انویدیا با رشد انفجاری به اولین شرکت تراشه‌ساز ۲ تریلیون دلاری تبدیل شد

جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
مطالعه 1 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia روی موبایل و کیبورد لپ تاپ نمای نزدیک
انویدیا به‌لطف محبوبیت هوش مصنوعی توانسته است ارزش بازارش را به دو تریلیون دلار برساند و پشت سر مایکروسافت و اپل قرار بگیرد.
تبلیغات

انویدیا به‌صورت رسمی توانسته است به ارزش بازار دو تریلیون دلار دست پیدا کند. این نخستین‌باری است که یک شرکت تراشه‌ساز به چنین دستاورد بزرگی می‌رسد.

بر اساس داده‌های مارکت‌واچ، انویدیا سومین شرکت آمریکایی است که ارزش بازارش از دو تریلیون دلار عبور می‌کند و حالا پشت سر مایکروسافت (با ارزش بازار ۳٫۰۶ تریلیون دلار) و اپل (با ارزش بازار ۲٫۸۳ تریلیون دلار) ایستاده است. شرکت سعودی آرامکو هم ارزش بازار دو تریلیون دلاری دارد.

انویدیا که مقر مرکزی‌اش در کالیفرنیا واقع شده، در یک سال اخیر توانسته است رشد انفجاری تجربه کند و بارها خبرساز شود. دلیل اصلی رشد انویدیا، رهبری این شرکت در حوزه‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی است. ارزش بازار این شرکت کمتر از یک سال پیش مرز یک تریلیون دلار را رد کرده بود. انویدیا حالا ارزش بازار بیشتری نسبت‌به شرکت‌های سرشناس آمازون و گوگل دارد.

انویدیا این هفته در گزارش مالی جدیدش اعلام کرد که توانسته است در سال ۲۰۲۳ مجموعاً ۶۰٫۹ میلیارد دلار درآمد به جیب بزند که نشان‌دهنده‌ی رشد ۱۲۶ درصدی نسبت‌به سال ۲۰۲۲ است.

شرکت‌هایی نظیر OpenAI، مایکروسافت و اینتل در تلاشند وابستگی خود را به تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا کاهش دهند، با این‌حال تولید پردازنده‌ای با قدرت گرافیک انویدیا در حجم انبوه، کار بسیار دشواری است.

انویدیا در سال ۲۰۲۳ پردازنده‌ی گرافیکی H200 را به‌عنوان قوی‌ترین تراشه‌ی هوش مصنوعی خود و جایگزین تراشه‌ی پرچمدار H100 رونمایی کرد. H200 درمقایسه‌با نسل قبل حافظه‌ی پرظرفیت‌تر و پهنای باند بیشتر دارد و در فصل دوم ۲۰۲۴ عرضه می‌شود.

مطابق گزارش‌های اخیر، انویدیا در حال بنیان‌گذاری کسب‌و‌کار ۳۰ میلیارد دلاری جدیدی است که وظیفه‌ی اصلی‌اش ساخت پردازنده‌ی هوش مصنوعی برای شرکت‌های دیگر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات