پشت پرده اخراج سم آلتمن؛ پای «هوش مصنوعی انسان‌گونه» در میان است؟

پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
مقایسه PaLM 2 گوگل با جی‌پی‌تی‌۴ OpenAI
محققان OpenAI قبل‌از ماجرای اخراج سم آلتمن از این شرکت، درمورد هوش مصنوعی خودآگاه به هیئت‌مدیره هشدار داده‌اند.
تبلیغات

براساس گزارش رویترز، چند روز قبل‌از اخراج سم‌ آلتمن از مدیرعاملی OpenAI، چند پژوهشگر این شرکت نامه‌ای به هیئت‌مدیره نوشتند و نسبت‌به کشف هوش مصنوعی بسیار قدرتمند هشدار دادند که به گفته‌ی آن‌ها می‌تواند بشر را تهدید کند.

گفته می‌شود نامه‌ی محققان OpenAI به مواردی اشاره داشت که قبلاً هرگز گزارش نشده بود و قبل‌از اخراج آلتمن، از پیشرفت‌های کلیدی هوش مصنوعی خبر می‌داد.

منابع رویترز می‌گویند نامه‌ی محققان OpenAI احتمالاً یکی از دلایلی بود که هیئت‌مدیره‌ی این شرکت را به اخراج آلتمن وادار کرد زیرا آن‌ها از تجاری‌سازی پیشرفت‌های هوش مصنوعی قبل‌از درک عواقبش بسیار نگران بودند.

یکی از افراد نزدیک به OpenAI گفت پس‌از انتشار خبر درمورد نامه‌ای که محققان این شرکت برای هیئت‌مدیره نوشته بودند، استارتاپ هوش مصنوعی با ارسال پیام داخلی به کارکنان خود، پروژه‌ای به‌نام Q* و ارسال آن نامه‌ را تأیید کرد. یکی از سخن‌گویان OpenAI می‌گوید این پیام را میرا موراتی ارسال کرده است؛ کسی که پس‌از اخراج آلتمن به‌عنوان مدیرعامل موقت انتخاب شده بود.

برخی در OpenAI اعتقاد دارند Q* می‌تواند پیشرفتی مهم در دستیابی به هوش عمومی مصنوعی (AGI) باشد. این نوع هوش مصنوعی به‌عنوان سیستمی مستقل تعریف می‌شود که می‌تواند در اکثر کارها از انسان‌ها پیشی بگیرد.

زنی در حال لمس صفحه که روی آن تصویری از مغز دیده می شود

گفته می‌شود مدل هوش مصنوعی جدید و فوق پیشرفته‌ی OpenAI به‌دلیل دسترسی به منابع محاسباتی بسیار قدرتمند، امکان حل مسائل خاص ریاضی را دارد. اگرچه مدل مذکور درحال حاضر فقط موفق به حل مسائل ریاضی در مقطع ابتدایی است اما همین ویژگی، محققان را نسبت‌به موفقیت‌های آینده‌ی Q* بسیار خوشبین می‌کند.

محققان‌، ریاضیات را به‌عنوان مرز توسعه‌ی هوش مصنوعی مولد توصیف می‌کنند. درحال حاضر این فناوری در نوشتن و ترجمه‌ی زبان‌ها از پیش‌بینی آماری برای ارائه‌ی کلمه‌ی بعدی بهره می‌برد، اما پاسخ به سؤالات ریاضی یعنی فقط یک جواب صحیح وجود دارد و هوش مصنوعی برای دستیابی به چنین سطحی باید توانایی‌های استدلالی بیشتری شبیه هوش انسانی داشته باشد. هوش مصنوعی انسان‌گونه برخلاف ماشین‌حساب می‌تواند تعمیم دهد، یاد بگیرد و درک کند.

محققان OpenAI در نامه‌ی خود به هیئت‌مدیره، به توانایی هوش مصنوعی جدید و خطر بالقوه‌ی آن اشاره کردند. بحث درمورد خطر هوش مصنوعی از گذشته وجود دارد و برخی می‌گوید شاید روزی ماشین‌ها تصمیم بگیرند بشر را نابود کنند.

محققان همچنین کارهای دو تیم Code Gen و Math Gen را تأیید کرده‌اند. دانشمندان در این تیم‌ها به بررسی بهینه‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی کنونی می‌پردازند و هدفشان بهبود قابلیت استدلال و درنهایت انجام کارهای علمی است.

تلاش‌های آلتمن برای تبدیل ChatGPT به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های کامپیوتری که سرعت رشد سرسام‌آوری داشت، باعث شد مایکروسافت سرمایه‌گذاری زیادی در OpenAI انجام دهد و اکنون منابع محاسباتی مورد نیاز برای نزدیک‌شدن به AGI را دراختیار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات