گوگل برای تبدیل‌شدن به موتور جست‌و‌جو سافاری، ۲۰ میلیارد دلار به اپل داد

پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
موتور جستجوی گوگل روی گوشی آیفون
گوگل برای حفظ جایگاه پیش‌فرض خود در مرورگر سافاری، در سال ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۲۰ میلیارد دلار به اپل پرداخت کرد.
تبلیغات

گوگل برای اینکه روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌های عامل iOS و macOS به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض مرورگر سافاری باقی بماند، هزینه‌ی هنگفتی به این شرکت می‌پردازد. غول جست‌وجوی اینترنت در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۱۵ میلیارد دلار برای حفظ این جایگاه پرداخت کرد. اکنون گزارشی جدید نشان می‌دهد این مبلغ در سال ۲۰۲۲ چقدر بوده است.

طبق گزارش بلومبرگ، گوگل در سال ۲۰۲۲، مبلغ ۲۰ میلیارد دلار به اپل پرداخت کرد تا همچنان به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض سافاری باقی بماند. این مبلغ ازطریق اسناد و مدارکی که در جریان شکایت ضد انحصار وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل ارائه شد، به‌دست آمد.

قرارداد بین گوگل و اپل، یکی از اهداف اصلی شکایت وزارت دادگستری علیه غول جست‌وجوی اینترنت بود. این وزارتخانه باور دارد گوگل با تکیه‌بر قدرت خود، بازار جست‌وجوی آنلاین را به‌انحصار درآورده است.

ظاهراً قرار بر این بوده که توافق بین گوگل و اپل محرمانه بماند. مدیران اپل در دادگاه شهادت دادند که گوگل برای حفظ این جایگاه میلیاردها دلار می‌پردازد، اما عدد دقیقی اعلام نکردند. مدتی بعد یکی از شاهدان فاش کرد که گوگل ۳۶ درصد از درآمد تبلیغات آنلاین خود را به اپل پرداخت می‌کند.

همکاری گوگل و اپل از سال ۲۰۰۲ آغاز شد، اما مدتی طول کشید تا این دو شرکت تصمیم بگیرند بخشی از درآمد تبلیغات جست‌وجو را با هم تقسیم کنند. طبق گزارش‌های قبلی، مایکروسافت برای تبدیل‌شدن به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض سافاری و حتی فروش بینگ به اپل، با این شرکت وارد مذاکره شده بود.

باتوجه‌به شایعاتی که درمورد مذاکره‌ی اپل با گوگل برای استفاده از هوش مصنوعی جمنای در iOS 18 وجود دارد، شاید به‌زودی شاهد پرداخت مبالغ بیشتر ازطرف گوگل به اپل باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات