مدل زبانی بزرگ Mistral با عملکرد نزدیک‌به GPT-4 و قیمت بسیار کمتر رونمایی شد

دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
لوگو شرکت Mistral در کنار تصویر مدیرعامل
استارتاپ فرانسوی Mistral مدل هوش مصنوعی پیشرفته‌ای رونمایی کرده است که قیمت بسیار کمتر از GPT-4 دارد.
تبلیغات

لحظاتی پس از تأیید سرمایه‌گذاری چند ساله‌ی مایکروسافت در Mistral، این استارتاپ فرانسوی مدل زبانی بزرگ جدیدی به نام Mistral Large رونمایی کرد که برخلاف مدل‌های پیشین، متن‌باز نیست و رقابت تنگاتنگی با GPT-4 شرکت OpenAI دارد.

Mistral که توسط مهندسان سابق گوگل دیپ‌مایند و متا بنیان‌گذاری شده، همواره روی ارائه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی متن‌باز متمرکز بوده است. با رونمایی Mistral Large، حالا کسب‌و‌کار این شرکت شباهت بسیار بیشتری به OpenAI دارد.

مقایسه مدل زبانی Mistral Large با GPT-4

استارتاپ Mistral در بیانیه‌ی مطبوعاتی‌اش ادعا می‌کند که مدل زبانی بزرگ Mistral Large امتیازهای چشمگیری در بنچمارک‌ها کسب کرده و توانسته است پس از GPT-4 در رتبه‌ی دوم مدل‌های زبانی بزرگی که به صورت عمومی در دسترس هستند قرار بگیرد.

عملکرد جذاب Mistral Large در حالی ارائه می‌شود که API این هوش مصنوعی قیمت هیجان‌انگیزی دارد. در واقع Mistral می‌گوید که قیمت‌گذاری API مدل Mistral Large مبتنی‌بر میزان استفاده از آن است. در حال حاضر این API به ازای هر یک میلیون توکن ورودی هشت دلار و به ازای هر یک میلیون توکن خروجی ۲۴ دلار قیمت دارد.

هوش مصنوعی Mistral AI به‌صورت پیش‌فرض از Context Window با ۳۲ هزار توکن پشتیبانی می‌کند. امکان استفاده از این هوش مصنوعی در زبان‌های انگلیسی و فرانسوی و اسپانیایی و آلمانی و ایتالیایی وجود دارد.

در مقام مقایسه، GPT-4 دارای Context Window با ۳۲ هزار توکن است و OpenAI به ازای هر میلیون توکن ورودی و خروجی به‌ترتیب ۶۰ دلار و ۱۲۰ دلار از مشتریانش دریافت می‌کند. بنابراین Mistral Large حدود ۵ تا ۷٫۵ برابر ارزان‌تر از GPT-4 است.

Mistral همچنین مدل Mistral Small را معرفی کرده است که از امروز در دسترس قرار دارد و درمقایسه‌با مدل 8x7B این استارتاپ تأخیر کمتری ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات