اپیک گیمز برنده شد؛ دادگاه: گوگل انحصارگرا است

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
اپیک و گوگل
هیئت‌منصفه‌ی دادگاه ایالات‌ متحده در پرونده‌ی شکایت اپیک‌گیمز علیه گوگل، به نفع شرکت بازی‌ساز رأی داد.
تبلیغات

سه‌سال پس‌ از شکایت اپیک‌گیمز از اپل و گوگل به اتهام اجرای قوانین انحصاری در فروشگاه‌های اپلیکیشن این شرکت‌ها، سازنده‌ی بازی فورتنایت برنده شد. هیئت‌منصفه در پرونده‌ی شکایت اپیک علیه گوگل حکمش را صادر کرد و گفت غول جست‌وجوی اینترنت، فروشگاه اپلیکیشن و سرویس پرداخت داخلی این پلتفرم را به انحصار غیرقانونی تبدیل کرده است.

هیئت‌منصفه به اتفاق آرا به هر سؤالی که از آن‌ها پرسیده می‌شد پاسخ داد که گوگل در ارائه‌ی خدمات پرداخت درون‌برنامه‌ای انحصار دارد و در این مورد اقدامات ضدرقابتی انجام داده است؛ کاری که باعث وارد آمدن ضربه و خسارت به اپیک گیمز شد.

دادگاه به‌ این نتیجه رسید که گوگل ارتباط غیرقانونی بین فروشگاه پلی و خدمات پرداخت درون‌برنامه‌ای این پلتفرم برقرار کرده و قرارداد توزیع برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها در فروشگاه مذکور که با توسعه‌دهندگان منعقد می‌شود و همچنین قراردادهای این غول فناوری با شرکت‌های سازنده‌ی دستگاه‌های اندروید، همگی قوانین ضدرقابت را نقض می‌کنند.

ویلسون وایت، معاون سیاست‌های عمومی گوگل می‌گوید شرکتش قصد دارد نسبت‌ به حکم دادگاه، درخواست تجدیدنظر کند.

اپیک گیمز در پستی وبلاگی اعلام کرد: «حکم امروز پیروزی همه‌ی توسعه‌دهندگان و کاربران آن‌ها در سرتاسر جهان است. این حکم ثابت می‌کند شیوه‌های فروشگاه اپلیکیشن گوگل غیرقانونی بوده و آن‌ها از انحصارشان برای اعمال هزینه‌های گزاف، سرکوب رقابت و کاهش نوآوری سوء‌استفاده می‌کنند.»

شخصیت های بازی بازی فورتنایت / Fortnite

پیروزی اپیک درمقابل گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا شرکت بازی‌ساز دو سال پیش در مبارزه علیه اپل شکست خورد و قاضی ایوون گونزالس راجرز در آن پرونده سازنده‌ی گوشی آیفون را مقصر ندانست.

به‌هر حال نبرد قضایی بین اپیک گیمز و گوگل بسیار متفاوت بود و به معاملات مخفی تقسیم درآمد بین غول جست‌وجوی اینترنت و سازندگان گوشی هوشمند و همچنین توسعه‌دهندگان بازی‌های بزرگ بستگی داشت. این موضوع نشان داد گوگل به‌طور خاص از اپیک می‌ترسد و این‌بار دادگاه حکم را به‌نفع شرکت بازی‌ساز صادر کرد.

درحال‌حاضر دقیقاً نمی‌دانیم اپیک در مقابله با گوگل واقعاً چه چیزی برنده شده است و این موضوع به قاضی جیمز دوناتو بستگی دارد: کسی که درمورد راهکار مناسب تصمیم می‌گیرد.

اپیک هرگز برای دریافت خسارت مالی از گوگل شکایت نکرد و از دادگاه درخواست داشت به سازنده‌ی اندروید بگوید هر توسعه‌دهنده‌ی برنامه و بازی آزادی کامل دارد تا از فروشگاه‌ برنامه سیستم‌ پرداخت موردنظرش استفاده کند. هنوز مشخص نیست قاضی پرونده این خواسته‌ها را برآورده خواهد کرد یا خیر. هر دو طرف در تاریخ دوم ژانویه با دوناتو ملاقات خواهند کرد تا درمورد راهکارهای احتمالی بحث کنند.

با توجه به سند رسمی دادگاه، قاضی دوناتو قبلاً اعلام کرده قوانینی را مدنظر قرار خواهد داد تا گوگل نتواند با استفاده از راهکارهای جایگزین، بار دیگر سیاست‌های ضدانحصار را دور بزند. این قاضی همچنین اعلام کرد درصد کمیسیون دریافتی گوگل از توسعه‌دهندگان را تعیین نخواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات