۳۰ درصد کارمزد اجباری؟ نبرد حقوقی اپل وارد مرحله جدید شد

یک‌شنبه 7 دی 1404 - 09:15
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اپل / Apple در تاریکی از نزدیک
اپل در برابر حکم دادگاه بریتانیا درخواست تجدیدنظر داد. این پرونده به «مالیات اپل» و هزینه‌های اضافی کاربران مربوط است.
تبلیغات

اپل برای لغو یک حکم قضایی تاریخی در بریتانیا به ارزش ۱٫۵ میلیارد پوند که این شرکت را به دریافت هزینه‌های اضافی از میلیون‌ها مشتری در اپ استور محکوم کرده بود، درخواست تجدیدنظر داد.

اپل از دادگاه استیناف خواسته تا رأیی را که فعالان حقوق مصرف‌کننده از آن به‌عنوان سرآغازی برای «موجی بزرگ علیه غول‌های فناوری» یاد کرده‌اند، بازنگری کند.

پرونده‌ی مذکور یکی از چندین شکایت گروهی است که در سال ۲۰۲۶ به مرحله‌ی دادرسی می‌رسد و در آن مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای کوچک به دلیل پرداخت کمیسیون تا ۳۰ درصد (که از آن با عنوان مالیات اپل یاد می‌شود) به دنبال دریافت غرامت هستند.

در صورت رد درخواست تجدیدنظر اپل، هر فردی در بریتانیا که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ از اپ استور خریدی انجام داده باشد، می‌تواند واجد شرایط دریافت غرامت باشد.

شکایت را ریچل کنت، یک استاد دانشگاه در کینگز کالج لندن، به نمایندگی از ۳۶ میلیون کاربر بریتانیایی مطرح کرد. دادگاه تجدیدنظر در پرونده‌ی او تشخیص داد که اپل باید به‌جای کمیسیون ۳۰ درصدی، برای فروش اپلیکیشن‌ها ۱۷٫۵ درصد و برای خریدهای درون‌برنامه‌ای ۱۰ درصد کارمزد دریافت کند. به گفته‌ی کنت، مردم در حال آگاهی‌یافتن نسبت‌به «آسیب‌های زندگی دیجیتال و تأثیرات مخرب آن از نظر روانی، جسمی و مالی» هستند.

پرونده‌های مشابهی علیه اپل و گوگل جریان دارد. یکی از بزرگ‌ترین شکایت‌ها توسط گروه حامی مصرف‌کننده‌ی ?Which به ارزش ۳ میلیارد پوند علیه اپل به دلیل «به‌دام‌انداختن» کاربران با سرویس ذخیره‌سازی آی‌کلاد مطرح شده است.

گوگل نیز با شکایتی مشابه از سوی توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان در پلی استور روبه‌رو است که این شرکت را به دریافت کمیسیون‌های «گزاف، خودسرانه و تبعیض‌آمیز» متهم می‌کنند.

اپل این ادعاها را بی‌اساس خوانده و اعلام کرده که با رأی دادگاه کاملاً مخالف است. اپل می‌گوید دادگاه دیدگاه ناقصی از «اقتصاد پویای اپلیکیشن» دارد و پلتفرم‌های دیگر رقابت شدیدی را ایجاد کرده‌اند.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات