اپیک گیمز به پرداخت ۲۴۵ میلیون دلار جریمه محکوم شد

شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
اجرای بازی بازی فورتنایت / Fortnite روی آیفون آی او اس اپل / Apple iOS iPhone
کمیسیون فدرال تجارت آمریکا اپیک گیمز، سازنده‌ی بازی فورتنایت را به پرداخت ۲۴۵ میلیون دلار جریمه محکوم کرد.
تبلیغات

کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) حکم شرکت اپیک گیمز که با محوریت نقض پتنت صادر کرده بود، رسماً نهایی کرد. این حکم اعلام می‌کند ناشر بازی محبوب فورتنایت به پرداخت ۲۴۵ میلیون دلار جریمه موظف‌ است. FTC می‌گوید اپیک گیمز از «الگوهای تاریک» استفاده کرده است تا گیمرهای فورتنایت را فریب دهد و آن‌ها را به خرید آیتم‌های پولی درون‌ بازی وادار کند.

منظور از الگوی تاریک، برخی تکنیک‌های فریبنده در طراحی وب‌سایت‌ها و رابط کاربری سرویس‌ها و بازی‌هاست. الگوهای تاریک با این هدف طراحی می‌شوند که کاربر را در سناریویی خاص فریب دهند و آن‌ها را به کارهایی وادار کنند که قصد نداشته‌اند آن را انجام دهند؛ نظیر خرید محصولی یا تهیه‌ی سرویس اشتراکی. یکی از متخصصان حوزه‌ی طراحی رابط کاربری بیش از ۴۰۰ نمونه‌ الگوی تاریک در سرویس شرکت‌هایی نظیر متا، گوگل، آمازون و ادوبی پیدا کرده است.

به‌گزارش تک‌اسپات، جریمه‌ی ۲۴۵ میلیون دلاری اپیک گیمز نتیجه‌ی دو شکایتی است که سال گذشته‌ی میلادی ثبت شد. این پرونده‌ها ادعا می‌کنند اپیک گیمز در حال فریب گیمرهای فورتنایت است تا درآمد این بازی را بیشتر کند.

جریمه‌ی ۲۴۵ میلیون دلاری اپیک گیمز در حالی نهایی شده است که این شرکت یکی از منتقدان اصلی سیاست‌های اپل است. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، اپل را شرکتی انحصارگرا می‌داند و می‌گوید سیاست‌های اپ استور برای دریافت کارمزد ۱۵ تا ۳۰ درصدی، ناعادلانه و با هدف درآمدزایی غیرمنصفانه است.

اواخر سال ۲۰۲۲، جریمه‌ی ۲۷۵ میلیون دلاری دیگری نیز برای اپیک گیمز در نظر گرفته شده بود؛ جریمه‌ای که با نقض قانون حفاظت از کودکان در فضای آنلاین ارتباط داشت.

کمیسیون فدرال تجارت می‌گوید افرادی که به‌طور‌ناخواسته سراغ خریدهای درون‌برنامه‌ای فورتنایت رفته‌اند، با هشداری مواجه نشده‌اند. این افراد غالباً کودکانی بوده‌اند که بدون اطلاع والدین، سراغ خرید آیتم‌های فورتنایت رفتند.

طبق یافته‌های کمیسیون فدرال تجارت، ساختار گزینه‌های داخلی فورتنایت غیرعادی و متناقض و گیج‌کننده است و کاربر را به سناریویی ازپیش‌تعیین‌شده برای خرید درون‌برنامه‌ای وارد می‌کند. در این حالت به‌خصوص، گیمرهای فورتنایت صرف‌نظر از سن می‌توانند با فشردن تنها یک گزینه، خرید انجام دهند. فرایند خرید در اکثر مواقع بدون هشدار انجام می‌شود و نیازمند احراز هویت کاربر نیست.

در نتیجه‌ی الگوی تاریک فورتنایت، بسیاری از گیمرها به‌طور‌ناخواسته آیتم‌های درون بازی را خریدند. ساختار فورتنایت باعث شد شماری از کودکان بدون اطلاع والدین آیتم بخرند. کمیسیون فدرال تجارت افزون‌بر انتقاد از سیاست فریبنده‌ی اپیک گیمز، گفته است که این شرکت حساب کاربرانی که به‌طور‌قانونی برای پس‌گرفتن پول خود اقدام کرده بودند، قفل کرده است.

جریمه‌ی ۲۴۵ میلیون دلاری که از اپیک گیمز دریافت می‌شود، برای بازپرداخت پول گیمرها صرف می‌شود. کمیسیون فدرال تجارت گفته است اپیک گیمز حق ندارد حساب کاربران معترض به این خریدهای ناخواسته را ببندد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات