر راحتی و ارگونومی بالا، حس محصولی مستحکم به کاربر القا می‌شود. کیفیت تصاویر JPEG‌ این دوربین در هر شرایطی جز بهترین‌های کلاس خود است. البته این دوربین کانن نیز از ضعف گستره‌ی دینامیکی در عکاسی با فرمت RAW رنج می‌برد و جزئیات مناسبی را در سایه‌های مشاهده نخواهید کرد. اما تصاویر JPEG با رندر عالی رنگ‌ها و نویز کم در ایزو‌های بالا، جز بهترین‌های این رده از دوربین‌ها است.

بهترین دوربین حرفه‌ای- کانن 70d

در بخش فیلمبرداری 70D تنها قابلیت ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد که با توجه به استاندارد‌های موجود قابل قبول نیست؛ اما کیفیت کلیپ‌های ضبط شده بسیار خوب هستند. امکان اعمال تنظیمات دستی حین فیلمبرداری در دسترس هستند. امکان تنظیم سطح اصوات نیز موجود است البته در نظر داشته باشید که 70D  فاقد خروجی هدفون برای بررسی صوت است. میکروفن‌های داخلی استریو در کنار ورودی میکروفن کمک شایانی به ضبط کلیپ‌های حرفه‌ای می‌کند. در نهایت نیز باید به سیستم فوکوس Dual Pixel اشاره کرد که به وسیله‌ی آن امکان تغییر یا تثبیت فوکوس با لمس سوژه‌ی مورد نظر بدون ایجاد لرزش یا از فوکوس خارج شدن سوژه را به فیلمبردار می‌دهد.

70D یکی از بهترین گزینه‌های موجود جهت ثبت کلیپ‌های تصویری آسان است و به وسیله‌ی Dual Pixel نیز قادر به فوکوس سریع، راحت و دقیق سوژه خواهید بود. اگر صاحب تعدادی از لنز‌های کانن هستید و به دوربینی با قابلیت‌های بالا در عکاسی و فیلمبرداری احتیاج دارید، 70D را در اولویت خود قرار دهید.چند هفته‌ی پیش 80D جایگزین 70D رسما رونمایی شد و در این مقاله می‌توانید با تغییرات آن آشنا شوید بدون شک با عرضه‌ی عمده‌ی این محصول در بازار انتخاب آن در اولویت قرار می‌گیرد.

نقاط قوت

  • کیفیت تصاویر بسیار خوب
  • تجربه‌ی عکس‌برداری دلنشنین
  • فوکوس سریع در فیلمبرداری
  • عکس‌برداری پیاپی بسیار سریع

نقاط ضعف

  • کمبود گستره‌ی دینامیکی در برابر رقبا
  • منظره‌یاب کوچک برای این کلاس از دوربین‌ها
  • عدم عکاسی پیاپی در حالت لایو ویو

نیکون V3 1

قیمت: ۱.۹۰۰.۰۰۰ تومان (۱۱۰۰ دلار)

1 V3 پرچمدار دوربین‌های بدون آینه نیکون است. نیکون بدنه‌ی این دوربین را به تعدادی از دکمه‌های کنترلی قابل سفارشی‌سازی مجهز کرده است تا کاربران به راحتی قادر به اعمال تنظیمات شخصی خود باشند. در بعضی از بازار‌های جهان به همراه دوربین، دستگیره‌، منظره‌یاب و لنز ۳۰-۱۰ میلی‌متری F3.5-5.6 عرضه می‌شود. بسته‌ی نام برده از قیمت بالایی برخوردار است. به خصوص که 1 V3 از سنسور کوچک یک اینچی بهره می‌برد.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، 1 V3 از سنسور ۱۸.۴ مگاپیکسلی ۱ اینچی با سیستم فوکوس تشخیص فازی بهره می‌برد. این مشخصه باعث شده است تا V3 در زمینه‌ی عکاسی پیاپی به همراه فوکوس خودکار، با نرخ فوق‌العاده ۲۰ فریم بر ثانیه، به راحتی و با اختلاف تمام DSLRها را پشت سر بگذارد. کیفیت عکس‌های این دوربین نیز با توجه به سنسور ۱ اینچی آن بسیار خوب است. اما پتانسیل محدود این سنسور باعث شده است تا V3 یارای رقابت با رقبای مجهز به سنسور‌های ۲ تا ۳ برابر بزرگتر را در این بخش را نداشته باشد. در حالی که تصاویر خروجی در شرایط نوری مساعد و فرمت JPEG خوب هستند، نویز زیادی در تصاویر ثبت شده با فرمت خام RAW‌ مشاهده می‌شود و گستره‌ی دینامیکی نیز به خوبی سایر محصولات این رده از دوربین‌ها نیست.

نیکون 1 v3

در زمینه‌ی فیلمبرداری V3 قادر به پخش کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P‌ و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است. کیفیت کلیپ‌های ضبط شده توسط این دوربین خوب هستند و رنگ‌های دلنشین و جزئیات کافی به خوبی نمایش داده می‌شوند. با این حال V3 برای فیلمبرداران حرفه‌ای گزینه‌ی خوبی به شمار نمی‌رود و محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال امکان استفاده از فوکوس دستی در حین فیلمبرداری وجود ندارد.

در نهایت نیز باید به قیمت بالای این دوربین در قیاس با سایر دوربین‌های مجهز به سنسور‌های بزرگ‌تر را اشاره کرد. اگر قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری اولویت‌های شما هستند، گزینه‌های بسیار جذاب‌تر دیگری در این رده وجود دارد. با این حال نیکون 1 V3 به دلیل ابعاد کوچک بدنه، فوکوس خودکار بسیار سریع و نرخ فوق‌العاده‌ی عکاسی پیاپی گزینه‌ی مناسبی برای بعضی از کاربرد‌های خاص به شمار خواهد رفت.

نقاط قوت

  • فوکوس خودکار سریع و موثر
  • ابعاد کوچک و وزن سبک بدنه
  • نرخ عکاسی پیاپی با فوکوس خودکار خوب 

نقاط ضعف

  • اندازه‌ی سنسور کوچک
  • کیفیت عکاسی ضعیف نسبت به رقبا
  • خوانایی ضعیف نمایشگر در زیر نور آفتاب
  • قیمت زیاد

نیکون D5500

قیمت: ۲.۰۸۰.۰۰۰ تومان (۸۵۰ دلار)

بدون اغراق می‌توان D5500 را دوربینی توانمند در رده‌ی محصولات مجهز به سنسور APS-C‌ عنوان کرد. نیکون به واسطه‌ی D5500 دوربینی با قیمت مناسب و امکانات نمونه‌های گران‌تر را عرضه کرده است. این مساله بدین معنی است که چه عکاس نیمه‌حرفه‌ای باشید و به دنبال دوربینی قدرتمند با قیمت مناسب برای عکاسی حرفه‌ای در هر شرایطی هستید، یا عکاس حرفه‌ای باشید و به دنبال محصولی قدرتمند با قابلیت حمل بالا در کنار دوربین اصلی خود هستید، D5500 گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

D5500 از ابعاد کوچکی نسبت به سایر DSLR های کلاس خود بهره‌مند است؛ اما این مساله به معنی عملکرد ضعیف‌تر آن نیست. طراحی جدید بدنه‌ باعث شده است تا نگه داشتن و عکاسی با D5500 ساده‌تر از محصولات نسل پیشین این دوربین شود. همچنین می‌توان به ساختار یک تکه‌ی بدنه‌ی D5500 اشاره کرد که کمک زیادی به کاهش وزن آن کرده است. در حالی که تجهیز این دوربین به تنها یک حلقه‌ی کنترلی نقطه‌ی ضعف به شمار می‌آید، اما نمایشگر چرخان و لمسی به همراه رابط کاربری ساده باعث شده است تا احساس کمبودی در حین اعمال تنظیمات دستی احساس نشود. یکی از نوآوری‌های این دوربین، امکان استفاده از بخش راست نمایشگر به عنوان تاچ‌پد فوکوس خودکار حتی در حین عکاسی از طریق منظره‌یاب، است. وای‌فای داخلی نیز در D5500 تعبیه شده است. البته هنوز هم رابط کاربری اپلیکیشن‌های نیکون چندان خوب نیستند.

سرعت عمل D5500 بسیار خوب است و تقریبا بلافاصله پس از روشن شدن آماده‌ی عکاسی خواهد بود. سیستم فوکوس خودکار دوربین عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد و استفاده از سنسور فاصله سنج RGB برای تعقیب سوژه منجر به دقت بالای D5500 شده است. با این حال عکاسی پیاپی با فرمت خام RAW به دلیل بافر اندک دوربین، محدودیت‌هایی برای کاربران ایجاد خواهد کرد.

تفاوتی ندارد که به عکاسی با فرمت JPEG یا RAW بپردازید؛ کیفیت تصاویر خروجی D5500 عالی هستند. گستره‌ی دینامیکی در تصاویر RAW ایده‌آل است و جزئیات زیادی را در سایه‌ها نمایان خواهد کرد. نویز نیز به خوبی کنترل شده است و در شرایط نوری ضعیف از بهترین‌ عکس‌هایی که در این کلاس از دوربین‌ها امکان ثبت آن وجود دارد، بهره خواهید برد.

نمایشگر چرخان D5500 کمک زیادی به فیلمبرداری و فوکوس روان بر سوژه‌ها خواهد کرد. این دوربین توانایی ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن 1080P‌ و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. مود flat در کنار سنسور قدرتمند این دوربین امکان ساخت کلیپ‌هایی با قابلیت پس‌پردازش را فراهم می‌کند. البته عدم تعبیه‌ی الگوی گورخر، کنترل دیافراگم، تنظیم حساسیت و خروجی هدفون در D5500 باعث شده است تا فیلمبرداران حرفه‌ای علاقه‌‌‌ی زیادی به آن نشان ندهند. با این حال کیفیت فیلم‌های خروجی در شرایط نوری مساعد و ضعیف بسیار خوب هستند.

نیکون D5500 دوربینی سبک و کوچک نسبت به سایر محصولات DSLR این رده است. با وجود کمبود قابلیت‌های افزوده در بخش فیلمبرداری و بافر اندک، کیفیت عکس‌های خروجی و عملکرد فوکوس خودکار این دوربین عالی است.

بهترین دوربین حرفه‌ای- نیکون d5500

نقاط قوت

  • کیفیت تصاویر عالی با گستره‌ی دینامیکی خوب
  • بدنه‌ی کوچک با ارگونومی خوب
  • نمایشگر چرخان لمسی با قابلیت لمس و فوکوس بر سوژه
  • تعقیب سوژه‌ی خوب از طریق منظره‌یاب چشمی

نقاط ضعف

  • کمبود حلقه‌ی کنترلی دوم
  • عدم کنترل روی دریچه‌ی دیافراگم و ایزو در فیلم‌برداری
  • حافظه‌ی بافر محدود

نیکون D7200

قیمت: ۳.۷۰۰.۰۰۰ تومان (۱۴۰۰ دلار)

اگر کیفیت عکس‌ اولویت اصلی شما است، بدون تردید D7200 را در نظر داشته باشید. این دوربین به واسطه‌ی سنسور ۲۴.۲ مگاپیکسلی خود بهترین کیفیت عکس را در بازه‌ی دوربین‌های مجهز به سنسور‌های APS-C را ارایه می‌دهد. به مشخصه‌ی بالا عملکرد عالی سیستم فوکوس خودکار را نیز بیافزایید تا با توانایی بالای این دوربین آشنا شوید. با وجود تجهیز به حلقه‌های کنترلی دوگانه، D7200 از بدنه‌ای کوچک به نسبت سایر محصولات این رده برخوردار است. اما همچنان ابعاد آن بزرگ‌تر از تمامی دوربین‌های بدون آینه است.

همانند سایر DSLR‌ها D7200 نیز بلافاصله پس از روشن شدن آماده‌ی عکاسی می‌شود. سیستم فوکوس خودکار این دوربین به لطف ۵۱ نقطه‌ی فوکوس موثر تا نوردهی -3EV، در بالاترین سطح رده‌ی خود قرار می‌گیرد. تعقیب سوژه در D7200 به خوبی انجام می‌شود، اما به دلیل رزولوشن بالای سنسور و عدم کاربرد فیلتر AA، خطای کوچک در فوکوس خودکار واضح‌تر از دوربین‌های نسل‌های گذشته به چشم می‌آید. بافر مناسب D7200 نیز عکاسی پیاپی با فرمت RAW را به خوبی ممکن می‌کند.

D7200 به واسطه‌ی سنسور جدید خود گستره‌ی دینامیکی عالی در ایزو‌های پایین و نویز اندک در ایزو‌های بالا را برای عکاس به ارمغان می‌آورد. میزان جزئیات نیز فوق‌العاده هستند. سیستم Active D-Lighting نیکون امکان تهیه‌ی آسان تصاویر JPEG‌ در محیط‌هایی با کنتراست بالا را ممکن می‌سازد.

بهترین دوربین حرفه‌ای - نیکون d7200

نیکون D7200 در بخش فیلمبرداری به امکانات زیادی مجهز نشده است. عدم کاربرد سیستم زوم و تعیین سوژه مورد نظر جهت فوکوس (Focus Peaking) و کنترل دیافراگم باعث شده است تا D7200 به انتخاب اول فیلمبرداران تبدیل نشود. حداکثر رزولوشن این بخش نیز 1080P‌ و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است. متاسفانه کلیپ‌های این حالت، با کراپ ۱.۳ برابر تهیه می‌شوند که بدین ترتیب D7200 در بخش فیلمبرداری در رده‌های میانی کلاس خود قرار می‌گیرد. با این که فوکوس خودکار حین فیلمبرداری در دسترس است، اما تغییر سریع فوکوس بر سوژه‌های موجود باعث کاهش کیفیت کلیپ‌های ضبط شده می‌شود. کانن 70D‌ در بخش فیلمبرداری فوکوس خودکار به مراتب بهینه‌تری نسبت به D7200 دارد.

اگر به دنبال DSLR قدرتمند و با قیمت مناسب هستید، D7200 را یقینا در نظر داشته باشید. پرچمدار دوربین‌های APS-C نیکون کلید‌های کنترلی گسترده را در کنار عملکرد عالی ارایه می‌دهد که قطعا اکثر عکاسان را راضی نگه خواهد داشت. متاسفانه عملکرد بخش فیلمبرداری این دوربین در حد و اندازه‌های بخش عکاسی آن نیست. با این حال D7200 دوربینی فوق‌العاده است که علاوه بر توانایی بالای آن، قادر خواهید بود تا از تعداد بسیار زیاد لنز‌های موجود برای دوربین‌های APS-C نیکون بهره ببرید.

نقاط قوت

  • کیفیت تصاویر خیره کننده
  • تعقیب سوژه‌ی خوب از طریق منظره‌یاب چشمی
  • حافظه‌ی بافر مناسب برای عکاسی پیاپی
  • کوچک و سبک برای DSLR‌در این سبک

نقاط ضعف

  • عدم کنترل روی دریچه‌ی دیافراگم در فیلمبرداری
  • فوکوس خودکار متوسط در فیلمبرداری از طریق لایو ویو
بهترین دوربین حرفه‌ای- المپوس

قیمت: در ایران ناموجود (۱۸۰۰ دلار)

نسل جدید المپوس E-M5 از لحاظ ظاهری تفاوت‌ها زیادی با نسل گذشته‌ی خود نکرده است و از همان سنسور ۱۶ مگاپیکسلی چهارسوم در کنار ظاهر کلاسیک بهره می‌برد. با این حال عمده‌ تمرکز المپوس در ارتقای این دوربین، بخش کلید‌های کنترلی و کیفیت بدنه‌ی آن بوده است. با این حال تعداد زیاد دکمه‌های تعبیه شده در بدنه‌ی کوچک E-M5 II باعث شده است تا استفاده از آن‌ها برای کاربرانی با دست‌های بزرگ کمی مشکل باشد. 

کیفیت تصاویر خروجی در E-M5 II عالی است و عکاسانی که به ثبت تصاویر با فرمت JPEG عادت دارند، قطعا توسط کیفیت تصاویر و رندر زیبای رنگ‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. البته باید توجه داشته باشید که اکثر رقبای این دوربین به واسطه‌ی اندازه‌ی مشابه یا بزرگ‌تر سنسور عملکرد عالی در بخش عکاسی از خود به جای می‌گذارند. یکی از قابلیت‌های ممتاز این دوربین، امکان عکاسی با رزولوشن ۴۰ مگاپیکسل است که با تلفیق چند عکس انجام می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که این قابلیت تنها برای سوژه‌های ثابت و به کمک سه پایه انجام می‌شود. 

در بخش فوکوس روی‌ سوژه‌ها ثابت قطعا E-M5 II تحیر شما برخواهد انگیخت. این دوربین در این زمینه جز سریع‌ترین محصولاتی بوده است که عرضه شده‌اند و تقریبا به صورت آنی روی سوژه فوکوس انجام می‌دهد. با این حال تعقیب سوژه در شرایطی مرتکب خطا می‌شود. سیستم تشخیص خودکار چشم‌های سوژه نیز یکی از قابلیت‌های جدید E-M5 II که عملکرد بسیار مناسبی از خود به جا می‌گذارد.

بهترین دوربین حرفه‌ای- المپوس e-m5 ii

فیلمبرداری E-M5 II به واسطه‌ی نرخ بالای ثبت اطلاعات در کنار لرزشگیر داخلی، برای عموم کاربران به جز کاربری‌های حرفه‌ای، جوابگو خواهد بود. جزئیات کلیپ‌های همانند بهترین‌‌های این کلاس نیست، اما به لطف لرزشگیر داخلی تهیه‌ی کلیپ‌های ویدیویی خوب امری آسان است. 

المپوس E-M5 II یکی از دوربین‌هایی است که به لطف عملکرد خوب در تمامی بخش‌ها، گزینه‌ی ایده‌آلی برای عکاسان به شمار می‌رود. با این که بعضی رقبای این دوربین از سنسورهایی با رزولوشن بهتر در کنار قابلیت‌های ویژه‌ای بهره می‌برند، اما E-M5 II با بهینه‌سازی‌های اخیر المپوس به دوربین فوق‌العاده‌ای تبدیل شده و می‌‌توان بعضی نقاط ضعف جزیی آن را فراموش کرد. نسل قبلی این دوربین با قیمت ۳.۳۰۰.۰۰۰ تومان در ایران به فروش می‌رسد.

نقاط قوت

  • کیفیت تصاویر بسیار خوب با گستره‌ی دینامیکی و رنگ‌های جذاب
  • کلید‌های کنترلی مناسب
  • بهترین لرزشگیر در این کلاس از دوربین‌ها

نقاط ضعف

  • رزولوشن پایین در برابر رقبا
  • منو‌های ناکارآمد و گیج‌کننده
  • کمبود جزئیات در کلیپ‌های ضبط شده

قیمت: در ایران ناموجود (۱۰۰۰ دلار)

GX8 آخرین محصول پاناسونیک در رده‌ی دوربین‌های حرفه‌ای میکرو چهارسوم و میان قیمت است که از تلفیق قابلیت‌های GX7 و بدنه‌‌ای کوچک با ارگونومی بالا تشکیل شده است. البته این بدنی معنی نیست که GX8 با نسل گذشته‌ی خود تفاوی زیادی نکرده است. به عنوان مثال می‌توان به سنسور ۲۰ مگاپیکسلی جدید این دوربین اشاره کرد که بیشترین رزولوشن به کار رفته در دوربین‌های میکرو چهارسوم است. همچنین باید به قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 4K اشاره کرد که به عنوان یکی از نقاط قوت GX8 نسبت به رقبای آن به شمار می‌رود.

بدنه‌ی GX8 از ارگونومی بسیار بالایی برخوردار است که در دست گرفتن و استفاده از کلید‌های مختلف را به سادگی امکان‌پذیر کرده است. بدنه‌ی منیزیمی این دوربین باعث شده تا حس بسیار خوبی به عکاس منتقل شود. همچنین GX8 برخلاف نسل گذشته‌ی خود در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار، مقاوم شده است. حلقه‌های کنترلی در این دوربین به کمک دکمه‌ی اختصاص تعبیه شده بلافاصله تغییر کاربری می‌دهند تا عکاس به سادگی و سرعت بالا قابلیت تغییر تمامی تنظیمات را داشته باشد. منظره‌یاب داخلی با ۲.۳۶ میلیون نقطه در کنار نمایشگر ۳ اینچی چرخان تمامی نیاز‌‌های کاربر را تامین خواهد کرد. وای‌فای داخلی و NFC از دیگر قابلیت‌های GX8 است.

یکی از قابلیت‌های جدید GX8 تکنولوژی Dual IS‌ است که به طور همزمان از لرزشگیر داخل دوربین در کنار لرزشگیر‌های تعبیه شده در لنز‌ها بهره می‌برد. طبق بررسی‌های صورت گرفته کیفیت تصاویر GX8 ارتقای چشمگیری نسبت به نسل گذشته‌ی خود نداشته و تنها به بهبود‌های جزیی نسبت به سنسور ۱۶ مگاپیکسلی به کار رفته در GX7 بسنده کرده است. 

بهترین دوربین حرفه‌ای- پاناسونیک gx8

تکنولوژی‌های به کار رفته در بخش فیلمبرداری GX8 شباهت زیادی به G7 دارد. توانایی ثبت کلیپ‌هایی با رزولوشن 4K‌ در کنار قابلیت‌هایی اعم از الگوی گورخر و تکنولوژی زوم و تعیین سوژه جهت فوکوس دقیق‌تر، بخشی از امکانات موجود در GX8 هستند. با این حال خروجی HDMI در این دوربین حذف شده است. ورودی میکروفن ۲.۵ میلی‌متری نیز با توجه به کمبود این دسته از میکروفن‌ها، محدودیت‌هایی برای کاربران ایجاد خواهد کرد. در بخش عکاسی پیاپی GX8 قادر است تا نرخ ۱۰ فریم بر ثانیه با فوکوس ثابت و ۶ فریم بر ثانیه با فوکوس خودکار، به ثبت تصاویر بپردازد. تلفیق سیستم فوکوس تضاد با تکنولوژی Depth-from-Defocus باعث شده است تا دقت بالایی در این زمینه به ارمغان بیاید. 

پاناسونیک لومیکس GX8 دوربینی توانمند است که به واسطه‌ی کیفیت خوب تصاویر و قابلیت‌های متعدد در فیلمبرداری در کنار اندازه‌‌ی کوچک بدنه، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای افرادی که به دنبال محصولی قدرتمند با قابلیت حمل بالا هستند، به شمار می‌رود.

نقاط قوت

  • بیشتری رزولوشن در دوربین‌های میکرو چهارسوم
  • منظره‌یاب و نمایشگر باکیفیت
  • ارگونومی مناسب و منظره‌یاب تاشو

نقاط ضعف

  • ابعاد بدنه‌ی بزرگ برای دوربین میکرو چهارسوم
  • استفاده از جک کمیاب ۲.۵ میلی‌متری
  • نبود خروجی HDMI
بهترین دوربین حرفه‌ای- سونی آلفا a77

قیمت: در ایران ناموجود (۱۶۰۰ دلار)

سونی a77 II محصول غول تکنولوژی ژاپن در این رده از دوربین‌ها است که به سنسور ۲۴.۳ مگاپیکسلی APS-C مخصوص سونی با نام Exmor در کنار پردازنده‌ی BIONZ X‌ مجهز شده است. سونی از معماری سری SLT خود در a77 II بهره برده است در این معماری از آینه‌ی نیمه شفاف استفاده شده که نور را همواره به سنسور می‌رساند. این مساله بدین معنی است که با وجود ابعاد مشابه نمونه‌های DSLR‌، این دوربین از منظره‌یاب الکترونیکی برخوردار است. بدین ترتیب سیستم فوکوس خودکار همواره می‌تواند شرایط را بررسی کرده و سرعت این عملیات را ارتقا دهد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در این سیستم مقداری از نور محیط به سنسور نخواهد رسید و عملکرد دوربین در شرایط نوری ضعیف را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

سیستم فوکوس خودکار a77 II از ۷۹ نقطه با ۱۵ نقطه‌ی متقاطع و ۴۰ درصد پوشش قاب تصویر، تشکیل شده است. عملکرد این سیستم خوب است و توانایی تعقیب سوژه‌های متحرک را در اکثر مواقع دارد. البته در نظر داشته باشید که اگر قصد عکاسی از سوژ‌ه‌های متحرک را دارید، دوربین‌های توانمند‌ترین در این کلاس وجود دارد.

کیفیت تصاویر نیر در سونی a77 II خوب است. با این حال در شرایط نوری ضعیف و ایزو‌های بیشتر از ۶۴۰۰، a77 II قافیه را به حریفان قدرتمند خود اعم از نیکون D7200‌ می‌بازد. حداکثر ایزو‌ نیز عدد بسیار خوب ۵۱۲۰۰ است؛ البته در این شرایط کیفیت عکس‌های افت قابل توجهی می‌کند.

کیفیت فیلم‌های ضبط شده با a77 II به واسطه‌ی جزئیات خوب و سیستم فوکوس خودکار کارآمد، بسیار خوب است و تهیه‌ی کلیپ‌های مناسب با این دوربین امری آسان است. تکنولوژی‌های الگوی گورخور و زوم و تعیین سوژه حین فیلمبرداری نیز در دسترس هستند. 

با این که عملکرد در ایزو‌های بالا و تعقیب سوژه در a77 II به خوبی رقبای سرآمد این دوربین نیست، نرخ بالای عکاسی پیاپی، کیفیت فیلمبرداری خوب، فوکوس قابل اعتماد، ارگونومی مناسب و لرزشگیر داخل بدنه، a77 II را به گزینه‌ی مناسبی در این رده‌ی قیمتی تبدیل کرده است.

نقاط قوت

  • عکاسی پیاپی سریع
  • فوکوس خودکار خوب
  • ارگونومی بسیار خوب
  • لرزشگیر کارآمد

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف در ایزو‌های بالا نسبت به رقبا
  • تعقیب سوژه‌ی ضعیف نسبت به دوربین‌های این رده

پنتاکس K-3 II

قیمت: در ایران ناموجود (۷۲۷ دلار بدون لنز)

پنتاکس K-3 II پرچمدار کنونی رده‌ی دوربین‌های مجهز به سنسور APS-C شرکت ریکو است که مشخصات بسیار خوبی را با قیمت مناسب ارایه می‌کند. همانند نسل قبلی خود، K-3 II سنسور ۲۴ مگاپیکسلی APS-C را در بدنه‌ای مقاوم در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار در کنار دکمه‌های کنترلی متعدد به همراه دارد. K-3 II ارگونومی بسیار خوبی دارد و در دست گرفتن آن به راحتی انجام می‌شود. یکی از تغییرات این دوربین نسبت به نسل گذشته‌ی خود، حذف فلش و جایگزین کردن آن با GPS‌ است. برای استفاده از فلش باید نمونه‌ی خارجی آن را از طریق کفشک اتصال لوازم جانبی به دوربین متصل کنید.

پنتاکس K-3 II از قابلیت‌های منحصر به فردی برخوردار است. به عنوان مثال می‌توان به حالت مالتی شات اشاره کره که از یک قاب اطلاعات رنگی بیشتری را طی چند بار عکس‌برداری ثبت می‌کند. بدین ترتیب هر پیکسل وضوح بیشتری به همراه خواهد داشت البته باید توجه داشته باشید که امکان استفاده از این حالت برای سوژه‌های متحرک وجود ندارد و هم‌چنین قابلیت فعال کردن فلش‌ خارجی نیز در دسترس نیست. حالت عکاسی از آسمان و ستاره‌ها نیز یکی دیگر از قابلیت‌های خاص K-3 II است که در آن با لرزش سنسور از دندانه شدن تصاویر (Aliasing) جلوگیری می‌کند.

بهترین دوربین حرفه‌ای- پناکس k-3 ii

در بخش عملکرد نیز K-3 II تقریبا بدون درنگ پس از روشن شدن آماده به کار می‌شود. نرخ عکاسی پیاپی نیز در این دوربین به ۸.۳ فریم بر ثانیه می‌رسد. پاشنه‌ی آشیل دوربین‌های پنتاکس در K-3 II نیز دیده می‌شود؛ فوکوس خودکار در این دوربین تنها به یک ناحیه محدود است و عملکرد آن در تعقیب سوژه راضی کننده نیست. سیستم فوکوس خودکار این دوربین در شرایط عادی نیز خطا دارد و قابل اعتماد نیست.

پنتاکس K-3 II توانایی ثبت تصاویر با کیفیت عالی را دارد. جزئیات به میزان کافی وجود دارد، نویز نیز به خوبی کنترل می‌شود و در نهایت باید به پردازش زیبا و طبیعی‌ رنگ‌ها اشاره کرد. برخلاف عکس‌برداری، K-3 II قابلیت‌های زیادی در فیلمبرداری ارایه نمی‌دهد و رزولوشن 1080i با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه آن حرفی برای گفتن در برابر رقبای قدرتمند این کلاس از دوربین‌ها ندارد. با وجود خروجی هدفون و ورودی میکروفن، عدم تعبیه‌ی تکنولوژی‌های کمکی مانند زوم و تعیین سوژه باعث شده است تا K-3 II گزینه‌ی مناسبی برای فیلمبرداری نباشد.

پنتاکس K-3 II ارزش خرید بالایی در برابر قیمت خود دارد. این دوربین علاوه بر توانایی عکاسی پیاپی با نرخ بالا، به سنسور توانمند، بدنه‌ی مقاوم در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار، حالت‌های عکاسی کاربردی و ارگونومی بسیار مناسبی، مجهز شده است. اگر عکاسی از سوژه‌های متحرک و سریع مانند مسابقات ورزشی زمینه‌ی کاری شما است، پنتاکس K-3 II گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود. اما این دوربین در عکاسی‌های عادی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. نسل قبلی این دوربین با قیمت ۳.۴۰۰.۰۰۰ تومان در ایران به فروش می‌رسد.

بهترین دوربین حرفه‌ای- پنتاکس k-3 ii

نقاط قوت

  • ارگونومی عالی با کلید‌های کنترلی مناسب و کاربردی
  • بدنه‌ی مقاوم در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار
  • عکاسی پیاپی سریع

نقاط ضعف

  • سیستم فوکوس خودکار ضعیف نسبت به رقبا
  • کیفیت پایین‌تر فیلمبرداری برای دوربینی در این رده
  • جایگزینی GPS‌ با فلش داخلی

چه دوربینی بخریم

بهترین گزینه: نیکون D7200

بهترین دوربین حرفه‌ای- نیکون d7200

در تمامی دوربین‌های موجود در این رده‌ی قیمتی، نیکون D7200 توانمند‌ترین آن‌ها در بخش عکاسی است. این دوربین به یکی از قدرتمند‌ترین سنسور‌های APS-C مجهز شده است که تا به حال عرضه شده است و امکانات متعددی اعم از سیستم فوکوس خودکار با ۵۱ نقطه با توانایی نوردهی 3EV- در شرایط نوری ضعیف برای تمامی نقاط و سیستم تعقیب سوژه‌ی قدرتمند سه بعدی نیکون، مجهز شده است.  همانند اکثر DSLRها نقطه‌ی ضعف D7200 فیلمبرداری آن است. این موضوع به هیچ وجه بدین معنی نیست که کیفیت کلیپ‌های ضبط شده با این دوربین پایین است. اما عدم استفاده از تمام سنسور در رزولوشن 1080P و محدودیت اعمال تنظیمات دستی حین فیلمبرداری باعث شده است تا به گزینه‌ی مناسبی برای فیلمبرداران تبدیل نشود. با این حال برای عکاسانی که گاهی اوقات نیز به ضبط کلیپ‌های ویدیویی می‌پردازند، دوربین بهتری در این رده‌ی قیمتی وجود ندارد.

بهترین گزینه برای فیلمبرداری: پاناسونیک لومیکس DMC-GX8

پاناسونیک تبحر بالای خود را در ساخت دوربین‌های توانمند در بخش ویدیویی، در این رده‌ی قیمتی نیز به رخ حریفان خود کشیده است. استفاده از سیستم لرزشگیر دوگانه، ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن 4K و نمایشگر لمسی چرخان به خوبی نشان از تلاش بالای پاناسونیک برای کاربری فیلمبرداری GX8 است. البته در نظر داشته باشید تعبیه‌ی سنسور ۲۰ مگاپیکسلی جدید در کنار منظره‌یاب باکیفیت، باعث شده است GX8 عکس‌های بسیار باکیفیتی نیز به ارمغان بیاورد.

گزینه‌ی جایگزین: المپوس OM-D E-M5 II

المپوس E-M5 II با ترکیب کیفیت تصاویر بسیار خوب و ارگونومی عالی خاص سری OM-D در کنار لرزشگیر بسیار توانا در بخش فیلمبرداری، دوربینی بسیار جذاب است. E-M5 II هم‌چنین با استفاده از شیفت سنسور توانایی ثبت تصاویر با رزولوشن ۴۰ مگاپیکسلرا نیز دارد که می‌تواند برای عکاسان طبیعت بسیار جذاب باشد.

به صرفه‌ترین گزینه: نیکون D5500، پنتاکس K-3 II

بهترین دوربین حرفه‌ای- نیکون d5500

نیکون D5500 و پنتاکس K-3 II هر دو، دوربین‌هایی هستند که با برچسب قیمتی خود، قابلیت‌های بسیاری به همراه دارند. هر دو دوربین از سنسور ۲۴ مگاپیکسلی CMOS با اندازه‌ی APS-C بهره می‌برند. کیفیت عکس این محصولات بسیار خوب است و می‌تواند نیاز‌های کاربران را به خوبی برآورده کند. با این حال لایو ویو ناکارآمد D5500 و فوکوس خودکار ضعیف K-3 II باعث شده است تا این دوربین‌ها در این رده‌ی قیمتی صرفا به دلیل قیمت خوب خود توصیه شوند و جز بهترین‌ها قرار نگیرند.

در ادامه از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربینو لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش در برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات