۱۲ نفر به اتهام تخریب شیائومی و هواوی در فضای آنلاین، دستگیر شدند

پنج‌شنبه 27 آذر 1404 - 16:45
مطالعه 2 دقیقه
لوگو شیائومی / Xiaomi از نمای دور
پلیس چین به درخواست شیائومی و هواوی، شبکه‌ای را که سازمان‌یافته علیه خودروسازان محتوای مخرب تولید می‌کرد، از بین برد.
تبلیغات

پلیس یانتای چین موفق شد یک شبکه‌ی سازمان‌یافته‌ی آنلاین را که متهم به تولید و انتشار محتوای مخرب علیه چندین خودروساز چینی بود، منهدم کند.

طبق بیانیه‌ی رسمی پلیس، این اقدام پس از شکایت‌های رسمی شیائومی، «اتحاد حمل‌ونقل هوشمند هارمونی» (تحت حمایت هواوی) و لی‌اتو صورت گرفت. این شرکت‌ها گزارش داده بودند که از تابستان امسال، موجی هماهنگ از محتواهای زیان‌بار علیه آن‌ها در پلتفرم‌های آنلاین به راه افتاده است. مقامات اعلام کردند که چنین فعالیت‌هایی باعث اختلال در عملیات تجاری عادی و لطمه به شهرت برندها در بخش خودروهای برقی چین شده است.

پلیس یانتای اعلام کرد که تحقیقات چهار ماه به طول انجامید و منجر به دستگیری ۱۲ مظنون شد. مأموران بیش از یک میلیون یوان (حدود ۱۳۹ هزار دلار) وجه نقد کشف و ضبط و بیش از ۸۰۰۰ حساب کاربری آنلاین مرتبط با این شبکه را مسدود کردند.

بر اساس یافته‌های پلیس، محتوای مورد شکایت نشانه‌های روشنی از سازمان‌دهی داشت و صرفاً نظرات شخصی مصرف‌کنندگان نبود.

مقامات می‌گویند برخی از پست‌ها به‌عمد اطلاعات عمومی را تحریف می‌کردند تا اعتبار خودروسازان را خدشه‌دار کنند؛ در حالی که برخی دیگر با جعل هویت مصرف‌کنندگان و سناریوهای استفاده، تجربیات مالکیت دروغین منتشر می‌کردند.

پلیس می‌گوید که محتوای خاصی بارها کپی، بازنویسی و تقویت می‌شد و حوادث منفرد با بزرگ‌نمایی و بازآرایی در قالب مقالات یا ویدیوهای کوتاه، برای انتشار گسترده‌تر آماده می‌شدند.

بازرسان بیش از ۳۰۰۰ مقاله‌ی منفی را بررسی کردند و متوجه شدند که منشأ آن‌ها حساب‌هایی با تاریخچه‌ی ثبت‌نام کوتاه، فعالیت غیرعادی و آدرس‌های IP پراکنده است. پلیس می‌گوید این ویژگی‌ها به عملیاتی صنعتی اشاره دارد که در چین معمولاً به عنوان «گروه‌های نفوذ آنلاین پولی» شناخته می‌شوند. این حساب‌ها ظاهراً برای ایجاد ترافیک و کسب درآمد از تعاملات پلتفرم استفاده می‌شدند.

برای تأمین شواهد، بازرسان بیش از ۸۰ هزار قطعه اطلاعات آنلاین را تجزیه‌وتحلیل کردند و بیش از ۱۰۰ هزار رکورد تراکنش مالی را مورد بررسی قرار دادند.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات