نبرد حقوقی بر سر یک نام در هوش مصنوعی؛ «کمیو» کار را به دادگاه میکشاند
استارتاپ آمریکایی کمیو از OpenAI به دلیل استفاده از نام Cameo در قابلیت جدید اپلیکیشن سورا شکایت کرد. این شرکت که به خاطر ویدیوهای شخصیسازیشده با حضور چهرههای مشهور شناخته میشود، در دادگاه فدرال ناحیهی شمالی کالیفرنیا اوپنایآی را به «نقض علامت تجاری و سردرگمی عمدی کاربران» متهم کرد.
در شکایت آمده که اوپنایآی نام کمیو را برای قابلیتی برگزیده که به کاربران سورا اجازه میدهد نسخههای مجازی از چهرهی خود یا دیگران را بسازند و به اشتراک بگذارند. کمیو میگوید این اقدام میتواند کاربران را گمراه و ارزش برندش را تضعیف کند.
بهنقل از متن شکایت، «OpenAI از میان گزینههای بسیار برای نامگذاری، عامدانه نامی را انتخاب کرده که آشکارا باعث اشتباه مصرفکنندگان میشود.»
استیون گالانیس، مدیرعامل کمیو، در گفتوگو با بیزنس اینسایدر گفت شرکتش پیشتر تلاش کرده اختلاف را دوستانه حل کند، اما اوپنایآی حاضر به تغییر نام نشد: «برای حفاظت از کاربران، استعدادها و اعتبار بازارمان، چارهای جز پیگیری قضایی نداشتیم.»
کمیو در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و به کاربران امکان میدهد در ازای پرداخت هزینه، پیامهای ویدیویی شخصی از چهرههای مشهور دریافت کنند. در مقابل، اپلیکیشن سورا قابلیت ساخت ویدیوهای واقعگرایانه با چهرهی افراد مشهور (از جمله مارک کیوبن و جیک پاول) را دارد؛ قابلیتی که کمیو میگوید رقیب مستقیم کسبوکارش است.
OpenAI در واکنش به این اتهام اعلام کرد: «در حال بررسی شکایت هستیم، اما باور نداریم که کسی بتواند مالکیت انحصاری واژهی cameo را در اختیار داشته باشد.»
کمیو در شکایتش خواستار دریافت خسارت مالی و ممنوعیت استفادهی اوپنایآی از نام کمیو شده است.