چرا کارمندان OpenAI شدیداً به سم آلتمن وفادارند؟

یک‌شنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
سم آلتمن Sam Altman مدیرعامل OpenAI با لباس سبز
وفاداری کارمندان OpenAI به هوش و کاریزمای آلتمن نسبت داده می‌شود، اما ظاهراً مسئله‌ی اصلی چیز دیگری است.
تبلیغات

به گزارش بیزنس‌ اینسایدر، بازگشتن سم آلتمن به‌عنوان مدیر عامل OpenAI نشان داد که او از قدرت بسیار بالایی برخوردار است. کارکنان OpenAI پس از اخراج آلتمن در هفته‌ی گذشته وفاداری غیرمعمولی به او نشان دادند.

کودتای ناموفق علیه سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، ظاهراً قدرت او را تقویت کرده است. هیچ‌یک از دلایل اخراج او مثل عدم صداقت ادعاشده، نادیده گرفتن ایمنی هوش مصنوعی یا سیاست داخلی به اندازه کافی جدی نبود که او را برای همیشه بیرون بیندازد.

سم آلتمن حتی هیچ سهامی در OpenAI ندارد. به گفته‌ی خیلی از افراد، اینکه آلتمن چطور توانسته به OpenAI برگردد، به لطف هوش و کاریزمای فوق‌العاده‌ی او است. این کاریزما بین کارکنان OpenAI حس می‌شود، زیرا آن‌ها به‌خوبی همبستگی و خشم خود را از اخراج آلتمن ابراز کردند.

صدها نفر از کارکنان نامه‌ای به هیئت‌مدیره نوشتند و در آن تهدید کردند که اگر آلتمن دوباره به کارش بازگردانده نشود، از کار کنار می‌روند.

خیلی‌ها می‌گویند آلتمن استاد متقاعدسازی است و او را به‌عنوان یک «استاد هوش مصنوعی و متقاعد کردن» توصیف کردند. آلتمن به‌خوبی افراد را در کارها راهنمایی می‌کند و با اشتیاق به افراد کمک می‌کند.

احتمال دارد کارکنان OpenAI برای پول از آلتمن حمایت کرده باشند، نه به‌خاطر وفاداری

سبک ارتباطی آلتمن عالی است. او در درک شدن، درک کردن و پرسیدن سؤالات مهم خوب است. کسانی که با آلتمن تعامل داشته‌اند، ارتباط مستقیم و کنجکاوی باورنکردنی او را که به دورانش در استنفورد بازمی‌گردد، تحسین می‌کنند.

احتمال دیگری نیز برای این وفاداری وجود دارد. در آستانه‌ی اخراج آلتمن، OpenAI در حال بررسی فروش سهام بود که به کارمندان اجازه می‌داد که از سهام خود پول نقد کنند و این مقدار زیادی پول بود. این احتمال وجود دارد که کارمندان از آلتمن حمایت کردند تا از به خطر افتادن آن معامله جلوگیری کنند.

اگر در جریانات مربوط به آلتمن، سهام شرکت افت می‌کرد، تجاری‌سازی به‌شدت کند می‌شد و هیچ سرمایه‌گذاری وارد نمی‌شد تا OpenAI بتواند به کارکنان سهام بدهد.

هنگامی که OpenAI در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی با هدف ایجاد هوش مصنوعی ایمن به نفع بشریت بود. OpenAI سه سال بعد، یک شرکت تابعه با سود محدود را به نام OpenAI LP را اضافه کرد. این بازوی شرکتی، پول نقد و قدرت محاسباتی را به ارمغان آورد.

هیئت‌مدیره‌ی غیرانتفاعی OpenAI انتصاب شد تا اطمینان حاصل شود که OpenAI به مأموریت اصلی خود وفادار می‌ماند و برایش منافع بشر از جاه‌طلبی تجاری جلوتر است.

با همه‌ی این‌ها نباید فراموش کنیم که آلتمن اساساً یک کارآفرین است. هرج‌ومرج هفته‌های گذشته حاکی از آن است که دیدگاه تجاری او پیروز خواهد شد. محبوبیت هیئت‌مدیره‌ای که او را برکنار کرد تا حد زیادی تخریب شده است. ایلیا سوتسکور، دانشمند ارشد و یکی از بنیانگذاران OpenAI که از اخراج آلتمن حمایت کرد، علناً از دست داشتن در این ماجرا ابراز تأسف کرد.

سوتسکور که نماینده‌ی تحقیقاتی OpenAI است، با آلتمن در مورد اینکه آیا این استارتاپ کسب درآمد را بر توسعه‌ی مسئولانه‌ی هوش مصنوعی اولویت می‌دهد یا خیر، اختلاف‌نظر داشتند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات