راهنمای خرید بهترین تلویزیون‌ گیمینگ

بهترین تلویزیون‌های گیمینگ بازار ایران [شهریور ۱۴۰۲]

یک‌شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
در مقاله‌ی پیش‌رو، بهترین تلویزیون‌های مناسب گیمینگ و کنسول‌های نسل نهمی را از برندهای معتبری همچون ال‌جی، سونی و سامسونگ معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

خاطرتان باشد، زمانی بین تلویزیون و مانیتور گیمینگ اختلاف بزرگی وجود داشت؛ طوری‌که پیشنهاد خرید تلویزیون مناسب بازی به‌جای مانیتور واقعا دشوار بود؛ اما در چند سال اخیر، این فاصله کم‌رنگ‌تر شده است تا اینکه امروز به‌جایی رسیدیم که جدیدترین پنل‌های ساخت ال‌جی، سامسونگ و سونی در عین ارائه‌ی کیفیت تصویر فوق‌العاده، از نرخ نوسازی بالا، زمان پاسخ‌گویی سریع، تأخیر ورودی بسیار کم و انبوهی از قابلیت‌های گیمینگ بهره می‌برند.

اگر از تلویزیون‌های اقتصادی فاکتور بگیریم، این‌روزها اکثر تلویزیون‌های مدرن برای بازی مناسب هستند و رنگ‌های درخشان، کنتراست عالی، روشنایی مناسب و وضوح‌تصویر بالا ارائه می‌دهند؛ اما برای تجربه‌ی ایده‌آل بازی، صرفا چنین مواردی کافی نیستند؛ به‌ویژه اگر قصد دارید تلویزیون را برای کنسول‌‌های جدید نظیر ایکس باکس سری ایکس یا پلی‌ استیشن ۵ تهیه کنید. با ظهور HDMI 2.1، برخی از تلویزیون‌ها از قابلیت‌های گیمینگ بیشتری پشتیبانی می‌کنند؛ ازجمله وضوح 4K همراه‌با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، نرخ نوسازی متغیر، حالت بازی و کاهش خودکار تأخیر ورودی.

از آنجایی‌که این‌روزها بازار کنسول‌ بازی نسل نهمی بسیار داغ است، از معرفی تلویزیون‌های ۶۰ هرتزی خودداری کردیم و فقط به معرفی تلویزیون‌هایی با وضوح 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پرداختیم. حتی‌ اگر کماکان از کنسول‌های قدیمی مثل پلی استیشن ۴ استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما صرف هزینه برای تلویزیونی است که از پس کنسول‌های جدید برآید؛ مگراینکه تا چند سال دیگر قصد ارتقای کنسول خود را نداشته باشید.

فهرست مطالب

در نظر داشته باشید که بهترین تلویزیون برای گیمینگ معمولا بهترین تلویزیونی است که می‌توان خرید؛ به‌همین‌خاطر، فقط سراغ برندهایی در بازار ایران رفتیم که در مقایسه با برندهای دیگر، کیفیت تصویر بهتری را ارائه می‌دهند. در بخش مربوط به هر برند نیز مدل‌های تلویزیون را به‌ترتیب ارزان‌ترین تا گران‌ترین معرفی کردیم.

نکات مهم خرید تلویزیون گیمینگ

وقتی صحبت از خرید بهترین تلویزیون گیمینگ می‌شود، باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید. پیش‌تر در مقاله‌ی راهنمای جامع خرید تلویزیون و بهترین تلویزیون‌های بازار ایران درباره‌ی تمام نکاتی که باید هنگام انتخاب تلویزیون مدنظر داشته باشید، صحبت کردیم؛ اما اینجا فقط روی فاکتورهایی تمرکز می‌کنیم که بیشترین اهمیت را برای انتخاب بهترین تلویزیون مناسب بازی دارند.

ابعاد و وضوح

تلویزیون‌های با وضوح 4K یا UHD چهار برابر تلویزیون‌های 1080p، پیکسل دارند؛ اگرچه در عمل، تشخیص این تفاوت دشوار است، مزیت اصلی تلویزیون‌های 4K را باید در پشتیبانی آن‌ها از محتوای HDR برای نمایش کنتراست بیشتر و رنگ‌های شفاف‌تر جستجو کرد. توجه کنید که بهترین تلویزیون مناسب بازی درواقع بهترین تلویزیونی است که می‌توان خرید و این‌روزها، بهترین‌ تلویزیون‌ها وضوح 4K با پشتیبانی از HDR ارائه می‌دهند.

به‌طورکلی، بهترین ابعاد برای تلویزیون گیمینگ بین ۴۳ اینچ تا ۷۵ اینچ است و اغلب گیمرها معمولا سراغ مدل‌های ۵۵ اینچی می‌روند؛ اما هنگام انتخاب ابعاد تلویزیون 4K مناسب بازی باید در کنار ترجیح، فاصله‌ی محل نشستنتان تا تلویزیون را هم در نظر بگیرید. به‌طور کلی، فاصله‌‌ای را می‌توانیم مناسب بدانیم که از آن نقطه، نتوانید پیکسل‌های تلویزیون را به تفکیک مشاهده کنید.

به‌عنوان قاعده‌ی کلی و ساده، فاصله‌ی شما از تلویزیون 4K، باید ۱٫۵ برابرِ ارتفاع تلویزیون باشد؛ پس، برای تماشای تلویزیون ۴۳ اینچی 4K، باید در فاصله‌ی حدود ۱٫۸ متری تلویزیون بنشینید. به‌همین‌ترتیب، برای تجربه‌ی ایده‌آل از تلویزیون‌های ۵۰ اینچی 4K باید در محدوده‌ی یک تا ۲ متری، تلویزیون‌های ۵۵ اینچی 4K در فاصله‌ی یک متر تا حدود ۲٫۵ متری، تلویزیون ۶۵ اینچی 4K در فاصله‌ی ۱٫۲ متر تا ۲٫۵ متری و تلویزیون ۷۵ اینچی 4K، باید در فاصله‌ی ۱٫۵ تا ۳ متری تلویزیون قرار بگیرید.

نرخ نوسازی

نرخ نوسازی به‌مفهوم تعداد دفعاتی (با واحد هرتز) است که تصویر روی پنل نمایشگر در هر ثانیه به‌روز می‌شود و هرچه این عدد بالاتر باشد، نمایشگر تصویر نرم‌تری را به‌نمایش می‌گذارد. اکثر تلویزیون‌های کنونی نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ارائه می‌دهند؛ یعنی تلویزیون در هر ثانیه تصویر را ۶۰ بار به‌روز می‌کند. از‌آنجایی‌که کنسول‌های نسل نهمی مثل پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و بازی‌های رقابتی مثل Call of Duty به نرخ‌نوسازی بیشتری نیاز دارند، توصیه می‌کنیم برای تجربه‌ی نرم‌تر بازی‌ها، سراغ تلویزیون‌هایی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بروید.

نرخ نوسازی متغیر

تعدادی از تلویزیون‌های رده‌بالا، علاوه‌بر نرخ نوسازی بالا، از فناوری نرخ نوسازی متغیر (VRR) نیز پشتیبانی می‌کنند؛ بدین‌مفهوم که تلویزیون می‌تواند بسته به نرخ فریم بازی، نرخ نوسازی خود را تغییر دهد و با نرخ فریم منطبق سازد تا مشکلاتی همچون پارگی تصویر به‌وجود نیاید؛ برای آنکه بتوان از نرخ نوسازی متغیر در کنسول‌های نسل نهمی بهره برد، باید تلویزیون از AMD FreeSync پشتیبانی کند. فناوری G-Sync نیز صرفا کارت‌های گرافیک انویدیا تعلق دارد که در پی‌سی به‌کار برده می‌شود، نه کنسول؛ اما شاید برخی از تلویزیون‌ها از G-Sync هم پشتیبانی کنند. HDMI Forum VRR نیز نوع دیگری از فناوری نرخ نوسازی متغیر است که معمولا در تمام تلویزیون‌های دارای درگاه HDMI 2.1 ارائه می‌شود.

نوع پنل

تلویزیون‌های فعلی به دو دسته‌ی کلی LCD و OLED تقسیم می‌شوند. پنل‌های LCD هم معمولا دو نوع کلی IPS ( یا ADS در تلویزیون‌های سامسونگ) و VA را دربرمی‌گیرند. پنل‌های IPS زوایای دید وسیع و کنتراست پایینی دارند، بدین معنی که رنگ مشکی را متمایل به خاکستری نشان می‌دهند؛ اما پنل‌های VA زوایای دید محدود و کنتراست بالاتری دارند، بدین معنی که رنگ مشکی را عمیق‌تر نشان می‌دهند.

تلویزیون‌های OLED عمیق‌ترین رنگ مشکی و شفاف‌ترین و خیره‌کننده‌ترین رنگ‌ها را به‌نمایش می‌گذارند؛ اما سطح روشنایی آن‌ها معمولا به‌اندازه‌ی تعدادی از تلویزیون‌های LCD بالارده نیست و خطر وقوع پدیده‌ی Burn-in نیز وجود دارد.

در بازار تلویزیون به جز دو دسته‌ی LCD و OLED، اصطلاح QLED و miniLED نیز به‌گوش می‌رسد. QLED نام تجاری سامسونگ برای تلویزیون‌های LCD مجهز به فناوری Quantum Dot است که روشنایی بالاتر و پوشش گسترده‌تری از رنگ‌ها را به پنل می‌بخشد.

تلویزیون‌های miniLED نیز از همان پنل‌های LCD با تعداد زیادی چراغ کوچک LED بهره می‌برند تا کنتراست و سطح روشنایی تلویزیون‌های LCD را افزایش دهند. هرچقدر تعداد LED-ها بیشتر باشد، رفتار پنل به OLED نزدیک‌تر است. تلویزیون‌های miniLED سامسونگ و ال‌جی به‌ترتیب با نام Neo QLED و QNED به‌فروش می‌رسند؛ دقت کنید که لزوما تمام تلویزیون‌های QNED ال‌جی از نوع miniLED نیستند.

درگاه HDMI 2.1

اگر پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس دارید یا می‌خواهید از تلویزیون به‌عنوان مانیتور برای سیستم گیمینگ قدرتمندتان استفاده کنید، حتما تلویزیونی را انتخاب کنید که درگاه HDMI 2.1 داشته باشد؛ تلویزیون‌ها به‌لطف این درگاه می‌توانند بازی‌ها را با وضوح 4K و نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه به‌نمایش بگذارند.

در نظر داشته باشید اگر تلویزیون‌ 4K مدنظر شما که نرخ‌ نوسازی ۱۲۰ هرتز ارائه می‌دهد، درگاه HDMI 2.1 نداشته باشد، بدین معنی است که فقط می‌تواند محتوای FHD را با نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز یا محتوای 4K را با نرخ ۶۰ هرتز نمایش دهد.

حالت بازی (Game Mode)

تلویزیون‌ها معمولا به‌دلیل پردازش‌هایی که روی تصویر انجام می‌دهند، Input Lag بالایی دارند؛ بدین مفهوم که بین لحظه‌ای که دکمه‌ای را فشار می‌دهید با چیزی که در تلویزیون تماشا می‌کنید، تأخیر محسوسی وجود دارد. شرکت‌ها برای رفع این مشکل، معمولا Game Mode را نیز به تلویزیونشان اضافه می‌کنند تا به‌موجب آن، تا جای ممکن، تأخیر و لگ را در بازی‌ها به حداقل برسانند. به‌طور کلی، تأخیر زیر ۱۵ میلی‌ثانیه برای اکثر گیمرها مناسب است، اما برای آن‌هایی که بهترین نتیجه را می‌خواهند، Input Lag باید زیر ۱۰ میلی‌ثانیه باشد.

کاهش خودکار تاخیر ورودی (ALLM) نیز قابلیت جدیدی است که به‌لطف آن، کنسول بازی به‌ تلویزیون می‌گوید به‌طور خودکار حالت گیمینگ را فعال کند تا خودتان مجبور به تغییر حالت با استفاده از ریموت نشوید.

بهترین تلویزیون گیمینگ ال‌ جی

تلویزیون ال جی NANO86

  • ابعاد: ۵۰، ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۳۰ میلیون تا ۷۵ میلیون تومان
تلویزیون nano86 ال‌جی

مدل NANO86 ال‌جی یکی از ارزان‌قیمت‌ترین تلویزیون‌های ۱۲۰ هرتزی بازار ایران است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. این تلویزیون از پنل IPS بهره می‌برد و به‌کمک فناوری نوردهی موضعی (Local Dimming) کنترل معقولی روی کنتراست و نورپردازی بخش‌های مختلف تصویر دارد. NANO86 از دو درگاه HDMI 2.1 استفاده می‌کند و به‌لطف پشتیبانی از AMD FreeSync Premium و تأخیر ورودی بسیار کم، گزینه‌ی مناسبی برای کنسول‌های نسل نهمی است؛ هرچند از Nvidia G-Sync در آن خبری نیست.

تلویزیون NANO86 همچنین از قابلیت Game Optimizer برای دسترسی سریع به تنظیمات گیمینگ و سیستم صوتی دالبی‌اتموس ۴۰ واتی بهره می‌برد.

هنگام خرید توجه داشته باشید که تلویزیون NANO86 با مدل‌های NANO85 یا NANO89 و NANO88 تفاوت ساختاری و تأثیرگذاری ندارد. شما می‌توانید با پرداخت اندکی مبلغ بیشتر، به‌سراغ تلویزیون QNED80 بروید که به‌نوعی جایگزین NANO86 و اندکی بهتر از آن است.

تلویزیون ال جی C1

  • ابعاد: ۴۸، ۵۵، ۶۵ و ۷۷ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۳۸ میلیون تا ۱۷۰ میلیون تومان
تلویزیون LG C1

تلویزیون ال جی C1 در سال ۲۰۲۱ عرضه شد و به‌خاطر بهره‌مندی از پنل OLED، در ابعاد بزرگ قیمت هنگفتی دارد. این تلویزیون با چهار درگاه HDMI 2.1، سیستم صوتی دالبی‌اتموس ۴۰ واتی، تأخیر ورودی بسیار کم، پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر در کنسول‌های نسل نهمی و فناوری ALLM برای کاهش خودکار تأخیر ورودی، تجربه‌ی گیمینگ بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

قابلیت Game Optimizer هم دسترسی سریع به تنظیمات گیمینگ از‌جمله نمایش نرخ فریم، پروفایل‌های تصویر، روشن/خاموش کردن VRR و G-SYNC/ FreeSync را در اختیارتان می‌گذارد.

در نظر داشته باشید که تلویزیون ال جی C1 با پنل ۱۲۰ هرتزی و ۱۰ بیتی OLED خود، رنگ‌های چشم‌نواز، کنتراست فوق‌العاده بالا و مشکی عمیقی ارائه می‌دهد؛ اما روشنایی آن به‌اندازه‌ی تلویزیون‌های بالارده‌ی LCD نیست و خطر وقوع Burn-in در آن وجود دارد.

تلویزیون ال جی C2

  • ابعاد: ۴۲، ۴۸، ۵۵، ۶۵ و ۷۷ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۴۲ میلیون تا ۱۸۰ میلیون تومان
تلویزیون ال جی c2

C2 تلویزیون‌ گیمینگ دیگر ال جی که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد و از نسل جدید پنل‌های OLED ال‌جی موسوم به Evo بهره می‌برد؛ به این‌معنی که نسبت به نمونه‌ی به‌کاررفته در C1 و CS حدود ۲۰ درصد روشنایی بالاتری ارائه می‌دهد، زاویه‌ی دید بهتری دارد و مقابل بروز پدیده‌ی Burn-in نیز مقاوم‌تر است.

تلویزیون C2 ال‌جی به‌لطف پنل ۱۰ بیتی‌اش، بیش‌از یک میلیارد رنگ را به‌صورت بومی نمایش می‌دهد، کنتراست فوق‌العاده‌ای دارد و مشکی را با عمق بسیار زیادی تولید می‌کند. با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، تأخیر ورودی بسیار کم و پشتیبانی از فناوری‌های نرخ نوسازی متغیر AMD و NVIDIA به‌همراه بهره‌گیری از چهار پورت HDMI 2.1، این تلویزیون گزینه‌ی ایده‌آلی برای گیمرها، به‌ویژه کاربران کنسول‌های نسل نهمی است.

فقط توجه داشته باشید مدل ۴۲ و ۴۸ اینچی C2 تنها نام OLED Evo را یدک می کشند؛ برای بهره‌مندی از مزیت‌های این پنل باید سراغ مدل‌های ۵۵ اینچی به بالا بروید؛ هرچند مدل‌های بزرگ‌تر برچسب قیمتی بسیار بالایی دارند. از سوی دیگر، حتی پنل Evo هم نمی‌تواند به روشنایی رقبای گران‌قیمت Mini LED برسد؛ بنابراین، اگر در اتاق پرنور از تلویزیون استفاده می‌کنید، می‌توانید سراغ مدلی همچون سامسونگ QN90B بروید.

تلویزیون ال جی CS

  • ابعاد: ۵۵، ۶۵ و ۷۷ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۴۷ میلیون تا ۱۹۰ میلیون تومان
تلویزیون ال‌جی CS

تلویزیون CS ال‌جی یکی از بهترین تلویزیون‌های گیمینگ 4K با پنل اولد ۱۲۰ هرتزی و عمق رنگ ۱۰ بیتی است که توانایی تولید حدود یک میلیارد رنگ مختلف برای نمایش محتوای HDR را دارد؛ اما روشنایی آن در سطح بهترین تلویزیون‌های بازار نیست و در محیط‌های کم‌نور، برتری‌هایش را به رخ می‌کشد.

تلویزیون LG CS که سال ۲۰۲۲ عرضه شد، با ۴ پورت HDMI 2.1 و پشتیبانی از ALLM برای کاهش خودکار تأخیر ورودی و تکنولوژی AMD FreeSync Premium و Nvidia G-Sync Compatible برای ارائه‌ی نرخ نوسازی متغیر، گزینه‌ی مناسبی برای تجربه‌ی بازی با کنسول‌های نسل نهمی است.

از دیگر مزیت‌های CS می‌توان به بهره‌مندی از Game Optimizer و Game Dashboard اشاره کرد که دسترسی سریع به بسیاری از قابلیت‌های گیمینگ از‌جمله نمایش نرخ فریم و پروفایل‌های تصویر را ممکن می‌کند. سیستم صوتی دالبی‌اتموس ۴۰ واتی این تلویزیون همچنین تجربه‌ی صوتی گوش‌نوازی را ارائه می‌دهد.

در مورد تلویزیون‌های OLED همواره خطر وقوع پدیده‌ی Burn-In را در نظر داشته باشید. همچنین، مدل ۷۷ اینچی این تلویزیون به‌خاطر قیمت هنگفتی که دارد، توصیه نمی‌شود. اگر دنبال تلویزیون گیمینگ OLED با این ابعاد هستید، می‌توانید به گزینه‌های کمی ارزان‌تری مثل ال جی C1 فکر کنید.

تلویزیون ال جی QNED85

  • ابعاد: ۵۵ و ۶۵ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۴۷ میلیون تا ۵۵ میلیون تومان
تلویزیون ال جی QNED85

تلویزیون QNED85 که در سال ۲۰۲۲ روانه‌ی بازار شد، اقتصادی‌ترین مدل Mini LED ال‌جی به‌شمار می‌‌آید و از پنل ۱۲۰ هرتزی و ۱۰ بیتی IPS با تاخیر ورودی بسیار پایین استفاده می‌کند.

تلویزیون QNED85 توانایی تولید حدود یک میلیارد رنگ مختلف برای نمایش محتوای HDR را دارد و و در پشت پنل از ۱۲۰ ناحیه‌ی نوردهی Mini LED برای کنترل نورپردازی تصویر و بهبود کنتراست استفاده می‌کند؛ این تلویزیون به‌لحاظ کیفیت تصویر بالاتر از Q80B سامسونگ و در زمینه‌ی روشنایی تقریبا هم‌سطح آن است.

تلویزیون QNED85 با ۲ پورت HDMI 2.1، تأخیر ورودی بسیار کم، پشتیبانی از ALLM برای کاهش خودکار تاخیر ورودی و تکنولوژی AMD FreeSync Premium و Nvidia G-Sync Compatible برای ارائه‌ی نرخ نوسازی متغیر، پشتیبانی از HGiG و قابلیت‌های Game Dashboard و Game Optimizer گزینه‌ی مناسبی برای تجربه‌ی بازی با کنسول‌های نسل نهمی است.

بهترین تلویزیون گیمینگ سامسونگ

تلویزیون سامسونگ Q70C

  • ابعاد: ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۳۰ میلیون تا ۸۰ میلیون تومان
تلویزیون گیمینگ Q70C سامسونگ

تلویزیون Q70C سامسونگ یکی از خوش‌قیمت‌ترین تلویزیون‌های 4K بازار ایران برای سال ۲۰۲۳ به‌شمار می‌رود که تمام ویژگی‌های مناسب گیمینگ را در دل خود دارد؛ نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، چهار درگاه HDMI 2.1، بهره‌مندی از Free Sync و G-Sync برای پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر در کنسول‌های نسل نهمی و فناوری ALLM برای کاهش خودکار تأخیر ورودی.

تلویزیون سامسونگ از حالت بازی و قابلیت Game Bar 3.0 بهره می‌برد که تمام اطلاعات لازم برای بهترین تجربه‌ی بازی مثل نرخ فریم، وضوح، تأخیر ورودی و HDR را نمایش می‌دهد و همچنین دسترسی سریع به گزینه‌های مربوط به بازی مثل Virtual Aim Point برای بازی‌های شوتر اول شخص و Mini Map Zoom برای زوم دلخواه روی نقشه را در اختیار گیمر می‌گذارد.

در نظر داشته باشید Q70C به‌خاطر پنل VA، کنتراست و روشنایی بسیار خوبی دارد؛ اما زاویه‌ی دید آن به‌وسعت تلویزیون‌های IPS نیست.

تلویزیون Q70C نسخه‌ی جایگزین Q70B است که به‌جز یکی، دو مورد قابلیت اضافی Game Bar، تفاوتی با نسل پیش ندارد. بااین‌حال، خرید مدل ۵۵ و ۷۵ اینچ Q70C به‌خاطر جدیدتر بودن توصیه می‌شود، اما برای مدل ۷۵ اینچی باتوجه به اختلاف قیمت معنادار، بهتر است سراغ نسخه‌ی ۲۰۲۲ این تلویزیون بروید.

تلویزیون سامسونگ Q80B

  • ابعاد: ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۴۰ میلیون تا ۷۵ میلیون تومان
تلویزین 55q80b سامسونگ

تلویزیون Q80B در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و با وضوح 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، هرآنچه را که برای تجربه‌ی ایده‌آل گیمینگ لازم است، ارائه می‌دهد؛ ازجمله چهار درگاه HDMI 2.1، فناوری کاهش تأخیر خودکار ALLM، بهره‌مندی از Free Sync و G-Sync برای پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر در کنسول‌های نسل نهمی، حالت بازی و قابلیت Game Bar 2.0 (که در مدل‌های ۲۰۲۳ با دو ویژگی جدید همراه شده) و سیستم صوتی ۶۰ واتی مجهز به فناوری Dolby Atmos.

در نظر داشته باشید که مدل ۵۵ اینچی Q80B در مونتاژ اسلواکی با پنل VA و در مونتاژ مصر با دو پنل ADS (نسخه‌ی بهبودیافته IPS) یا VA عرضه می‌شود. پنل ADS زاویه‌ی دید بهتر و زمان پاسخگویی کمتری دارد؛ اما عمق رنگ مشکی آن به حد پنل‌ VA نمی‌رسد. از سوی دیگر، مدل ۷۵ اینچی با مونتاژ مصر و پنل VA وارد بازار ایران شده است.

تلویزیون سامسونگ QN85B

  • ابعاد: ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۴۷ میلیون تا ۱۰۹ میلیون تومان
تلویزیون QN85B سامسونگ

سامسونگ QN85B را سال ۲۰۲۲ عرضه کرد که به‌خاطر بهره‌مندی از پنل miniLED، در مقایسه با دو مدل پیش‌تر معرفی شده، قیمت بالاتری دارد؛ هرچند ارزان‌ترین تلویزیون miniLED در سال عرضه به‌شمار می‌رود. درواقع می‌توان گفت QN85B از نظر بسیاری از قابلیت‌ها، ازجمله قابلیت‌های مخصوص گیمینگ، تفاوتی با Q80B یا Q70C ندارد و صرفا اگر دنبال کیفیت تصویر بهتری برای محتوای 4K و روشنایی بیشتری هستید، تلویزیون miniLED سامسونگ را انتخاب کنید.

تلویزیون ۱۲۰ هرتزی سامسونگ به‌لطف بهره‌گیری از نرخ نوسازی متغیر و چهار درگاه HDMI 2.1، امکان لذت‌بردن از کنسول‌های نسل نهمی را فراهم می‌آورد. از سوی دیگر اسپیکرهای ۶۰ واتی دالبی اتموس تلویزیون، تجربه‌ی صوتی فراگیری را ارائه می‌دهند.

تلویزیون سامسونگ QN90B

  • ابعاد:۴۳، ۵۰، ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۳۵ میلیون تا ۱۳۹ میلیون تومان
تلویزیون سامسونگ QN90B

تلویزیون QN90B نیز مانند QN85B از پنل کوانتوم‌دات miniLED بهره می‌برد و برای افرادی که در اتاق‌های پرنور از تلویزیون‌ استفاده می‌کنند یا از خطر وقوع Burn-in واهمه دارند، انتخاب بهتری از تلویزیون‌های مجهز به پنل LCD است. علاوه‌براین، مدل ۴۳ اینچی این تلویزیون در بازار ایران موجود است تا بتوانید با هزینه‌ی کمتر، از تلویزیونی ۱۲۰ هرتزی و ۱۰ بیتی مناسب گیمینگ استفاده کنید.

تلویزیون QN90B سامسونگ با پشتیبانی از فناوری نرخ نوسازی متغیر AMD و NVIDIA، چهار درگاه HDMI 2.1 و اسپیکرهای ۴۰ واتی که در مدل‌های بزرگ‌تر از دالبی اتموس مجازی پشتیبانی می‌کنند، یکی از بهترین تلویزین‌های گیمینگ بازار ایران به‌شمار می‌رود و تاخیر ورودی‌ ناچیزی دارد.

در نظر داشته باشید که مدل ۴۳ و ۵۰ اینچی QN90B هنگام اتصال به کامپیوترهای سازگار می‌توانند نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز نیز ارائه دهند، اما برای کنسول‌های نسل نهمی حداکثر کیفیت تصویر همان 4K@120Hz است.

بهترین تلویزیون گیمینگ سونی

تلویزیون سونی X85K

  • ابعاد:۴۳، ۵۰، ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۲۸ میلیون تا ۷۴ میلیون تومان
تلویزیون سونی x85k

تلویزیون X85K یکی از بهترین و ارزان‌ترین تلویزیون‌های گیمینگ سونی با وضوح 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد. این تلویزیون به‌لطف بهره‌مندی از پنل VA هشت بیتی، عمق رنگ مشکی خوبی ارائه می‌دهد و برای استفاده در اتاق‌های تاریک مناسب است، اما چون از تکنولوژی Local Dimming بهره نمی‌برد، نباید نباید انتظار زیادی از کنتراست آن داشته باشید.

تلویزیون X85K با پشتیبانی از تکنولوژی ALLM، دو درگاه HDMI 2.1 و زمان پاسخ‌گویی بسیار سریع و تاخیر ورودی بسیار کم، برای استفاده با پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس مناسب است. این تلویزیون از فناوری Nvidia G-Sync و HDMI Forum VRR برای ارائه‌ی نرخ نوسازی متغیر در کنسول‌های نسل نهمی پشتیبانی می‌کند، اما نبود پشتیبانی از فناوری FreeSync برای افرادی که پی‌سی مجهز به کارت‌های گرافیک قدیمی AMD دارند، خبر ناامیدکننده‌ای خواهد بود.

سونی X85K را با دو قابلیت مخصوص کنسول PS5 همراه کرده است تا تجربه‌ی بازی را بهبود ببخشد؛ ازجمله قابلیت Auto HDR Tone Mapping با کاربردی مشابه HGiG برای انتخاب خودکار بهترین تنظیمات HDR هنگام اتصال به کنسول و قابلیت Auto Genre Picture Mode برای انتخاب خودکار حالت گیمینگ.

در نظر داشته باشید که تلویزیون‌های سونی معمولا از رقیبان خود با شرایط یکسان یا حتی بهتر، گران‌تر هستند و درنتیجه، ارزش خرید پایین‌تری دارند؛ پس صرفا اگر می‌خواهید برند سونی بخرید یا سیستم‌عامل اندروید را به webOS ترجیح می‌دهید، سراغ این مدل بروید. درغیراین‌صورت، تلویزیون Q70C سامسونگ یا تلویزیون ال جی C1 با نمایشگر OLED انتخاب‌های معقولانه‌تری هستند.

تلویزیون سونی X90K

  • ابعاد: ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۴۴ میلیون تا ۸۷ میلیون تومان
تلویزیون سونی x90k

تلویزیون X90K سونی که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد، مدل جدیدتر X90J محسوب می‌شود که از وضوح 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد. پنل ۱۰ بیتی VA این تلویزیون رنگ مشکی عمیق و کنتراست بسیار خوبی را به‌نمایش می‌گذارد، اما زاویه‌ی دید محدودی دارد. مزیت مدل جدید نسبت به X85K بهره‌مندی از تکنولوژی Local Dimming از نوع Full Array LED است که با کنترل نور پس‌زمینه‌، کنتراست بهتری ارائه می‌دهد و برای استفاده در محیط‌های تاریک مناسب خواهد بود.

تلویزیون X90K دارای دو درگاه HDMI 2.1، سیستم صوتی ۳۰ واتی مجهز‌به صدای فراگیر مجازی، تکنولوژی ALLM، تأخیر ورودی کم، حالت بازی، قابلیت جایگزین HGiG برای انتخاب خودکار بهترین تنظیمات HDR برای بازی و فناوری Nvidia G-Sync و HDMI Forum VRR برای ارائه‌ی نرخ نوسازی متغیر در کنسول‌های نسل نهمی است؛ هرچند از فناوری FreeSync مخصوص کارت‌های گرافیک AMD خبری نیست.

در نظر داشته باشید که برندهای رقیب ازجمله ال‌جی و سامسونگ قیمت کمتری درازای ویژگی‌های مشابه ارائه می‌دهند؛ اگر صرفا دنبال برند سونی یا سیستم‌عامل اندروید نیستید، می‌توانید به خرید تلویزیون‌های miniLED سامسونگ QN85B یا ال‌جی QNED85 فکر کنید.

تلویزیون سونی A80K

  • ابعاد: ۵۵، ۶۵ و ۷۷ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۶۹ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان
تلویزیون سونی A80K

تلویزیون گیمینگ سونی A80K یکی از دو تلویزیون اقتصادی OLED این شرکت باوضوح 4K و نرخ‌ نوسازی ۱۲۰ هرتز برای سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود که تقریبا هیچ تغییری با A80J نسل پیش نداشته است. پنل OLED این تلویزیون مشکی بسیار عمیق و رنگ‌های شفاف و خیره‌کننده به‌نمایش می‌گذارد؛ به‌همین‌خاطر برای اتاق‌های تاریک، فوق‌العاده خواهد بود، اما سطح روشنایی‌اش در حد پنل‌های LCD نیست و خطر وقوع Burn-in تهدیدش می‌کند.

تلویزیون سونی از دو درگاه HDMI 2.1، تکنولوژی ALLM، تأخیر ورودی کم و حالت بازی بهره می‌برد و از فناوری HDMI Forum VRR و G-SYNC برای ارائه‌ی نرخ نوسازی متغیر در کنسول‌های نسل نهمی پشتیبانی می‌کند؛ اما خبری از تکنولوژی FreeSync مخصوص کارت‌های گرافیک AMD نیست.

سونی به‌جای HGiG در تلویزیون‌های سامسونگ و ال‌جی، قابلیت Auto HDR Tone Mapping را برای انتخاب خودکار بهترین تنظیمات HDR هنگام بازی ارائه داده است. قابلیت Auto Genre Picture Mode هم حالت گیمینگ را به‌طور خودکار فعال می‌کند.

در نظر داشته باشید که تلویزیون‌های سونی قیمت به‌مراتب بالاتری از رقبا با ویژگی‌های مشابه یا حتی بهتر دارند؛ پس اگر مشخصا دنبال برند سونی یا سیستم‌عامل اندروید نیستید، پیشنهاد می‌کنیم در این بازه‌ی قیمتی سراغ تلویزیون ال‌جی G3 بروید که با پنل Evo فوق‌العاده روشن، بهترین کیفیت تصویر ممکن و قابلیت‌های گیمینگ بیشتری ارائه می‌دهد.

بهترین تلویزیون گیمینگ های‌سنس

تلویزیون Hisense U8H

  • ابعاد: ۵۵ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: ۴۸ میلیون تومان
تلویزیون Hisense U8H

اکثر تلویزیون‌های Hisense موجود در بازار ایران به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز محدود هستند و از درگاه HDMI 2.1 در آن‌ها خبری نیست؛ به‌همین‌خاطر، صرفا برای افرادی که همچنان از کنسول نسل هشتم پلی‌ استیشن ۴ یا ایکس باکس وان استفاده می‌کنند و قصد ارتقا ندارند، مناسب هستند.

درحال‌حاضر، بهترین تلویزیون گیمینگ Hisense با صفحه‌نمایش 4K با پنل Mini LED و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی که در بازار ایران موجود است، مدل ۵۵ اینچی Hisense U8H است که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد. به‌لطف کنتراست بالا و قابلیت Local Dimming، تلویزیون U8H برای استفاده در محیط‌های تاریک ایده‌آل خواهد بود و عملکرد خوبی هم در محیط‌های روشن دارد.

تلویزیون هایسنس با بهره‌مندی از دو دورگاه HDMI 2.1، تأخیر ورودی کم، پشتیبانی از فناوری ALLM و G-SYNC/ FreeSync برای ارائه‌ی نرخ نوسازی متغیر، گزینه‌ی جذابی برای کنسول‌های نسل نهمی است.

بهترین تلویزیون گیمینگ بدون در نظر گرفتن قیمت

تلویزیون ال جی G3

LG G3 OLED
  • ابعاد: ۵۵، ۶۵ و ۷۷ اینچ
  • بازه‌ی قیمتی: از ۷۲ میلیون تا ۱۷۱ میلیون تومان

اگر دغدغه‌ی بودجه را کنار بگذاریم، بی‌شک بهترین تلویزیون گیمینگ در فهرست ما، تلویزیون بالارده‌ی ال جی G3 محصول سال ۲۰۲۳ است که با پنل اولد ۱۰ بیتی و وضوح 4K@120Hz و 1440p@120Hz در بین مدل‌های دیگر، بیشترین روشنایی، عمیق‌ترین رنگ مشکی، گسترده‌ترین زاویه‌ی دید و درخشان‌ترین رنگ‌ها را ارائه می‌دهد. اگر دنبال بهترین کیفیت تصویر ممکن برای بازی یا تماشای فیلم هستید، نیازی نیست به چیزی غیر از ال جی G3 فکر کنید.

تلویزیون ال جی G3 در ابعاد ۵۵، ۶۵ و ۷۷ اینچی به فناوری جدید Micro Lens Array مجهز شده است تا تصویری ۷۰ درصد روشن‌تر از مدل‌های معمولی OLED ارائه دهد؛ به‌همین‌خاطر، می‌توانید در طول روز یا با چراغ‌های روشن در اتاق بدون هیچ مشکلی به بازی مشغول شوید.

ال جی G3 از تمام قابلیت‌هایی که برای تجربه‌ی بازی ایده‌آل نیاز دارید، بهره‌مند است؛ ازجمله چهار درگاه HDMI 2.1 مجهز به eARC، تاخیر ورودی بسیار کم، تکنولوژی AMD FreeSync Premium و Nvidia G-Sync Compatible برای ارائه‌ی نرخ نوسازی متغیر در کنسول‌های نسل نهمی، فناوری ALLM برای کاهش خودکار تأخیر ورودی، سیستم صوتی قدرتمند ۶۰ واتی مجهز به صدای فراگیر و منوی اختصاصی Game Optimizer که تمام تنظیمات بازی را برای دسترسی سریع در اختیارتان قرار می‌دهد.

تلویزیون ال جی به‌خاطر قیمت هنگفتی که دارد، به‌اندازه‌ی مدل‌های دیگری که در این فهرست معرفی شد، محبوب نیست. این تلویزیون درواقع مدل جدیدتر ال‌جی G2 است که سال گذشته با ۲۰ درصد روشنایی بیشتر از G1 عرضه شد. می‌توانید با صرف هزینه‌ی کمتر مدل G2 را انتخاب کنید یا حتی ال جی C2 را در نظر بگیرید که از همان پنل به‌کاررفته در G2 بهره می‌برد اما به‌صرفه‌تر است.

در این راهنمای خرید سعی کردیم براساس نوع برند و قیمت تلویزیون، بهترین تلویزیون‌های گیمینگ موجود در بازار ایران را معرفی کنیم که از وضوح 4K و پنل ۱۲۰ هرتزی همراه‌با قابلیت‌های لازم برای بهترین تجربه‌ی بازی بهره می‌برند. اگر مدل دیگری را سراغ دارید که برای کنسول‌های نسل نهمی مناسب هستند، در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات