پس از OpenAI حالا نوبت Mistral است؛ تقویت جایگاه مایکروسافت در بازار هوش مصنوعی

دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
مطالعه 1 دقیقه
ساتیا نادلا
مایکروسافت با استارتاپی نوپا وارد همکاری شده است تا جایگاهش را در حوزه‌ی هوش مصنوعی تقویت کند.
تبلیغات

مایکروسافت در بیانیه‌ای مطبوعاتی از امضای قرارداد همکاری چندساله‌ با استارتاپی فرانسوی به نام Mistral خبر داد که ارزشش به ۲ میلیارد یورو (حدود ۲٫۱ میلیارد دلار) می‌رسد. براساس ادعای منابع آگاه، این قرارداد باعث می‌شود مایکروسافت سهام کوچکی در این استارتاپ ۱۰ ماهه کسب کند.

همکاری مایکروسافت و Mistral در حالی رقم می‌خورد که غول ردموندی صنعت فناوری سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرد.

به‌موجب امضای قرارداد جدید، مدل‌های زبانی بزرگ باز و تجاری Mistral وارد پلتفرم هوش مصنوعی مایکروسافت آژور می‌شوند. تا پیش از Mistral، صرفاً OpenAI چنین مجوزی کسب کرده بود. همکاری مایکروسافت و Mistral همچون همکاری این شرکت با OpenAI روی توسعه و پیاده‌سازی مدل‌های زبانی نسل بعد متمرکز خواهد بود.

استارتاپ Mistral لحظاتی پس از عمومی‌شدن قرارداد مایکروسافت از مدل هوش مصنوعی جدیدی به نام Mistral Large پرده‌برداری کرد. این مدل زبانی بزرگ رقابت نزدیکی با GPT-4 دارد و برخلاف انتظار متن‌باز نیست.

مدل هوش مصنوعی Mistral Large در بنچمارک‌های معمول امتیازهای بسیار خوبی کسب کرده و توانسته است پس از GPT-4 به دومین مدل زبانی بزرگ عمومی تبدیل شود. مدل زبانی بزرگ Mistral Large روی زیرساخت‌های اختصاصی Mistral در اروپا یا ازطریق Azure AI Studio و Azure Machine Learning میزبانی می‌شود. این شرکت مدل Mistral Small را نیز معرفی کرده است.

در سال‌های اخیر، مایکروسافت توجه ویژه‌ای به هوش مصنوعی کرده و توانسته است از همین طریق ارزش بازارش را به‌شدت رشد دهد. این شرکت حالا به‌دنبال پیشرفت‌های هرچه بیشتر در حوزه‌ی هوش مصنوعی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات