کسب‌و‌کار تبلیغاتی اپل آن چیزی نیست که فکرش را می‌کنید

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اپل / Apple در میان جمعیت مردم سایه
نحوه‌ی درآمدزایی اپل از کسب‌و‌کار تبلیغات، تفاوت‌های قابل توجهی با بسیاری از شرکت‌ها دارد.
تبلیغات

همه‌ی ما اپل را با آیفون می‌شناسیم، محصولی که به‌نوعی نماد اپل محسوب می‌شود؛ اما فروش گوشی‌های این شرکت قرار نیست تا ابد در بالاترین حد ممکن باشد. فروش آیفون طی سه‌ماهه‌ی گذشته کاهش یافته و اپل به‌همین‌دلیل در چند سال اخیر تلاش‌هایی برای توسعه‌ی کسب‌وکارهای روبه‌رشد خود انجام داده است تا از وابستگی خود به آیفون بکاهد.

طبق توصیف اپل، کسب‌و‌کار خدمات این شرکت درواقع مجموعه‌ای متنوع از سرویس‌های نرم‌افزاری هستند که همگی بدون وابستگی مستقیم به سخت‌افزارهای اپل فعالیت می‌کنند. این خدمات شامل درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن‌ها در اپ‌ استور، فضای ذخیره‌سازی ابری و همچنین فروش اشتراک سرویس‌های موسیقی و خبری می‌شود.

تبلیغات، یکی دیگر از سرویس‌های اپل به‌شمار می‌رود. درواقع تبلیغات در ۱۴ مورد از ۱۶ گزارش مالی سه‌ماهه‌ی گذشته‌ی این شرکت، به‌عنوان یکی از سه دلیل اصلی افزایش درآمد بخش خدمات اعلام شده است.

برخی افراد احتمالاً تصور می‌کنند منظور از تبلیغات، همان آگهی‌های متنی و تصویری رایج باشد، اما این مفهوم درمورد اپل شامل فروش جایگاه‌های تبلیغاتی در صفحه‌ی نتایج جست‌وجوی اپ‌ استور می‌شود.

تبلیغات برای اپل معنای بسیار بزرگ‌تری هم دارد؛ پولی که گوگل برای حفظ جایگاهش به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض روی گوشی آیفون، آیپد و سایر دستگاه‌های اپل پرداخت می‌کند نیز بسیار زیاد است و فقط در سال ۲۰۲۲ به ۲۰ میلیارد دلار رسید.

اپل درمورد درآمدش از گوگل جزئیات دقیقی ارائه نمی‌دهد که منطقی هم به‌نظر می‌رسد، زیرا این شرکت تمایلی به افشای مبلغ دریافتی از غول جست‌وجوی اینترنت ندارد. تاکنون، آمار مشخص درمورد این توافق فقط ازطریق افشاگری‌های پرونده‌ی ضدانحصار دولت آمریکا علیه گوگل به‌دست آمده است.

اپل کسب‌وکار تبلیغاتی سنتی هم دارد. طبق پیش‌بینی کارشناسان بیزنس‌ اینسایدر، درآمد این واحد در سال جاری به ۶٫۳ میلیارد دلار خواهد رسید که نسبت‌ به درآمد ۵٫۴ میلیارد دلاری سال گذشته بیشتر است. در مقام مقایسه، درآمد تبلیغاتی ایکس در سال ۲۰۲۱، یعنی آخرین سال قبل از فروخته‌شدن این پلتفرم اجتماعی به ایلان ماسک، ۴٫۵ میلیارد دلار و درآمد تبلیغاتی اسنپ (توسعه‌دهنده‌ی اسنپ‌چت) در سال ۲۰۲۳ معادل ۴٫۶ میلیارد دلار بود.

با توجه‌ به معیارهای اپل، تبلیغات سنتی همچنان سهم زیادی در درآمدزایی این شرکت ندارند و فقط حدود ۶ درصد از درآمد سالانه‌ی بخش خدمات را تشکیل دهند. از طرفی بیش‌ از ۲۰ درصد درآمد بخش یادشده از قرارداد گوگل به‌دست آمده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات