گوگل، الگوی انحصارگرایی صنعت فناوری، مایکروسافت را به انحصارگرایی متهم کرد

پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
لوگو گوگل / Google در میان جمعیت
گوگل که در پنج پرونده‌ی بزرگ به انحصارگرایی متهم شده است، مایکروسافت و اوراکل را شرکت‌هایی انحصارگرا می‌داند.
تبلیغات

گوگل که بارها توسط رگولاتوری‌های آمریکایی و اروپایی به رفتار انحصارگرایانه متهم شده است اکنون انگشت انتقاد را سمت مایکروسافت گرفته و این غول ردموندی را شرکتی انحصارگرا خوانده است. گوگل می‌گوید این رفتار انحصارگرایانه به بازار رایانش ابری ارتباط دارد و مایکروسافت با لایسنس‌های غیرمنصفانه نمی‌گذارد مشتریان سراغ رقبا بروند.

بر اساس گزارش CNBC، گفته‌های گوگل نتیجه‌ی درخواست کمیسیون فدرال تجارت (FTC) برای نظردهی درباره‌ی هرگونه رفتار انحصاری در صنعت رایانش ابری است. سخن‌گوی FTC ترجیح داده است به درخواست رسانه‌ها برای توضیح بیشتر پاسخ ندهد.

گوگل می‌گوید مایکروسافت ازطریق سرویس‌های محبوب ویندوز سرور و آفیس باعث می‌شود مشتریانش سراغ سرویس‌های رقیب زیرساخت ابری آژور نروند. گوگل محدودیت‌های مجوزدهی مایکروسافت را یک «شبکه‌ی پیچیده» خوانده است که به کسب‌و‌کارها اجازه نمی‌دهد نرم‌افزارهای سازمانی‌شان را متنوع کنند.

به روایت گوگل، کنترل بیش‌ازحد مایکروسافت بر بازار سرویس‌های ابری نوعی خطر برای امنیت ملی و امنیت سایبری محسوب می‌شود. این شرکت به حملات سایبری موفق به محصولات مایکروسافت ازجمله رخنه‌ی اطلاعاتی SolarWinds اشاره کرده است.

ادعاهای گوگل درحالی مطرح می‌شود که وزارت دادگستری ایالات متحده اوایل سال ۲۰۲۳ دومین شکوائیه‌ی ضدانحصاری را علیه گوگل به راه انداخت تا کسب‌و‌کار تبلیغاتی این شرکت را هدف قرار دهد. پرونده‌ی اول این وزارت‌خانه که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باز شد، گوگل را به انحصارگرایی برای ازبین‌بردن رقابت در بازار موتورهای جست‌و‌جو متهم کرد. جلسه‌ی رسیدگی به آن پرونده اواخر تابستان برگزار می‌شود.

گوگل افزون‌بر شکایت‌های وزارت دادگستری آمریکا با سه پرونده‌ی بزرگ دیگر دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که روی کسب‌و‌کار تبلیغاتی این شرکت متمرکز هستند.

گوگل در نامه به کمیسیون فدرال تجارت، افزون‌بر مایکروسافت از شرکت اوراکل نیز انتقاد کرده است. به عقیده‌ی گوگل، مایکروسافت و اوراکل انتخاب‌ها را محدود می‌کنند و هزینه‌ی نهایی را برای مشتریان افزایش می‌دهند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات