شکست بزرگ؛ ادوبی از تصاحب ۲۰ میلیارد دلاری فیگما عقب‌نشینی کرد

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 1 دقیقه
لوگو ادوبی / Adobe در داخل موبایل در دست راست یک زن
ادوبی رسماً اعلام کرد که قرارداد فیگما را فسخ می‌کند. بدین‌ترتیب ادوبی ملزم‌ به پرداخت یک‌میلیارد دلار غرامت می‌شود.
تبلیغات

پس از ماه‌ها فشار قانونی رگولاتوری‌های بریتانیا و اتحادیه‌ی اروپا، ادوبی سرانجام در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که از قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری مربوط‌ به تصاحب فیگما عقب‌نشینی می‌کند. به‌موجب فسخ قرارداد، ادوبی مجبور است یک‌میلیارد دلار پول نقد به‌عنوان غرامت به فیگما بدهد.

ادوبی و فیگما در بیانیه‌ای مشترک می‌گویند که به‌شدت با ادعاهای مطرح‌شده‌ی بریتانیا و اروپا مخالف‌اند؛ اما هر دو معتقدند که مسیرشان را باید جداگانه ادامه دهند. ادوبی می‌گوید که با تصاحب فیگما می‌خواست آینده‌ی نرم‌افزارهای ویرایش تصویر را بازتعریف کند.

زمان زیادی از قرارداد اولیه‌ی ادوبی و فیگما نگذشته بود که نهادهای رگولاتوری شدیداً علیه این توافق‌نامه موضع گرفتند و گفتند اگر قرارداد بسته شود، ادوبی انحصار بازار نرم‌افزارهای طراحی را در دست می‌گیرد.

رگولاتوری‌ها همچنین گفتند که ادوبی ممکن است به خلاقیت و رقابت ضربه بزند. فیگما، رقیب Adobe XD، در زمانی کوتاه به محبوبیت چشمگیر دست پیدا کرد و حالا تعداد کاربرانش از XD بیشتر است.

افزون‌بر بریتانیا، اتحادیه‌ی اروپا نیز نگرانی‌های زیادی درباره‌ی قرارداد ادوبی و فیگما مطرح کرده بود. مدتی پیش، گفته شد که حتی وزارت دادگستری ایالات متحده نیز می‌خواهد تحقیقات گسترده به‌راه بیندازد و علیه بسته‌شدن قرارداد موضع بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات