جدال بر سر پتنت؛ نوکیا در دادگاه چین بازنده شد

جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو جدید ۲۰۲۳ نوکیا Nokia روی ساختمان مرکزی شرکت آسمان ابری
رأی اولیه‌ی دادگاهی در چین درباره‌ی اختلافات شرکت اوپو با نوکیا بر سر نقض پتنت‌های 5G اعلام شد.
تبلیغات

اوپو و نوکیا بیش از دو سال است که در مورد پتنت 5G با یکدیگر اختلاف دارند. مسئله درباره‌ی نقض حق مالکیت پتنت‌های نوکیا در اروپا است و اینکه تولیدکننده چینی باید چه مقدار به شرکت فنلاندی پرداخت کند. یکی از پیامدهای اختلاف، مسدود شدن امکان خرید گوشی اوپو در اروپا بوده است.

پرونده به دادگاه بدوی در چین رفت و از دادگاه درخواست شد که هزینه‌های مجوزدهی جهانی FRAND (منصفانه، معقول و غیرتبعیضی) را تعیین کند.

تصمیم دادگاه به تازگی اعلام شد و اوپو اعلام کرد که با این تصمیم موافقت کرده و آمادگی دارد تا مبلغ ۰٫۷۰۷ تا ۱٫۱۵۱ دلار به ازای هر دستگاه را متناسب با بازارهای مختلف پرداخت کند.

گوشی موبایل موبایل فایند X6 پرو اوپو / Oppo Find X6 Pro قهوه ای
اپو فایند ایکس 6 پرو هرگز خارج از چین عرضه نشد

اوپو در بیانیه‌ای گفت که این اولین رأی حقوقی دادگاه است که میزان مسئولیت مربوط به حق مالکیت پتنت‌های اساسی استاندارد 5G برای صنعت تلفن همراه را اثبات می‌کند و باید الگویی برای بحث‌های بیشتر در صنایع مرتبط مانند اینترنت اشیاء یا خودرو هوشمند فراهم کند.

تصمیم دادگاه به هیچ‌وجه به این معنی نیست که نوکیا با هزینه‌ها موافق است. تولیدکننده‌ی فنلاندی تجهیزات الکترونیک و یکی از بزرگترین دارندگان پتنت 5G در جهان اعلام کرد که به این حکم اعتراض خواهد کرد و گفت: «این رأی تنها محدود به چین است و نظر کاملاً یک‌طرفه‌ای را نشان می‌دهد.»

نوکیا افزود: «دادگاه‌های خارج از چین تأیید کرده‌اند که اوپو تعهدات خود به‌عنوان کاربر فناوری نوکیا در استانداردهای باز را نقض کرده و از موقعیت خود در نزاع اطمینان دارد و امیدوار است که به‌زودی حل شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات