جریمه نیم میلیارد دلاری در انتظار اپل؟

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
تیم کوک در حال تفکر
اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد اپل را به‌دلیل اعمال سیاست‌های انحصارگرایانه جریمه کند.
تبلیغات

کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد به‌دلیل شکایت اسپاتیفای از اپل، برای اولین بار شرکت تولیدکننده‌ی گوشی آیفون و اپل واچ را حدود ۵۳۸ میلیون دلار جریمه کند.

به‌گزارش فایننشال تایمز، اتحادیه‌ی اروپا معتقد است که اپل برای سرویس‌های پخش موسیقی نظیر اسپاتیفای از قوانین انحصارگرایانه استفاده می‌کند و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد تا روش‌های اشتراک‌گیری مدنظرشان را به کاربران ارائه کنند. اپل این قوانین را مقررات «ضدفرمان» می‌نامد.

قوانین ضدفرمان باعث می‌شوند توسعه‌دهندگان کاربران را از گزینه‌های خرید جایگزین مطلع نکنند. اتحادیه‌ی اروپا فقط روی تأثیرات قوانین یادشده روی سرویس‌های پخش موسیقی متمرکز شده است و می‌گوید که چنین قوانینی به برتری ناعادلانه‌ی اپل موزیک منجر می‌شود.

اتحادیه‌ی اروپا قصد ندارد کوپرتینویی‌ها را مجبور به پذیرش روش‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای کند، بلکه اصرار دارد که سرویس‌های پخش موسیقی باید به‌طور آزادانه کاربران خود را از گزینه‌های خرید جایگزین مطلع کنند. برای مثال، اسپاتیفای باید توانایی لینک‌دهی به وب‌سایت خود را داشته باشد.

در سال ۲۰۲۲ اپل شدت اعمال قوانین ضدفرمان وضع‌شده برای سرویس‌های پخش موسیقی را کمی کاهش داد و به آن‌ها اجازه داد تا کاربران را برای مدیریت حساب‌هایشان، به وب‌سایت‌های خود ارجاع دهند.

پس از تغییر چشمگیر قوانین اپ استور در‌ پی تصویب قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه‌ی اروپا، اسپاتیفای می‌تواند از روش‌های پرداخت جایگزین در اروپا استفاده کند؛ اما توسعه‌دهندگانی که از فروشگاه‌های برنامه‌ی متفرقه استفاده می‌کنند، باید برای نصب سالانه‌ی برنامه‌ها بعد از یک‌ میلیون دانلود، ۵۰ سنت بپردازند و همین مورد باعث انتقاد شدید اسپاتیفای از اپل شده است.

انتظار می‌رود حکم نهایی اتحادیه‌ی اروپا در مورد پرونده‌ی مورد بحث در هفته‌های آینده به‌طور رسمی اعلام شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات