سومین موتور جستجو محبوب دنیا به فروش گذاشته شد

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
مطالعه 1 دقیقه
لوگو یاندکس Yandex روی پرچم روسیه
همه‌ی دارایی‌ها و سهام یاندکس در روسیه به فروش گذاشته شده‌اند تا فعالیت‌های سومین موتور جست‌وجوی محبوب دنیا در این کشور متوقف شود.
تبلیغات

شرکت Yandex NV با فروش دارایی‌های خود در روسیه به ارزش ۵٫۲ میلیارد دلار موافقت کرده است. فروش یاندکس بزرگ‌ترین جدایی شرکت‌ها از روسیه از زمان جنگ اوکراین محسوب می‌شود. غول جست‌وجوی روسی بیش از یک سال است که برای جداکردن عملیات سودآور داخلی خود از فعالیت‌های بین‌المللی تلاش می‌کند.

براساس گزارش بلومبرگ، فروش دارایی‌های یاندکس باعث می‌شود که بخش روسی شرکت (شامل موتور جست‌وجو، اپلیکیشن اجاره‌ی خودرو و پلتفرم تجارت الکترونیکی) به‌دست کنسرسیومی با مدیریت یاندکس و صندوقی متعلق به شرکت نفتی Lukoil فروخته شود. چند کارآفرین دیگر روسی هم در این معامله دخیل هستند.

عوامل متعددی موجب واگذاری استراتژیک یاندکس شد. این شرکت با فشارها و تحریم‌های غربی علیه شرکت‌های روسی و برخی انتقادهای داخلی به‌دلیل هم‌سویی با دولت روسیه مواجه بود. سال گذشته، اتحادیه‌ی اروپا آرکادی ولوژ، بنیان‌گذار یاندکس را تحریم کرد و این اتفاق وجهه‌ی بین‌المللی شرکتش را در وضعیت پیچیده‌تری قرار داد.

جان بوینتون، رئیس هیئت‌مدیره‌ی یاندکس، با تأکید بر انگیزه‌ی مالی برای فروش سهام شرکت اظهار کرد: «این معامله به سهام‌داران امکان می‌دهد تا مقداری از ارزش‌ کسب‌وکارهایی که در حال واگذاری‌شان هستیم، بازیابی کنند.»

بوینتون افزوده است که ترکیب جدید سهام‌داران می‌تواند درهایی را به‌روی شرکت باز کند تا ظرفیت‌های رشد جدیدی را در کسب‌وکارهای بین‌المللی خود، ازجمله پلتفرم ابری هوش مصنوعی و توسعه‌ی فناوری خودروهای خودران دنبال کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات