پیروزی بزرگ برای مایکروسافت؛ دادگاه آمریکا مجوز تصاحب اکتیویژن را صادر کرد

سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella با کت شلوار و لبخند جلو ماشین شاسی بلند
دادگاه ایالات متحده در حکمی رسمی اعلام کرد که مایکروسافت برخلاف درخواست کمیسیون فدرال تجارت، می‌تواند اکتیویژن بلیزارد را ازآنِ خود کند.
تبلیغات

یکی از قاضیان کالیفرنیا رأی نهایی پرونده‌ی خبرساز مایکروسافت و کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) را اعلام کرده و گفته است که شرکت ردموندی اجازه دارد اکتیویژن بلیزارد را ازآنِ خود کند. جلسه‌ی استماع دادگاه در پنج روز برگزار شد و مدیران ارشد مایکروسافت ازجمله ساتیا نادیا و فیل اسپنسر در دادگاه حضور پیدا کردند.

پرونده‌ای که قاضی یادشده مختومه اعلام کرده است، به درخواست کمیسیون فدرال تجارت برای جلوگیری از فروش اکتیویژن به مایکروسافت ارتباط داشت؛ با‌این‌حال مایکروسافت همچنان با پرونده‌ی دیگر این نهاد رگولاتوری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. کمیسیون فدرال تجارت نگران است که مایکروسافت با بی‌توجهی به پرونده‌ی مذکور و موضع‌گیری بریتانیا قرارداد را ببندد.

قاضی دادگاه در حکم نهایی می‌گوید مایکروسافت متعهد شده است تا Call of Duty را به‌مدت ۱۰ سال برای پلی استیشن منتشر کند

قاضی ژاکلین اسکات کورلی در حکم نهایی دادگاه گفت فروش اکتیویژن به مایکروسافت به‌عنوان بزرگ‌ترین خرید شرکتی در تاریخ صنعت فناوری معرفی شده است و باید بررسی شود: «بررسی‌ها به نتیجه رسیده است: مایکروسافت در دادگاه به‌صورت کتبی و عمومی متعهد شده است که Call of Duty را به‌مدت ۱۰ سال همچون ایکس باکس روی پلی استیشن نگه دارد.»

همچنین، قاضی به امضای قرارداد مایکروسافت و نینتندو برای انتشار Call of Duty روی کنسول سوییچ و قراردادهای مایکروسافت با ارائه‌دهندگان خدمات بازی ابری با محوریت Call of Duty اشاره کرد. قاضی کورلی می‌گوید اختیارات دادگاه او محدود بوده است. این دادگاه در تلاش بوده است تا بفهمد که با درنظرگرفتن شرایط فعلی، لازم است از انعقاد قرارداد جلوگیری کند یا خیر.

در‌ادامه‌ی بیانیه آمده است که دادگاه تصمیم گرفته رأی را به‌نفع مایکروسافت صادر کند؛ چون بسته‌شدن قرارداد برخلاف ادعای کمیسیون فدرال تجارت، باعث کاهش محسوس رقابت نمی‌شود. اسناد ارائه‌شده نشان می‌دهند که خرید اکتیویژن باعث دسترسی افراد بیشتری به Call of Duty و سایر بازی‌های این شرکت خواهد شد.

کمیسیون فدرال تجارت آمریکا ماهیت قراردادهایی که مایکروسافت با ارائه‌دهندگان خدمات ابری امضا کرده، رد کرده است؛ اما قاضی کورلی در‌نهایت از این قراردادها به‌عنوان نکته‌ای مثبت یاد کرد.

رأی نهایی دادگاه به‌صورت غیرمستقیم تأیید می‌کند که نینتندو سوییچ بخشی از بازار کنسول است؛ اما می‌پذیرد که کمیسیون فدرال تجارت می‌تواند به‌صورت منطقی خلاف این موضوع را ادعا کند. قاضی کورلی با کمیسیون فدرال تجارت بر سر این موضوع موافقت کرده است که کامپیوترهای شخصی جزو بازار کنسول‌ها نیستند.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، در بیانیه‌ای می‌گوید شرکتش قدردان این تصمیم سریع و دقیق دادگاه سان‌فرانسیسکو است. همچنین، او اعلام کرد که مایکروسافت امیدوار است سایر کشورها به تلاش برای حل مشکلات در زمان مناسب ادامه دهند.

شرکت اکتیویژن بلیزارد نیز به موفقیت مایکروسافت در دادگاه واکنش نشان داده است. مدیرعامل این ناشر بزرگ صنعت بازی می‌گوید نهایی‌شدن قرارداد با مایکروسافت به‌سود مصرف‌کنندگان و کارکنان خواهد بود.

کمیسیون فدرال تجارت در بیانیه‌ای می‌گوید که در حال برنامه‌ریزی برای اقدامات بعدی است. FTC از تصمیم دادگاه «ناامید» شده است؛ چون به‌عقیده‌ی این نهاد دولتی، ادغام مایکروسافت و اکتیویژن تهدیدی واضح برای رقابت در حوزه‌ی گیمینگ ابری و سرویس‌های اشتراکی و کنسول‌ها است.

براساس گزارش ورج، حکم قاضی به مایکروسافت امکان می‌دهد که قبل از فرا‌رسیدن ضرب‌الأجل ۱۸ جولای (۲۷ تیر) قرارداد اکتیویژن را نهایی کند؛ البته مایکروسافت برای انجام این کار همچنان مخالفت بریتانیا را در‌مقابل خود می‌بیند. برخی از گزارش‌ها می‌گویند که مایکروسافت می‌خواهد با بی‌توجهی به مخالفت بریتانیا، قرارداد را منعقد کند.

نهادهای رگولاتوری اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای دیگری مثل چین به قرارداد مایکروسافت چراغ سبز نشان داده‌اند. احتمالاً در روزهای آینده خبرهای مهمی با محوریت این قرارداد اعلام خواهد شد. کمیسیون فدرال تجارت تا ۱۴ جولای (۲۳ تیر) فرصت دارد که به رأی نهایی دادگاه اعتراض کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات