ارزش انویدیا از شرکت نفت عربستان هم عبور کرد؛ اپل هدف بعدی است؟

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia روی صفحه موبایل دربرابر صفحه سبز
انویدیا در تلاش است جایگاه اپل را تصاحب کند و به دومین شرکت برتر دنیا از لحاظ ارزش بازار تبدیل شود.
تبلیغات

بر اساس گزارش Companies Market Cap، انویدیا با پیشی گرفتن از سعودی آرامکو (شرکت نفت عربستان سعودی) موفق شد جایگاه سوم در فهرست باارزش‌ترین شرکت‌های دنیا را تصاحب کند.

ارزش سهام اپل از اواخر فوریه (اسفند ماه) دچار یک روند نزولی شده؛ این در حالی‌ است که ارزش سهام انویدیا در هفته‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و اکنون در آستانه‌ی سبقت گرفتن از اپل قرار دارد.

ارزش بازار بزرگان صنعت فناوری در چند هفته‌ی اخیر روند صعودی داشته‌ و حالا سه سکوی اول باارزش‌ترین شرکت‌های جهان در اختیار برندهای صنعت فناوری است.

لیست باارزش‌ترین شرکت‌های جهان به ترتیب

مایکروسافت، غول نرم‌افزاری و رایانش ابری، با ارزش بازار ۳٫۰۱۸ تریلیون دلار در صدر قرار دارد و بعد از آن اپل با ارزش بازار ۲٫۶۳۶ تریلیون دلار جایگاه دوم را در اختیار گرفته است.

انویدیا، رهبر هوش مصنوعی، با ارزش بازار ۲٫۱۸۸ تریلیون دلار جایگاه سوم را تصاحب کرد. این شرکت افزایش سهام خود در سال اخیر را تا حد زیادی مدیون کارت گرافیک انویدیا در حوزه‌ی هوش مصنوعی است.

هفت مورد از ۱۰ شرکت باارزش جهان، شرکت‌های فعال و پیشرفته در حوزه‌ی فناوری هستند. این شرکت‌ها «هفت شکوهمند» نام دارند و از نظر ارزش بازار از همه‌ی شرکت‌های فعال در حوزه‌های دیگر سبقت گرفته‌اند.

مایکروسافت و انویدیا با کمک هوش مصنوعی و محبوبیت چت‌جی‌پی‌تی سود عظیمی به دست آورده‌اند. آژور، سرویس رایانش ابری مایکروسافت، زیرساخت چت‌بات ChatGPT و سایر پروژه‌های Open AI را فراهم می‌کند. همه‌ی این محصولات از سخت‌افزارهای انویدیا بهره می‌برند.

تیم سبز حدود ۸۰ درصد از بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی را در دست دارد و صدها شرکت هوش مصنوعی از تراشه‌های انویدیا که بر پایه‌ی معماری Ampere و Hopper تولید شده‌اند، استفاده می‌کنند.

مایکروسافت و انویدیا تنها شرکت‌هایی نیستند که به‌لطف هوش مصنوعی رشد کردند و متا نیز در سال جاری حدود ۴۶٫۶ درصد رشد داشته است. در مقابل، کاهش فروش گوشی آیفون باعث شد اپل جایگاه نخست در لیست باارزش‌ترین شرکت‌های جهان را به مایکروسافت واگذار کند.

سهام انویدیا در ۶ روز متوالی بیش از ۱۹ درصد افزایش یافت اما بعد از آنکه فعالان بازار معاملات تصمیم گرفتند که سود خود را برداشت کنند و سهامشان را بفروشند، ارزش سهام انویدیا نیز حدود ۵٫۶ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش در ۹ ماهه‌ی اخیر بود.

به احتمال زیاد درآمد کل انویدیا و فروش کارت‌های گرافیک‌ این شرکت برای هوش مصنوعی و پردازش فوق‌ سریع در سه‌ماهه‌ی آینده افزایش خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات