آمریکا رسماً دور جدید تحریم‌ها را علیه صنعت تراشه چین آغاز کرد

سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
رقابت چین و آمریکا در فناوری
ایالات‌ متحده صادرات تعداد بیشتری از تراشه‌های هوش مصنوعی ازجمله انویدیا H800 را به چین محدود کرد.
تبلیغات

وزارت بازرگانی ایالات‌ متحده اعلام کرد که در هفته‌های آینده، از فروش تعداد بیشتری از تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته به چین جلوگیری خواهد کرد. دولت‌ ایالات‌ متحده می‌گوید که هدف از قانون جدید رفع خلأهایی است که پس‌ از اجرایی‌شدن تحریم‌های سال گذشته در صادرات تراشه‌های هوشمند ایجاد شد.

آمریکا قبلاً فروش پردازنده گرافیکی انویدیا H100 به چین را ممنوع کرد؛ تراشه‌ای که بسیاری از شرکت‌های هوش مصنوعی ازجمله OpenAI از آن استفاده می‌کنند. بااین‌حال، چینی‌ها موفق شدند نسخه‌ی ضعیف‌تر پردازنده‌ی مذکور موسوم‌ به H800 یا A800 را تهیه کنند.

مقام‌های ارشد آمریکا به خبرنگاران اعلام کردند که قوانین جدید صادرات پردازنده‌های گرافیکی مثل H800 به چین را نیز ممنوع می‌کند. این محدودیت‌ها می‌تواند بر پردازنده اینتل و پردازنده AMD که قبلاً فروخته شده‌اند، نیز تأثیر بگذارد.

محدودیت‌های فراوان در صادرات تراشه به چین احتمالاً باعث خواهد شد این کشور اقدامات تلافی‌جویانه‌ای علیه شرکت‌های آمریکایی که در چین فعالیت می‌کنند، انجام دهد.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، می‌گوید هدف از اعمال محدودیت‌های جدید، جلوگیری از دسترسی چین به محصولات پیشرفته‌ی نیمه‌هادی است؛ زیرا این محصولات می‌توانند به پیشرفت هوش مصنوعی، به‌خصوص کاربردهای نظامی منجر شوند. در‌واقع، مقام‌های ایالات‌ متحده ادعا می‌کنند که هدف آن‌ها صدمه‌زدن به اقتصاد چین نیست.

به‌گزارش CNBC، دولت آمریکا برنامه‌هایی برای سنجش توان محاسباتی تراشه‌های صادراتی به چین تدارک دیده است و اگر قدرت پردازشی این محصولات از محدوده‌ی خاصی بیشتر شود، آن‌ها را به چین نخواهد فروخت.

درحقیقت، شرکت‌هایی که قصد دارند تراشه‌های هوش مصنوعی به چین یا سایر مناطق تحریم‌شده‌ی آمریکا ارسال کنند، باید به دولت این کشور اطلاع دهند.

ناگفته نماند که تراشه‌های محصولات مصرفی مثل کنسول بازی یا گوشی هوشمند مشمول محدودیت‌های صادراتی جدید ایالات‌ متحده نخواهند بود. این نکته را نیز در نظر بگیرید که اگر این پردازنده‌ها از حد خاصی قدرتمندتر باشند، تولیدکنندگان باید همچنان موضوع را به وزارت بازرگانی آمریکا اطلاع دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات