اروپا با شکایت در دادگاه، کسب‌و‌کار تبلیغاتی گوگل را هدف قرار می‌دهد

پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
لوگو گوگل / Google در میان جمعیت
به گفته‌ی منابع آگاه، اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد به‌دلیل سیاست‌های ضد انحصاری گوگل، از این شرکت شکایت کند.
تبلیغات

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اختصاصی می‌نویسد اتحادیه‌ی اروپا در پی شکایت از گوگل است و احتمالا در نتیجه‌ی این پرونده، جریمه‌ای سنگین برای غول آمریکایی صنعت فناوری در نظر می‌گیرد. اروپا همچنین به‌دنبال هدف‌قراردادن کسب‌و‌کار تبلیغاتی گوگل است، واحدی تجاری که بیشترین درآمد گوگل را ثبت می‌کند.

پرونده‌ی جدید اتحادیه‌ی اروپا که احتمالا به‌زودی جزئیاتش رسانه‌ای می‌شود، روی واحد تبلیغاتی گوگل تمرکز دارد. گوگل تقریبا ۸۰ درصد از درآمد سالانه‌اش را ازطریق تبلیغات کسب می‌کند. این واحد تجاری در سال ۲۰۲۲ حدودا ۲۲۵ میلیارد دلار درآمد ثبت کرد.

اتحادیه‌ی اروپا معتقد است که گوگل ازطریق واحد تبلیغات، قوانین ضدانحصار را نقض کرده است. در صورتی که دادگاه به نفع اروپا رأی دهد، ممکن است گوگل مجبور به پرداخت جریمه‌ی معادل ۱۰ درصد از درآمد جهانی شود. اروپا همچنین ممکن است گوگل را مجبور به تغییر مدل کسب‌و‌کار کند.

در واکنش به انتشار گزارش جدید، سهام آلفابت (شرکت مادر گوگل) ۰٫۸ درصد رشد کرد. گوگل به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی پاسخ نداده است.

گوگل میلیاردها کاربر دارد و ازطریق اطلاعاتی که از آن‌ها جمع‌آوری می‌کند، سرویس‌های تبلیغاتی پربازده به مشتریانش ارائه می‌دهد.

اتحادیه‌ی اروپا اولین بار در سال ۲۰۲۱ تحقیقاتی علیه کسب‌و‌کار تبلیغاتی گوگل به راه انداخت. این تحقیقات نشان داد گوگل مانع دسترسی رقبا به داده‌ی کاربران برای تبلیغات آنلاین شده است. اروپا روی توافق‌نامه‌ی گوگل و متا نیز تمرکز داشت، اما در سال ۲۰۲۲ این بخش را از تحقیقاتش حذف کرد.

بریتانیا نیز به‌صورت مجزا روی کسب‌و‌کار تبلیغاتی گوگل تحقیقات انجام می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات