ماژیک مشکی دردسرساز؛ اسناد فوق‌محرمانه سونی با اشتباهی مضحک فاش شد!

پنج‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
لوگو سونی روی پلی استیشن 5
بخش محرمانه‌ی اسناد سونی در دادگاه مایکروسافت که با ماژیک مشکی محو شده بود، به‌راحتی قابل‌رؤیت است تا شوک بزرگی به این شرکت وارد شود.
تبلیغات

به‌دلیل اشتباهی عجیب‌و‌غریب، اطلاعات فوق محرمانه‌ی کسب‌و‌کار پلی استیشن سونی در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. سونی در بخشی از پرونده‌ی کمیسیون فدرال تجارت و مایکروسافت که به تصاحب اکتیویژن ارتباط دارد، سندی با محوریت درآمدی که برای ناشران بازی به ارمغان می‌آورد منتشر کرد. بخش‌هایی از جزئیات این سند ویرایش شده بود تا در دسترس همه قرار نگیرد.

بر اساس گزارش ورج، ظاهرا فردی که مسئولیت پاک‌کردن اعداد محرمانه را برعهده داشته، این کار را ازطریق ماژیک شارپی انجام داده است. وقتی فایل‌ها را اسکن کنید، به‌راحتی می‌توان بخش‌های محوشده را مشاهده کرد.

دادگاه تلاش زیادی کرده است که سند را حذف کند، اما کار از کار گذشته است؛ خبرنگاران و رقبای سونی تمامی اسناد را دانلود و پخش کرده‌اند.

اسناد موردبحث نشان می‌دهند که تولید بازی Horizon Forbidden West پنج سال طول کشیده و این بازی ۲۱۲ میلیون دلار هزینه‌بردار بوده است. همچنین ۳۰۰ نفر روی Horizon Forbidden West کار کرده‌اند. هزینه‌ی بازی The Last of Us Part II به ۲۲۰ میلیون دلار رسیده و اعضای تیم سازنده شامل ۲۰۰ کارمند بوده است.

اسناد فاش شده سونی پلی استیشن بخش اول

جزئیات فاش‌شده صرفا محدود به هزینه‌ی ساخت بازی‌های مهم نیست. سونی در اسناد دادگاه گفته است یک میلیون گیمر پلی استیشن هیچ بازی دیگری غیر از Call of Duty انجام نمی‌دهند.

در سال ۲۰۲۱ بیش‌از ۱۴ میلیون کاربر ۳۰ درصد یا مقدار بیشتری از زمان‌شان را به تجربه‌ی Call of Duty اختصاص دادند. بیش‌از ۶ میلیون کاربر بالای ۷۰ درصد از زمان‌شان را صرف Call of Duty کرده‌اند. در همان سال تقریبا یک میلیون کاربر ۱۰۰ درصد از زمان خود را مشغول تجربه‌ی Call of Duty شدند.

سونی اسناد موردبحث را با این هدف در دسترس دادگاه قرار داد که نشان دهد در صورت انحصاری‌شدن Call of Duty برای ایکس باکس، درآمد پلی استیشن به‌شدت افت می‌کند. سونی بارها به نهادهای رگولاتوری گفته که نگران است مایکروسافت بازی Call of Duty را انحصاری ایکس باکس کند یا سراغ تخریب نسخه‌ی پلی استیشن برود.

مطابق سند سونی، مجموعه‌ی Call of Duty در سال ۲۰۲۱ صرفا در بازار آمریکا ۸۰۰ میلیون دلار درآمد برای پلی استیشن به ارمغان آورده است. همچنین در بخشی از سند آمده که درآمد جهانی به ۱٫۵ میلیارد دلار می‌رسد؛ البته این بخش از سند به‌طور کامل خوانا نیست. وقتی لوازم جانبی و سرویس‌های اشتراکی و موارد دیگر را وارد معادله کنید، درآمد به سالانه ۱۵٫۹ میلیارد دلار می‌رسد.

اسناد فاش شده سونی پلی استیشن بخش دوم

بخش دیگری از اسناد سونی به سهم ناشرانی نظیر اکتیویژن از فروش بازی‌ها ارتباط دارد. این بخش چندان واضح نیست اما ظاهرا سهم ناشران به‌طور معمولا به ۱۰ درصد می‌رسد.

اسناد همچنین نشان می‌دهند به موجب امضای قرارداد انحصاری با اکتیویژن، سونی صرفا یک بازی دیگر از سری Call of Duty را در اختیار دارد. این نسخه از Call of Duty در اواخر سال ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد.

سونی می‌گوید حدودا نیمی از خریداران پلی استیشن ۵، کنسول نینتندو سوییچ نیز دارند. همچنین کمتر از ۲۰ درصد خریداران پلی استیشن ۵ مالک ایکس باکس‌های نسل جدید هستند. کمیسیون فدرال تجارت و مایکروسافت در روزهای اخیر بر سر این موضوع که سوییچ رقیبی برای ایکس باکس و پلی استیشن ۵ محسوب می‌شود یا نه،‌ بحث کرده‌اند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات